Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?  (läst 2044 gånger)

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
Lång historia, köpt hus till äldre släkting, ville inte ha denne hemma hos oss,,, inget hus dög utom detta som inte är modernt.
Har eget vatten samt enkelt avlopp för enbart för typ disk och duschvatten.
På övervåningen ett badrum med duschkabin, handfat och en gigantiskt stor antik mulltoa som vi slängde..
Ventilation genom yttertaket.
Vi rev ut allt i rör in och ut då i dåligt skick och det ska ersättas alltihopet.
Detta badrum hade inte varit i drift på några år.
Släktingen kommer antagligen inte kunna gå uppför trappan till badrummet på övervåningen mera än när vi är där och då för att kunna duscha.
Vill ändå återställa göra dusch/handfat/toa där det en gång var i det utrymmet.
På bottenvåningen tänkte jag att det kanske går att stoppa in en liten mulltoa i klädkammare intill det sovrum som ska nyttjas.
Klädkammaren är i ett hörn av huset så det går att ta upp ventilation genom yttervägg.

Vad sätter jag in för mulltoa i "badrummet" en trappa upp och i klädkammartoan på bottenvåningen?

Året runt boende men kommer bara vara för en person nu.
(Vid försäljning om kanske 10-15 år så får man ta ställning till om man ens lever själv.)






Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Där nere skulle jag investera i en förbrännigstoa.
Den sköter sig i stort sett själv utan problem i de flesta fall.

Där uppe skulle en Separett villa antagligen fungera rätt bra. Det är en tunna som man skiter i och en separat skål för urinen som man får samla upp i en tunna utomhus om man vill det eller fula sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
ca kostnaden för två gånger förbränningstoalett är lika med kostnaden för ett minireningsverk. Förbränningstoa är bra om man inte har vatten kopplat alls. Nu när vatten är indraget kan man lika gärna ha ett passande (godkänt) avlopp, och då kan du ha normal vatten toalett istället, och tror jag att släktningen kommer att bli glad av det än ljudet och lukten som förbränningstoa medför vid varje "spolning". Naturligtvis ska det också bli ett bättre försäljningsvärde redan vid första jobbet, oavsett vem som ska sälja huset i framtiden. Men om man endast ska satsa på mulltoa är som nämnt Separett villa röstar jag också på ;D         

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
ca kostnaden för två gånger förbränningstoalett är lika med kostnaden för ett minireningsverk. Förbränningstoa är bra om man inte har vatten kopplat alls. Nu när vatten är indraget kan man lika gärna ha ett passande (godkänt) avlopp, och då kan du ha normal vatten toalett istället, och tror jag att släktningen kommer att bli glad av det än ljudet och lukten som förbränningstoa medför vid varje "spolning". Naturligtvis ska det också bli ett bättre försäljningsvärde redan vid första jobbet, oavsett vem som ska sälja huset i framtiden. Men om man endast ska satsa på mulltoa är som nämnt Separett villa röstar jag också på ;D         

Har hört historier om vad kommunen tycker och inte tycker.
Har försökt ansluta till avlopp som passerar men fick inte för kommunen.
Har dåliga erfarenheter av komun och deras tjänstemän och regler som kan tolkas på ett sätt ena veckan och ett annat nästa vecka.
Har tidigare tänkt gräva ned någon slags reningsverk men luddigt om vad som är OK eller inte,,så ska hålla låg profil och låta det vara som det varit i alla år utan att myndighet sagt något.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
problemet med separett är att den måste tömmas med jämna mellanrum. Har en själv och skulle absolut inte sätta en sådan på övervåningen. Släpa ner en plasttunna som väger 35-40 kg när den är full för en trappa. Tänk om den tappas? likaså är det urinseparering på den och även det måste tas om hand. Har du bara BDT avlopp är det förbjudet att ansluta urinen till det avloppet. Själv har jag ett växthus vägg i vägg med toan så det är slang genom väggen och en dunk. Urinen kan man antingen vattna ut  eller tömma på lämplig plats på tomten. Men inte i avloppet. Jättekonstiga regler. Beroende på hur det ser ut i huset skulle jag välja en separett till nedervåningen där den är enklare att sköta. Har du källare under går det ju ta upp hål i golvet och ha tunnan där. Ovanvåningen kan ju en förbränningstoalett passa men de kostar dyra pengar. Hur driftskostnaden är vet jag inte men det lär gå el.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag skulle rekommendera en frystoalett där nere till att börja med. Den behöver tömmas en gång i veckan. Om det strös i en näve träpellets om dagen är alla luktproblem borta. Jag har haft en sådan i 20 år, den fungerade problemfritt.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
En frysbox med sittring ;D

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Har hört historier om vad kommunen tycker och inte tycker.
Har försökt ansluta till avlopp som passerar men fick inte för kommunen.
Har dåliga erfarenheter av komun och deras tjänstemän och regler som kan tolkas på ett sätt ena veckan och ett annat nästa vecka.
Har tidigare tänkt gräva ned någon slags reningsverk men luddigt om vad som är OK eller inte,,så ska hålla låg profil och låta det vara som det varit i alla år utan att myndighet sagt något.
Tyvärr är det så att Sveriges kommuner och Italienska maffia har nästan samma status ;D alltså, folk har hört mycket historier om dem så att folk inte ens vill att de ska veta att man själv existerar ;D Jag förstår hur du menar och följer också samma riktning som du, alltså håller ett lågt profil.

Eftersom toan uppe används sporadiskt, bara när ni är där, tömningen kanske behöver inte vara så tungt och å andra sidan kan man använda deras förbrytningsbara plastpåsar på så vis bär man ner "samlingen" i påsen som ligger i tunnan, någon spill risk existerar inte då, och om man fortfarande tycker att det är jobbigt, kan man då tömma lite mer oftare.       

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Jag hade en TB frystoalett i 20 år den fungerade utan problem.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Om du vet att det är mulltoa har jag inte svaret på vilken.
Om förbränningstoa är tänkbart tycker jag att  Bauhaus har ett vettigt pris nu då man kan köpa en cindi family för under 18000kr
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #10 skrivet: 07 aug-21 kl 09:43 »
Jag har en mulltoa och de kräver en del skötsel för att funka bra. Jag tänker nog köpa en förbränningstoa nästa gång. Jag har kikat på en som heter Purolett.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #11 skrivet: 07 aug-21 kl 16:23 »
Jag har också använt en mulltoalett. Den fungerade inte trots kontakt med tillverkare och köp av dyr kompostströ. Jag begrep inte vad jag gjorde för fel. Om det finns någon som vill ha den står den här ute i vårt uthus. Den kostar inget. Det är bara att hämta.
kretslopp

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #12 skrivet: 11 aug-21 kl 20:16 »
Ser ut som om det ska bli en förbränningstoa. Tack för era inlägg :)

Nu ska jag "bara" se var placera den...nästa problem som ska lösas.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #13 skrivet: 11 aug-21 kl 20:53 »
Tänk till vad gäller både till och frånluft om du ska välja cindi, den är känslig för otillräcklig tilluft.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Björkris

  • Inlägg: 937
    • Västergötland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #14 skrivet: 12 aug-21 kl 11:16 »
OK, purolett eller Cindi,,till och frånluft.
Såga upp hål i ytterväggen enligt installationsvideos jag har sett.
Sen hitta en duschkabin som är tät som kan komma in i samma rum.

Ett jävla projekt jag inte ville ha men har fått...

Har letat "personal" som kan hjälpa till men hitills hittat nån gubbe som satte in nya plankor trots at jag hade brädor av samma material som låg i det rum de skulle användas,,fick göra om hela alltet.
Sen kan jag ju inte anlita firma som kanske snackar om vad som görs i huset och det når folk som inte har med det at göra.

Ska ju bara återställa det som en gång var men på annat våningsplan.

(för flera år sen i annat hus,,hade en gång hantverkare hemma som babblade på stan om vad som fanns i mitt garage och folk som jag inte kände kommenterade till mig: jaså har du en...snacka om stöldrisk samt myndighets inblanding)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Hus med eget vatten o enkelt avlopp, vilken mulltoa ska jag ha?
« Svar #15 skrivet: 12 aug-21 kl 18:30 »
Cindi's fördel är priset, annars finns det säkert bättre produkter
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser