Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt  (läst 1884 gånger)

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« skrivet: 25 jul-21 kl 13:13 »
Hej,
Jag har nu äntligen fått tid att bygga om en gammal lekstuga till hönshus och huset blir kansjke 4 kvadrat och inhängnaden kanske 14 kvadratmeter.
Jag hade tänkt ha hönorna ute fritt på tomten som är inhängnad ca 70cm högt.
Finns det en bra ras som är lämplig till att springa fritt på dagarna och inte rymmer med ett 70cm staket?

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« Svar #1 skrivet: 04 aug-21 kl 14:23 »
Hej igen,
Jag har letat fram att jag kanske ska ha silkeshöns som verkar vara ett bra alternativ, läser att det finns ullig hedemora oxå som kan vara lämpliga att ha som förstagångshöns som kan gå fritt på min inhngade tomt.
Hoppas någon kan tipsa för jag förstår att höns är inte lätt när det gäller sorter!

Flyger dvärgsilkes och vanliga silkes ungefär lika eller är dvärg bättre givet mitt 70cm staket? (De kommer mestadels vara i sitt hus/gård så de kommer inte att gå fritt som dom vill)
Tacksam för hjälp!

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« Svar #2 skrivet: 04 aug-21 kl 14:44 »
Du har väl sett höna som spankulerar längs nocken på stallet?

De stora raserna är rätt kassa flygare men det finns ett enkelt trick och det är att inte ha en tydlig överkant på staketet då begrip dom int hur lågt det är i de flesta fallen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« Svar #3 skrivet: 04 aug-21 kl 23:25 »
Hej igen,
Jag har letat fram att jag kanske ska ha silkeshöns som verkar vara ett bra alternativ, läser att det finns ullig hedemora oxå som kan vara lämpliga att ha som förstagångshöns som kan gå fritt på min inhngade tomt.
Hoppas någon kan tipsa för jag förstår att höns är inte lätt när det gäller sorter!

Flyger dvärgsilkes och vanliga silkes ungefär lika eller är dvärg bättre givet mitt 70cm staket? (De kommer mestadels vara i sitt hus/gård så de kommer inte att gå fritt som dom vill)
Tacksam för hjälp!

Ullig Hedemora ær inte renavlade så att alla blir ulliga utan en o annan blir det i en del besættningar. Hos mig så blev det några då de blivit inavlade så kanske behøvs det anlag från både mor o far far. Hedemororna ær før øvrigt lætta och flyger bra, æven de ulliga. (æø pga jag lånar jobbdatorn). Det går att klippa vingfjædrarna så att de inte kan flyga så høgt men jag har aldrig gjort det. Jag har elnæt till mina och det funkar. Om det ær något før dig så ska jag førklara mer detaljerat.

Steffo Steffo

  • Inlägg: 40
SV: Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« Svar #4 skrivet: 30 aug-21 kl 15:03 »
Hej,
Tack för ditt svar Nina!
Jag är mycket intresserad av din lösning och du får gärna förklara - det skulle uppskattas mycket!
Jag vill ju ha mina höns gående fria då och då men när jag är på kontoret får dom vara i sin gård!
Om du vill beskriva så tar jag tacksamt emot!

SV: Höns till mindre inhängnad & som stannar på tomt
« Svar #5 skrivet: 05 okt-21 kl 20:12 »
Hej,
Tack för ditt svar Nina!
Jag är mycket intresserad av din lösning och du får gärna förklara - det skulle uppskattas mycket!
Jag vill ju ha mina höns gående fria då och då men när jag är på kontoret får dom vara i sin gård!
Om du vill beskriva så tar jag tacksamt emot!

[/quoteHej.
Som svar på ditt inlägg  så rekommenderar jag orpington höns. Lugn och fin större ras, dom är för tunga för att flyga samt älskar dom att ströva omkring i trädgården. Dom är även lätta att få tama och keliga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser