Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klä gavel för att minimera underhåll  (läst 969 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
Klä gavel för att minimera underhåll
« skrivet: 08 dec-20 kl 08:40 »
 Har en gavel. Nocken ligger runt 6 m upp. Under ett pannplåtstak.
För 40 år sedan klädde jag om den med undertaks brädor från ett rivnings hus. Slamfärgade o sen var det klart. Den har fått nått stryk med falurödfärg mellan nu o då men nu är det dags igen. Bygga ställning, byta ut några läckt o färg.
 För min del är underhåll inte så underhållande. Att skapa nytt o va i det är mer givande.
 Skulle vilja klä den med nått som håller länge utan underhåll. Nått som finns i min närhet o inte tär på ekonomin..
 Har många gamla Lp skivor. Klassisk musik. Skulle väl gå att sälja men att skruva upp dem på gaveln hade känts bättre.
Gaveln vätter mot W.
 Vad tror ni är det en schnaps ide eller finns det nån substans i detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #1 skrivet: 08 dec-20 kl 09:13 »
En rolig ide men minskar nog inte underhåll. Hur ser brädorna ut nu, förutom att dom behöver färg igen? Behöver dom bytas ut igen?
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #2 skrivet: 08 dec-20 kl 09:35 »
en frisk bräda målad med klassisk slamfärg håller väldigt länge. gillar man inte målningsintervallerna (rödfärg 6-8år) skulle man kanske prova rödtjära? Längre målningsintervaller och skyddar bra.
Iden med LP skivor är rätt dålig. De 'är gjorda av plastmaterial och lär inte tåla en riktigt varm sommardag i solen. UV-ljuset lär också göra dem rätt spröda fort.
Underhållsfritt finns inte. Håller länge skulle kanske vara något plåtmaterial typ omålad aluminium. Men hur snyggt är det?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #3 skrivet: 08 dec-20 kl 12:58 »
 Brädorna är i gått skick. läckten är det lite värre med (delar av dem)
 Malermester skriver att underhållsfritt finns inte och det kan man ju hålla med om. Pyramiderna måste ju också underhållas men intervallet är längre. För mej räknas underhålsfritt att jag under min återstående levnad inte behöver göra någon aktiv handlig för att förhindra förfall.
 Åker man österut, gamla DDR, Polen ... ser man ofta gavlar där de har skiffer. Det kallar jag underhålls fritt.
Ställde här frågan för några år sedan om en veranda som jag också ville ha "underhålls fri" Gjutjärnsfönster o brädor klädda med skiffer, plåtarbeten i koppar. Den är nu klar utvändigt (förutom själva taket). Det var mycket arbete med att få upp skifret men hellre göra arbetet när man är igång än att sedan snart ytbehandla träet igen.
 Får höra med någon som kan säga något om Lp skivors livslängd i det fria.
Hur ser det ut? Ja hur ser takena ut som lagts nya o färgen bleknat o i bland försvunnit helt.
Resyckling tycker jag uppväger utseendet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #4 skrivet: 08 dec-20 kl 13:51 »
LP-skivor är ju tillverkade av PVC (vinylplast). Samma plast som i yttermanteln på t ex EKK, EKLK och andra elkablar som får monteras utomhus, och samma plast används även i t ex trädgårdsslangar. Det svarta pigmentet i dem bör skydda plasten relativt bra mot vittring genom solens UV-strålning, det blir bara de yttersta hundradels eller tusendels millimetrarna som kan påverkas av solljuset.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #5 skrivet: 08 dec-20 kl 17:43 »
Jag tror precis tvärtom. Men värme lär ta dem först. Vinylskivor smälter vid värme (om någon glömt en sådan i bilen en varm sommardag så vet man vad som händer).just svart suger till sig värme och just därför målar man inte väldigt mörka färger på trä. Något som blivit mode idag och fasadbrädorna  ser ut som spiraler efter några sommarmånader.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #6 skrivet: 08 dec-20 kl 17:54 »
Udda, mycket udda lösningar, som t.ex. att klä en gavel med LP-skivor, gör att hus blir svårsålda och att försäkringsbolagen blir misstämksamma.

Så jobbigt är det väl ändå inte att måla en gång vart åttonde-tionde år?

Det är ju en beprövadlösning för svenska förhållanden, att använda slamfärg.

TS, skiffer är inte underhållsfritt. Det vittrar det också, huvudsakligen genom frostsprängning.

Vi hade en granne som hade ett exklusivt skiffertak på sin villa när jag var liten (10-12 sådär). Jag minns faktiskt processen när taket började läcka och måste bytas. Småläckage hade hållit på en tid, så undertak och takstolar var påverkade, och måste byggas om.

Det skramlade rejält containern när skiffret östes dit.

Det blev tegel sedan på det taket.

I länder där frost, is och snö, är ovanligt, så väljer man andra material till sitt traditionella byggande, än i större delen deln av Sverige, där det fryser och tinar om vart annat under vintrarna.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #7 skrivet: 08 dec-20 kl 18:33 »
LP-skivor är ju tillverkade av PVC (vinylplast). Samma plast som i yttermanteln på t ex EKK, EKLK och andra elkablar som får monteras utomhus, och samma plast används även i t ex trädgårdsslangar. Det svarta pigmentet i dem bör skydda plasten relativt bra mot vittring genom solens UV-strålning, det blir bara de yttersta hundradels eller tusendels millimetrarna som kan påverkas av solljuset.

Tror du själv på vad du skriver här? Dina inlägg på forumet brukar vara sakliga och välgrundade, för det allra mesta, men nu undrar jag vad det tagit åt dig.  ???

Skruva upp en vinylskiva på en södervägg nu till våren, och återrapportera gärna till hösten om hur skivan förändrats.   ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #8 skrivet: 08 dec-20 kl 18:58 »
UV-ljus lär den ju tåla bra, men jag har inte tagit ställning till frågan om värme...

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #9 skrivet: 08 dec-20 kl 19:35 »
Hur gör du rödtjära malamaster? Har du fler förslag än skivor, ärt?
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #10 skrivet: 08 dec-20 kl 19:52 »
 När jag läser det ni skrivit så verkar ju tanken inte helt fel.
Försäkringsbolag o andrahandsvärde är något jag inte tar hänsyn till. Någon blir ju glad om det går billigt en dag. Kanske köps det pga. svårfunna Lp skivor.
 Men värmen. Om skivorna hänger som våta disktrasor är det inte bra. Att sätta en på prov får det bli! Väljer nog ödessymfonin till detta.
 Nått som också måste prövas är hur de är att bearbeta. Där måste nog göras hål och viss tillkapning. idel hade ju varit om centrumhålet uteslutande, vid hela skivor, kan användas. Hur mötet mot fönstren ska ske?
 Trivs med att ha detta att fundera på.
Lovar att återkoppla när nått frågetecken rätats ut.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #11 skrivet: 08 dec-20 kl 19:56 »
 Tankar har gått till mjölk förpackningar. Men vi dricker inte mycket som är i sådana förpackningar. Dock kunde det nog bli väldigt fint.
Där kan man ju jobba med de olika färgerna. göra mönster o så.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Klä gavel för att minimera underhåll
« Svar #12 skrivet: 08 dec-20 kl 22:00 »
Jag tror du går över ån efter vatten. Huset jag bor i hade inte målats på dryga 30 år och det var inget fel på brädorna, bara charmigt med lite patina. Uthusen har nog inte sett ny färg på över 40 år och en vägg är omålad. Tror att det byggdes på 70-talet. Allt är i bra skick. Röd slamfärg.

En bekant som byggde sitt hus på 80-talet använde mexitegel just för underhållets skull, han spolar av det med högtryckstvätten vart tionde år säger han. Skinande vitt.

Cortenstål är visst mode bland arkitekterna nu, rostar på ytan men håller väldigt länge.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser