Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med märkligt symptom  (läst 2058 gånger)

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Tacka med märkligt symptom
« skrivet: 10 mar-17 kl 12:27 »
En av mina tackor (ca 8 år gammal) lammade för ca 2 veckor sen. Lamningen gick bra och jag släppte ut henne och lammen i flocken efter 2 dagar. När hon kom ut så tyckte jag hon betedde sig konstigt och hon stod mest för sig själv. Hon åkte in i box igen, och väl där så började hon äta bra av ensilaget igen. Tog temp och den var kanske något förhöjd men gick tillbaks efter en dag. Eftersom hon verkade bättre åkte hon ut igen (hon jobbade ganska mycket med magen under denna tiden, hopdragningar under några dagar, samt så har hon släppt mindre blod/slem en tid efter, efterbörden fick hon ut själv i samband med lamning). Sen dess hängt på de andra ganska bra. Dock har det i samband med detta hänt något med hennes öga (!). Hon kan öppna det men går mesta dels av tiden och kisar med ena ögat, och vänder hellre och kikar med det vanliga ögat om hon kan. Hon är inte lika aktiv som tidigare och tänker att det beror på att hon ser sämre.

Är det någon som har något tips förslag på vad hon kan ha råkat ut för? Jag funderar på om det kan vara någon brist på något eller är det en ren slump så hon skadat ögat bara på något.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tacka med märkligt symptom
« Svar #1 skrivet: 10 mar-17 kl 18:32 »
Jättesvårt att veta om det hänger ihop. Rent spontant känns det som att det inte gör det. Kan du se om hon fått något i ögat eller om hon skadat det? Om det är irriterat kanske det är inflammerat. Då kanske hon behöver ögonsalva.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 6 användare
xaelanar, sayerbýr, GE202, Hantverkaren, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser