Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?  (läst 2362 gånger)

Brotorpet

  • Inlägg: 7
Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« skrivet: 31 jul-21 kl 14:27 »
Första året jag odlar, riktigt roligt. Tycker väldigt mycket om bondbönor och har odlat flertalet i odlingsbäddar. Det växer ganska bra men det är få baljor. De blir svarta på olika ställen, trillar av eller så ruttnar bönorna. Detta gäller egentligen alla bönor jag satt, någon sort har lite fler.. Funderar på vart jag har felat, de skall ju vara lättodlade. Hade jord, plantor och kogödsel på påse.  Tack på förhand!

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-21 kl 17:23 »
Där du odlar - har marken legat i träda, eller rentav är nybruten?

Att jag frågar är för att mitt kommunala odlingsområde var nybruten ängsmark när det öppnade för 3 år sedan. Första odlingsåret  fick alla problem med sina bönor o ärtor: skidorna svartnade och ruttnade nedifrån.

Förra året inte dessa problem. Än så länge detta år inte heller problem.

 

Brotorpet

  • Inlägg: 7
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #2 skrivet: 04 aug-21 kl 19:52 »
Tack för svar! Odlingsytan är på min tomt och där har det inte odlats på många år. Bönorna har stått främst i köpt jord där jag blandat ner mer mull och täckodlat. Det kanske kommer ett annat år då. Nya tag, blev lite besviken bara när det verkar som om de är lättodlade. 🤔😊

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #3 skrivet: 04 aug-21 kl 22:09 »
Är böjd att säga att det kan bero på jordmånen.
En fattig och tråkig jord tar ofta något eller några år på sig att bli en som fungerar bra.

Om man börjar att täckodla i samband med att man jobbar utan att vända jorden ( bara luckrar de översta cm för sådd) så brukar man säga att det tar 3-4 år innan den är självfungerande och den klarar sig på ett bra täcke av organiskt matrial.

Till nästa år. Skapa dig nässelvatten i en tunna som får stå och fermentera till en härlig gödning och använd detta i en 1/10 blandning när bönorna etablerat sig och sedan 1 gång i veckan.

Glöm inte att försöka täcka så bra som möjligt inför vintern då det händer en massa då också.

Så hoppas vi på bättre lycka för dig nästa år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #4 skrivet: 04 aug-21 kl 23:05 »

Är böjd att säga att det kan bero på jordmånen.
En fattig och tråkig jord tar ofta något eller några år på sig att bli en som fungerar bra.

Om man börjar att täckodla i samband med att man jobbar utan att vända jorden ( bara luckrar de översta cm för sådd) så brukar man säga att det tar 3-4 år innan den är självfungerande och den klarar sig på ett bra täcke av organiskt matrial.

Till nästa år. Skapa dig nässelvatten i en tunna som får stå och fermentera till en härlig gödning och använd detta i en 1/10 blandning när bönorna etablerat sig och sedan 1 gång i veckan.

Glöm inte att försöka täcka så bra som möjligt inför vintern då det händer en massa då också.

Så hoppas vi på bättre lycka för dig nästa år.


Instämmer helt i tankarna kring fattig o tråkig jord.

Undrar enbart över nässelvatten rådet. Är inte nässelvattnets stora gödningsförmåga kväveinnehållet?. Dock enligt läroböckerna så är bönor duktiga på att tillföra kväve till marken från luften. I äldre odlingsböcker kan t o m stå att man skall odla bönor i skiftena för allmän kvävetillförsel till marken.

Åtminstone teoretiskt skulle det kunna bli för mycket av det goda, alltså kvävet.

Framgår inte av TS beskrivning om bönorna överlag också växte klent.

Hos mig var det första odlingsåret i  mitt område inte att bönor o ärter växte klent. Tvärtom. Men när de började bli färdiga så kom de skumma angreppen som jag nämnt innan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-21 kl 06:41 »
Instämmer helt i tankarna kring fattig o tråkig jord.

Undrar enbart över nässelvatten rådet. Är inte nässelvattnets stora gödningsförmåga kväveinnehållet?. Dock enligt läroböckerna så är bönor duktiga på att tillföra kväve till marken från luften. I äldre odlingsböcker kan t o m stå att man skall odla bönor i skiftena för allmän kvävetillförsel till marken.

Åtminstone teoretiskt skulle det kunna bli för mycket av det goda, alltså kvävet.

Framgår inte av TS beskrivning om bönorna överlag också växte klent.

Hos mig var det första odlingsåret i  mitt område inte att bönor o ärter växte klent. Tvärtom. Men när de började bli färdiga så kom de skumma angreppen som jag nämnt innan.

Man måste äta för att kunna göra mat.

Dom behöver rejält med gödning/gödsel innan dom kommer igång med att lagra in kväve.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #6 skrivet: 06 aug-21 kl 09:10 »
Bönor och andra ärtväxter är beroende av bakterier för att kunna binda kväve och för att trivas. När det inte odlats ärtväxter innan i jorden så behöver det tillföras. Du kan köpa baljväxtbakterier hos lantmännen eller någon trädgårds affär. Men du kan också be att få jord eller kompostmaterial från någon som har fina ärter och bönor. Det behövs inte mycket, bara en skyffel eller så. Nässelvatten innehåller så mycket mer än kväve bland annat nyttiga bakterier.
kretslopp

Brotorpet

  • Inlägg: 7
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #7 skrivet: 14 aug-21 kl 14:59 »
Tack för era input! Jag har nässelbevattnat mina andra grönsaker men inte gjort det med bönorna eftersom jag läst att de inte behöver det. Då får jag prova det nästa år på nått ställe. Tack 😊

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #8 skrivet: 14 aug-21 kl 16:16 »
Tack för era input! Jag har nässelbevattnat mina andra grönsaker men inte gjort det med bönorna eftersom jag läst att de inte behöver det. Då får jag prova det nästa år på nått ställe. Tack 😊

Prova gärna att odla bönor på samma ställe nästa år.
Jag odlade gråärt på samma ställe två år i rad och andra året blev skörden betydligt bättre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brotorpet

  • Inlägg: 7
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #9 skrivet: 14 aug-21 kl 17:25 »
Tack det testar jag gärna, tycker mycket om bondbönor och vill få det att fungera. Har odlat ärtor också och där har jag fått en del skörd. Men efter info här om kvävefixering ser jag att jag kan ta en del av min andra jord där det växer klöver så kanske det blir bättre. Vill ju på sikt få till en bra jord men var tvungen börja med påsjord. Tack för pepp! 😊

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #10 skrivet: 14 aug-21 kl 17:57 »
Tack det testar jag gärna, tycker mycket om bondbönor och vill få det att fungera. Har odlat ärtor också och där har jag fått en del skörd. Men efter info här om kvävefixering ser jag att jag kan ta en del av min andra jord där det växer klöver så kanske det blir bättre. Vill ju på sikt få till en bra jord men var tvungen börja med påsjord. Tack för pepp! 😊

Lägg på gräsklipp och löv under hösten. Då får du " gratis jord" näring och sånt.
Gräv inte utan bara vicka på en grep om det är hårt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #11 skrivet: 14 aug-21 kl 20:31 »
Frågade en erfaren odlingsgranne om denna problematik.

Fick det allmänna rådet att inte gräva upp rötterna på hösten, efter skörden.

Av två skäl: första, de gynnsamma bakterier som gör att det blir bönor/ärter i skidorna sitter gärna eller ofta kring rötterna. Ju längre de gamla rötterna kan vara kvar i jorden, desto bättre för dessa plantor nästa år.

Egen fundering: här finns också möjligheten att tillföra jord från andra grönsaksland där bön/ärt odlingen är bra. Metoden lär kallas för jordympning.

Andra skälet: det kväve som bön/ärt växterna tar ut från luften är koncentrerad i rötterna. Så för att marken skall få kvävet till godo bör de gamla rötterna så långt som möjligt brytas ner i marken.

Denna odlingsgranne tillämpar i sitt grönsaksland en slags 3års skift med bönor/ärter enbart för att tillföra kväve. Vilket också föreslås i äldre odlingsböcker.

Men som nämnts, det finns också andra möjligheter att tillföra kväve. Som med nässelvatten.

Brotorpet

  • Inlägg: 7
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #12 skrivet: 15 aug-21 kl 21:27 »
Tack för engagemang i frågan! Kommer göra som du skriver att låta bönplantorna vara kvar i jorden minst till våren. Har nu idag också tagit jord som jag skall tillföra i odlingsbäddarna. Antar att bondbönorna är lite känsligare än tex brytbönor för de har växt frodigt i samma odlingsbädd. 🤔😊

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Dålig skörd bondbönor och ev angrepp?
« Svar #13 skrivet: 25 aug-21 kl 23:43 »
Första året jag odlar, riktigt roligt. Tycker väldigt mycket om bondbönor och har odlat flertalet i odlingsbäddar. Det växer ganska bra men det är få baljor. De blir svarta på olika ställen, trillar av eller så ruttnar bönorna. Detta gäller egentligen alla bönor jag satt, någon sort har lite fler.. Funderar på vart jag har felat, de skall ju vara lättodlade. Hade jord, plantor och kogödsel på påse.  Tack på förhand!

Bondbönor brukar ha många blommor, men det blir baljor bara av en mindre del av blommorna. Dels orkar plantan inte producera hur många baljor som helst, dels kan pollineringen bli mer eller mindre lyckad. Bondbönan är delvis självpollinerande, men resultatet blir mycket bättre om insekter får vara med och hjälpa till. Så, om det har varit dåligt med insekter vid blomningen, resulterar det i färre baljor. Men även höga temperaturer vid blomningen ger ett sämre resultat.

Att baljor blir svarta och bönorna ruttnar, kan bero på en svampsjukdom, Botrytis fabae, Chokladfläcksjuka. Denna sjukdom börjar med små rödbruna fläckar på bladen. Dessa fläckar blir större och mörknar tills hela blad kan bli svarta. Sedan sprider sig det svarta till baljorna och bönorna som ruttnar. Fuktig väderlek gynnar sjukdomen, som främst sprids via luftburna konidier som kan spridas långa sträckor med vinden. Jag hade ganska stora problem med sjukdomen på mina bondbönor förra året, men i år har det varit mycket bättre, vädret har varit torrare.

Jag prövat ympa bönutsäde med kvävefixerande bakterier vid några tillfällen, men inte märkt någon skillnad i avkastning. Antagligen finns dessa bakterier i jorden hos oss sedan årtionden tillbaka, eftersom det har odlats här i flera generationer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser