Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor För Nybörjare  (läst 22237 gånger)

vildkaprifolen

  • Inlägg: 41
    • Bohuslän
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #20 skrivet: 18 okt-13 kl 08:04 »
Jag tror att det beror på hur man bor huruvida dom stannar eller inte.
Men har man mat och vatten till dom så borde dom väl inte dra vidare, det är den informationen som jag har fått.
Samt att du nog skall vara mer orolig för vilda djur än för att dom sticker.

Jag bor på gård och tänker gräva en damm åt dem, så då kanske det funkar iallafall.  :)

Vilda djur på marken kommer inte att vara ett problem, men vilka rovfåglar kan vara det?

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #21 skrivet: 18 okt-13 kl 08:27 »
Höken tog min ena myskanka när de gick fritt ute
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #22 skrivet: 18 okt-13 kl 20:42 »
Jag kom dit idag och dom hade dragit upp gräsmattan och deras bad var fullt med jord.
Så jag la in plast som botten i buren.
Jag kan inte rensa deras dricks och badvatten var femte minut vilket hade behövts om dom inte skulle dricka och bada i lervatten

Nu är det rent och om dom vill äta så har dom sitt allfoder

Gjorde jag fel?

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #23 skrivet: 19 okt-13 kl 23:57 »
Jag är orolig för mina ankor. Dom verkar inte äta allfodret.
När bör man bli orolig?
Kan dom behöva några dagar att vänja sig?

När jag la foder i deras vatten så åt dom.
Klarar deras näbbar av torrt foder?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #24 skrivet: 28 okt-13 kl 11:31 »
Ankor klarar bra att äta pelletterat foder men är de inte vana vid det kan de kanske behöva lite tid att vänja sig.

Första året jag hade ankor var jag väldigt nojig över att de åt så lite (tyckte jag) och skrev en fråga här på Alternativ. Jag fick ett lugnande svar och sedan dess litar jag på att de är tillräckligt smarta för inte svälta ihjäl om det finns mat. Därför ger jag samma råd till dig, ta det lugnt, ankorna äter det de behöver. Ser du bara till att de ha mat att äta så fixar de resten.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #25 skrivet: 01 nov-13 kl 21:31 »
Du har förmodligen rätt. Nu verkar det som att dom äter.
Jag hittade ett lyxfoder som bl.a. Innehåller mjölmask.  Det tycker dom om

Jag har ett växthus som jag har dom i. Räcker det eller behöver dom värme?

Jag har hört talas om doppvärmare till badet

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #26 skrivet: 10 nov-13 kl 16:31 »
Mina Ankor skall vara pojke och flicka. Men båda har krulliga stjärtfjädrar. Kan det stämma?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #27 skrivet: 11 nov-13 kl 08:45 »
Då är det nog så att du fått två killar. Hur låter de? Ljudet brukar vara ett säkrare sätt att könsbestämma men finns där en "tjusarlock" är det nog (dessvärre) en drake.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #28 skrivet: 11 nov-13 kl 19:21 »
Då är det nog så att du fått två killar. Hur låter de? Ljudet brukar vara ett säkrare sätt att könsbestämma men finns där en "tjusarlock" är det nog (dessvärre) en drake.


Jag lade upp några filmer.

http://www.youtube.com/channel/UCAN4FtRrvJ-bYxCvvuToKPA/videos

Filmen i trägården är äldre och där verkar inte stjärtfjädrarna blivit lockiga

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #29 skrivet: 12 nov-13 kl 10:18 »
Hur  gamla är de? Det jag kunde höra lät ju mer hane än hona (tittade inte på alla filmer). Honorna, i alla fall pekingankor som jag har, får ganska tidigt (10 v???) ett tydligt kvackande läte som jag inte tyckte att jag hörde här.

Minns inte riktigt när man hör kvackandet men det brukar vara ganska tidigt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #30 skrivet: 12 nov-13 kl 14:20 »
Hur  gamla är de? Det jag kunde höra lät ju mer hane än hona (tittade inte på alla filmer). Honorna, i alla fall pekingankor som jag har, får ganska tidigt (10 v???) ett tydligt kvackande läte som jag inte tyckte att jag hörde här.

Minns inte riktigt när man hör kvackandet men det brukar vara ganska tidigt.

Dom skall vara kläcka i juni\juli.

Titta gärna på alla filmer och bilda dig en uppfattning, jag lade trots allt upp dom bara för dig ;-)

Jag har sett Sandra Anderssons film om könsbestämning, hennes pojkankor skällde som hundar, känner inte riktigt igen det lätet

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #31 skrivet: 13 nov-13 kl 10:37 »
Nu har jag tittat på alla dina filmer. I den sista tycker jag att jag hör ett lite mer kvackliknande ljud. Mignoner har kanske ett ljusare ljud än de pekingankor jag har erfarenhet av. På fyra månader så låter mina honor högt och kvackande medan drakarna har ett väsande ljud.

Om jag skulle gissa så (med hänsyn till det lite mer väsande ljudet och tjusarlockar) skulle jag säga drakar. Hoppas jag har fel.

Hur hade de blivit könsbestämda av köparen? Genom att vända ut kloaken? Då kan man ju, tyvärr, missa snoppen om man har otur. Ser man att det är en hane så kan man vara säker men hittar man ingen snopp kan det trots allt vara en hane som kniper åt.

Som sagt, jag hoppas att jag har fel.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #32 skrivet: 14 nov-13 kl 11:24 »
Jag vet inte hur dom könsbestämdes. Jag fick dom i tredje led.
När dom kom till mig så utgick den som jag fick dom av från ringmärkningen runt fötterna.
Hon hade bara haft dom en kort tid.

Jag har frågat henne vart hon fick dom ifrån men hon har slutat svara på sms och telefon när jag sa att jag ville ha kontaktuppgifter till uppfödaren.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #33 skrivet: 15 nov-13 kl 22:16 »
Jag har märkt att myskankor verkar betinga ett lägre pris. Många tar 50:- för en anka när mignon brukar kosta 100-200:-
Varför är det så?
Varför skaffar man myskankor?

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #34 skrivet: 16 nov-13 kl 09:22 »
Jag har märkt att myskankor verkar betinga ett lägre pris. Många tar 50:- för en anka när mignon brukar kosta 100-200:-
Varför är det så?
Varför skaffar man myskankor?
Myskankor är en av de vanligaste ankorna i Sverige, de kan ruva flera gånger per år, och då med 8-20 ägg varje gång.

Eftersom de är så ruvvulliga och kan ruva på många ägg blir det också en hel del myskankor som kläcks. Har man några honor kan man lätt komma upp i 100 ungar på ett år.
Detta har gjort att marknaden är ganska så mätt på myskankor, och på hösten brukar man få skänka bort de. På våren däremot så kan man ha tur och sälja de för 100-200kr/st för honorna.

Jag har myskankor för att de är så trevliga, men jag har valt att satsa på lite mer ovanliga färger (sepia, fumo etc), dessa färger brukar dessutom vara mer eftertraktade än de vanliga blåa, vita och svarta. :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #35 skrivet: 16 nov-13 kl 23:11 »
Om man plockar äggen regelbundet, kan man få den att lägga fler ägg?

Hur är äggen? Har folk myskankan för äggen?

Jag är inte riktigt en slaktare utan har mina djur för ägg och klyschan sällskap :-)

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #36 skrivet: 17 nov-13 kl 02:57 »
Myskankägg är jämförbara med vanliga ankägg. Utmärkta till allt utom kokning för då blir vitan lite grynig och det är många som inte gillar det. Annars tycker jag de är väl så goda som vanliga hönsägg. Om du plockar in äggen efter hand kan nog en myskankhona lägga ett hundratal ägg. Ungefär som en vanlig anka. Bästa hushållsankan av alla (i särklass) om man uppskattar ankstek. Det bästa med dem är att de sköter allt själv. Inga kläckmaskiner, värmelampor och annan skit behövs.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #37 skrivet: 18 nov-13 kl 01:31 »
Jag har en kläckare men det är ju klart att det är bättre om det sker på naturlig väg.
Jag har kommit över ett par mignonankflickor som tydligen skall vara naturligt framruvade så dom klarar nog av jobbet.

Det är väl så på mignonankor också att om man tar äggen så kommer det fler.

När du säger att vitan blir gryning, tänker du på mysk eller ankägg i allmänhet?

Lill-Demi

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Ankor För Nybörjare
« Svar #38 skrivet: 30 jun-20 kl 04:04 »
Jag kom hem med två mignonankor.

Men jag funderar på om dom verkligen är mignonankor?
Jag tycker att dom ser så stora ut. Hur mycket väger vita mignonankor?

Man hade ju hoppats på att dom hade varit tama men man var tvungen att verkligen ta tag i dom för att kunna flytta dom.
Dom flaxade och sparkade med fötterna och skrek tills man satte ner dom igen. När jag försökte klappa dom så stack dom därifrån.
Blir dom mer tama eller är det så det är?

Jag har haft bland annat Mignon. Och helt ärligt kommer jag aldrig skaffa de igen.
Dom för mycket mer liv än de andra ankor vi haft. Är otroligt mycket svårare att tämja och sölar ner dubbelt så mycket som de flesta.
Cayuga är min absoluta favorit! Stor men så väldigt olik ovan nämnd anka.
Helt makalöst trevliga. De bokstavligen kommer när jag ropar, städar bort fult på gräsmattan och äter sniglar. Sölar ner, visst, men inte så mycket ändå. Och är nöjda med en plastdam.
Och otroligt oändligt vackra!
Linda Hönsmamma Rönsen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser