Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man hålla grisar utan att mata dom?  (läst 28854 gånger)

svebob

  • Inlägg: 63
Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« skrivet: 02 jul-11 kl 18:33 »
Kan man hålla grisar utan att utfodra, eller bara stödmata dom, kan dom hållas på större hägn där dom söker föda själva och vad krävs i så fall för marker och yta per gris?

Jag har blivit erbjuden en linderöd/vildsvin sugga men tycker det låter som mycket jobb och pengar för att föda dom så jag tvekar lite... :-\

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 21:17 »
Svin skal inte bara ha mat i största allmänhet - de behöver mycket mat med gott proteininnehåll och då rätt kombinationer av proteiner! Därtill en jyttjegrop - ett solskydd - en lagstaddgad hydda - stora mängder rent vatten - mineralfoder och foderkalk - hö och halm - och sällskap av artfränder samt daglig samtalalsstund med ägaren om Du vill ha en lycklig gris!!!
De är ungefär lika krävande som ett människobarn men de saknar kommunal barntillsyn och väger över 100 Kg som vuxna!!!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 21:39 »
.........å så finns det en anledning till att man alltid haft minst två grisar. De är nämligen så sociala att en ensam gris är nästan omöjlig att stänga inne. Tar sig ut på ett eller annat sätt å knallar iväg för att leta kompisar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 22:02 »
Kan man hålla grisar utan att utfodra, eller bara stödmata dom, kan dom hållas på större hägn där dom söker föda själva och vad krävs i så fall för marker och yta per gris?
Det påstås att man förr haft grisar i skogen utan att utfodra dom. Olvonskog och så vidare...
De överlever nog om du har tillräckliga arealer men det är inte jättebra för grisen och inte bra för dig då den äter vad den kommer över inklusive as vilket kan sprida trikiner.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 11:10 »
Kan man hålla grisar utan att utfodra, eller bara stödmata dom, kan dom hållas på större hägn där dom söker föda själva och vad krävs i så fall för marker och yta per gris?

Jag har blivit erbjuden en linderöd/vildsvin sugga men tycker det låter som mycket jobb och pengar för att föda dom så jag tvekar lite... :-\

Då tycker jag du ska sluta tveka, och bestämma dig för att inte skaffa gris.. Det är stora kostnader att fö en gris, ja.
 Det finns dom som tycker att de kan leva utan mat i skogen, med hänvisning till vildsvinen.
Men är vildsvin hägnade? Hur många överlever egentligen?
Nej, det är rent djurplågeri, inget annat.

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 11:15 »
Har ni viltsvin där du bor? En bekant till mig slutade med sina utegrisar för hans suggor rymde med vildsvinen hela tiden. Då inte vildsvinen tog sig in i hans hägn tog sig hans grisar ut till de vilda. Huruvida hans stängsel var dåliga eller inte vet jag inte men jag avstod från mina planer med utegrisar då flera andra misslyckats med utegrisarna pga de dragningskraften på vildsvinen.

svebob

  • Inlägg: 63
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 14:12 »
Ok, så vad ni egentligen säger är att det inte finns några möjligheter att ha grisar för eget fläsk ock få någon ekonomi i det om man inte får mat gratis eller väldigt billigt?!
Läste i en tråd längre ner att en kulting kostade ca 600kg foder att mata upp i 80kg för slakt, altså 10kg per kg gris, såg att foder låg på ca 5kr alltså 50kr kg kött, sen tillkommer hägn och hyddor mineraler och arbete, eller har jag helt räknat fel?

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 14:24 »
Det beror ju på när du börjar räkna...köper du en kulting på 25 kg så har den ju redan ätit en del. Men mellan 400 och 600 kg kan du lugnt räkna med. Så det är ju helt avgörande var du kan få tag på foder och till vilket pris. Ska man köpa småsäckar i butiken för 7 kr kilot så bli man ju ruinerad. 3 kr är priset om man köper i lösvikt, men då måste man ta några ton.

Så allt från 1500 till 2500 kr kan du räkna med att grisen kostat, när den står slaktfärdig, sen är det upp till dig vad det kostar att göra kött av den.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 23:00 »
Så länge man inte köper mat för tokpriser så är det en bra affär att föda upp sina egna grisar.
Grisarna äter alla matrester från hushållet och om man kan få tag på mer från exempelvis skolbespisning så kommer inte fodret kosta mycket.
Jag känner till dem som får gammalt (utgånget kanske jag ska skriva) bröd och annat från affärer och fodrar med vilket också fungerar bra.
Är man bekant med en bonde som odlar eget spannmål till foder kan man ofta få köpa till bra pris, noteras bör att spannmålet bör vara krossat/klämt.
Foderpotatis kostar inte så mycket heller men kan vara svårt att få tag på beroende på var man bor.
Inte att förglömma är att dom måsta ha klok tillgång på vatten.

Grisarna har inga estetiska krav på hydda så den kan vara väldigt enkelt utformad, lite plåt och (helst) grova reglar som regn och vindskydd, gärna lite hö eller halm som strö.

Vad som dock kan vara lite bökigt (ha...) är att hängna grisar. Dom tycks tro att staket är en uppmaning till rymning och det finns inget som är för grovt eller starkt.
Har man möjlighet att kombinera staket med eltråd är det att föredra.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 23:08 »
Vad är basföda för en gris egentligen ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #10 skrivet: 03 jul-11 kl 23:14 »
Jag har 8 st "vanliga" grisar samt 1 av *host* Vildsvins ursprung, har 4 trådat stängsel med aggregat på 10.000 volt samt 15 joule och de smäller utab bara h-vete "jag vet gränslade en gång nämligen o la paketet på"... Mina grisar lärde sig direkt att inte gå i närheten av stängslet, har till och med haft det avstängt under ett par dagar för o se vad dom gjorde men inga lämnade.

Tror att man får skapa "en perfekt" gris hage med mkt areal och bra mat så söker dom sig ingen annanstans, jag har som sagt 9 grisar men dom har ca 1- 2 HA att röra sig på så dom har allt ifrån stenrösen att leka i till ekollon skog att böka i samt en daglig skapad gyttjepöl.

Kostnad ja jag har tur och köper kraftfoder av en lokal bonde "ekologiskt" och ger 2 kr kilot , mina grisar är ca 6 månader och dom äter ca 1-2 kg var om dagen nu i kraftfoder, Jag slösar med utfodringen med tanke på att tillväxten nu i "barndomen" avgör hur stora och friska dom blir när dom är vuxna, dom får frukt också hehe =)

Om och hur detta kommer betala sig vet jag inte men jag vet ju att dessa grisars kött kommer vara helt underbart att äta så jag ser dom inte som en utgift utan en investering i delikat mat om några månader, ja alla i min närhet vill ha köttlådor så tror att jag kommer tjäna en slant, tillräckligt för att ha 30-50 grisar nästa år ;)

Så svaret på din fråga är "Hade du klarat dig i skogen utan mat" = Svaret är detsamma för en tamgris

Så tänk inte på dom som en kostnad utan en investering, vad du än får utöver ett jätte fint kött är bara + i kanten


028
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 23:21 av Jimmy_C »

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #11 skrivet: 03 jul-11 kl 23:18 »
Jag har 8 st "vanliga" grisar samt 1 av *host* Vildsvins ursprung, har 4 trådat stängsel med aggregat på 10.000 volt samt 15 joule och de smäller utab bara h-vete "jag vet gränslade en gång nämligen o la paketet på"... Mina grisar lärde sig direkt att inte gå i närheten av stängslet, har till och med haft det avstängt under ett par dagar för o se vad dom gjorde men inga lämnade.

Tror att man får skapa "en perfekt" gris hage med mkt areal och bra mat så söker dom sig ingen annanstans, jag har som sagt 9 grisar men dom har ca 0.7-1 HA att röra sig på så dom har allt ifrån stenrösen att leka i till ekollon skog att böka i samt en daglig skapad gyttjepöl.

Kostnad ja jag har tur och köper kraftfoder av en lokal bonde "ekologiskt" och ger 2 kr kilot , mina grisar är ca 6 månader och dom äter ca 1-2 kg var om dagen nu i kraftfoder, Jag slösar med utfodringen med tanke på att tillväxten nu i "barndomen" avgör hur stora och friska dom blir när dom är vuxna, dom får frukt också hehe =)

Om och hur detta kommer betala sig vet jag inte men jag vet ju att dessa grisars kött kommer vara helt underbart att äta så jag ser dom inte som en utgift utan en investering i delikat mat om några månader, ja alla i min närhet vill ha köttlådor så tror att jag kommer tjäna en slant, tillräckligt för att ha 30-50 grisar nästa år ;)

Så svaret på din fråga är "Hade du klarat dig i skogen utan mat" = Svaret är detsamma för en tamgris

Så tänk inte på dom som en kostnad utan en investering, vad du än får utöver ett jätte fint kött är bara + i kanten

Vad mera exakt ger du dina att käka ?
Jag har nämligen gratis spannmål på min nya gård + massa äppelträd o fnurar på om jag ska ha några grisar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #12 skrivet: 03 jul-11 kl 23:21 »
Helt OT men jag måste bara berätta om de gladaste grisar jag sett som jag stötte på djupt inne regnskogen i Bolivia. De måste ha rymt och de såg mycket välmående ut men framför allt har jag aldrig sett så glada grisar. De höll sig på behörigt avstånd, de ville INTE bli infångade men de var samtidigt nyfikna på oss. 
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 23:23 »
Ger dom som sagt kraftfoder och frukt , alltifrån äppel till banan, det jag får utav affären är vad dom får tills i höst när mina egna frukträd ger mig frukt, sen får dom rester av bröd/potatis ja allt utom kött får dom äta, Till vintern kommer dom att få mkt Ensilage för att kunna klara den stränga kylan =)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #14 skrivet: 03 jul-11 kl 23:48 »
Jag känner till en snubbe som bedrev grisuppfödning "ala natur" tror inte han stödutfodrade sina grisar speciellt mycke.Men dom hade tillgång till vida vidder,tror nog dom var glada grisar,men inte befolkningen i den intillliggande bygden.Dom fick smak på det urbana samhällets fröjder,och tillbringade sin mesta tid med att böka upp gräsmattor och kalasa på frukt o grönt som mödosamt planterats o såtts.
Så det kan vara därför som dom var relativt feta grisar,och inte utmärglade.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #15 skrivet: 04 jul-11 kl 00:05 »
Denne tråden får meg til å tenke på gubben som ville venne hesten av med å spise. Han hadde nesten klart det, men så døde den.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #16 skrivet: 04 jul-11 kl 01:26 »
Linderödssvinen växer inte fort, därför klarar dom sig på mindre protein än andra. Men mat ska dom ju självklart ha i alla fall. Gratis spannmål låter ju som lyx! Om du kan köra med en kultivator eller dyl så att det blir lättbökat så blir det lättare för dom att käka stora mängder rötter. Foderpotatis kostar max en krona kilot. Dom kan äter den rå, men den blir mer lättsmält och tas upp bättre om man kokar den. Gräs och ensilage äter dom gärna, men dom kan bara ta upp en tredjedel eller så av näringen. Dom behöver halm eller hö att bädda med på vintern, och tyvärr så är ju bädden mat också och dom fattar inte att dom behöver spara på "madrassen" för att ha dom kvar till natten... Ska man köpa hö och halm så blir det en utgift att räkna med. Någon har tipsat om att använda träull istället för det är inte så smaskigt...

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #17 skrivet: 04 jul-11 kl 05:33 »
Dom behöver halm eller hö att bädda med på vintern, och tyvärr så är ju bädden mat också och dom fattar inte att dom behöver spara på "madrassen" för att ha dom kvar till natten... Ska man köpa hö och halm så blir det en utgift att räkna med. Någon har tipsat om att använda träull istället för det är inte så smaskigt...

Kompisens grisar bökade sönder hyddan och använde mineralullen i hyddans isolering till bäddning. De verkade väldigt nöjda, men en annan tror ju att det måste ha kliat nåt förbannat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

  • Gäst
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #18 skrivet: 04 jul-11 kl 10:21 »
Vad är basföda för en gris egentligen ?

Basföda för en gris är spannmål. Det finns inget djur i världen som omvandlar spannmål till kött lika effektivt som en gris.  Det är ju ett enkelmagat djur, liksom vi, så gräs och ensilage är enbart sysselsättning och ger minimalt med näringstillskott. Potatis kan man ge om man tycker det är lönt att stå och koka den, rå finns ingen anledning att ge.

Kostnad ja jag har tur och köper kraftfoder av en lokal bonde "ekologiskt" och ger 2 kr kilot , mina grisar är ca 6 månader och dom äter ca 1-2 kg var om dagen nu i kraftfoder, Jag slösar med utfodringen med tanke på att tillväxten nu i "barndomen" avgör hur stora och friska dom blir när dom är vuxna, dom får frukt också hehe =)

Om och hur detta kommer betala sig vet jag inte men jag vet ju att dessa grisars kött kommer vara helt underbart att äta så jag ser dom inte som en utgift utan en investering i delikat mat om några månader, ja alla i min närhet vill ha köttlådor så tror att jag kommer tjäna en slant, tillräckligt för att ha 30-50 grisar nästa år ;)

Dom måste vara extremt små om du bara ger dom 1-2 kg per dag?  6-månaders grisar brukar ju ligga runt 70 kg levande vikt även om de har vuxit långsamt, och då är grundransonen 2,5 kg och upp till 3.
Men du har ju tur med fodret kan man säga, eftersom riktigt ekologiskt foder kostar 5 kr även om man köper löst..

Jag har sålt 100 utegrisar per år i köttlådor, och inte tjänat en spänn, tvärtom lagt in 300 000 i det.
 Hoppas du lyckas bättre.. :)

Jimmy_C

  • Inlägg: 82
    • Småland
SV: Kan man hålla grisar utan att mata dom?
« Svar #19 skrivet: 04 jul-11 kl 22:36 »
Hoppsan glömde räkna in majs och ärtor ;) Jag köper stor pack med viltutfodring "av en bekant så ger inköpspris" ca 3 kr kilot där, uttöver kraftfodret så får dom ca lika mkt majs och ärtor som jag blandar ner =) Grisarna är födda i februari och framåt så dom är inte 6 månader riktigt än, jag som var för snabb i huvudräkningen, Kan ta lite kort imorgon på dom, Har ingen våg dessvärre så uppskattar bara vikten på dom

Dessutom får man bra priser på bla sockerbetor och vanliga betor 50 öre kilot så ett par ton i inköpt blir det framåt september/oktober, Dt drygar ut fodret mkt men tidskrävande samt potatis ;)

« Senast ändrad: 04 jul-11 kl 22:39 av Jimmy_C »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser