Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  IBC-tank utan bur  (läst 2284 gånger)

honk79

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
IBC-tank utan bur
« skrivet: 23 maj-20 kl 09:28 »
Har fått en IBC-tank utan bur. Tänkte använda denna till ett droppsystem för bevattning. Har byggt en ställning så att tanken hamnar 2 m från  marken. Mina frågor:
1. Håller tanken för trycket utan bur?
2. Droppsystemet klarar max trycket 1 bar. Vad blir trycket från tanken när den står på denna höjd?


Tack på förhand.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: IBC-tank utan bur
« Svar #1 skrivet: 23 maj-20 kl 10:31 »
Det finns en risk att den blir som en pösmunk, men du kan bygga en bur av trä.
Buren blir bra vintertid också så slipper du springa och jaga tanken när det blåser.

Jag är lite osäker på om trycket blir tillräckligt, jag kör med blümat bevattning i växthuset och mina tunnor står på 1 meters höjd och det funkar klockrent.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: IBC-tank utan bur
« Svar #2 skrivet: 23 maj-20 kl 11:54 »
Det är inte en risk utan det blir bara som en pösmunk. Jag har IBC tank både med bur och utan bur och har faktiskt erfarit det Skogsvilde påstår.

När en tank är fylld till ca 1/4 del, är det fortfarande ganska högtryck i vattnet om man öppnar kranen men däremot om man gör små hål är trycket ganska behagligt och sedan smuts som som står i vägen för vattnet framför hålet ger en naturligt dämpning. Jag är mycket dåligt på måttenheter och siffror så bar vet jag inte.               

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: IBC-tank utan bur
« Svar #3 skrivet: 23 maj-20 kl 12:06 »
När tankens botten är 2 m över mark kommer trycket när tanken är tom att vara 0,2 bar och när tanken är full (de är väl ca 1,5 m höga?) 0,35 bar.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: IBC-tank utan bur
« Svar #4 skrivet: 23 maj-20 kl 12:10 »
Hittade lite att räkna på och då fick jag fram 0,2 bar när tanken stod på 2 meter, det innebär att man får ca 0,3 bar när den är full.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

honk79

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: IBC-tank utan bur
« Svar #5 skrivet: 23 maj-20 kl 12:52 »
Tack för mycket snabb och bra hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, tuslus, Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser