i övrigt fick man klara sig med ved.
Feltänket är det vanliga,genom att använda t.ex biomassa så tror man att andelen utsläppt CO2 är lika med den CO2 som växten tar upp. problemet är att det oftast genereras CO2 under omvandlingsprocessen så det är faktiskt ingen lösning. Det andra feltänket är att om man släpper ut lika mycket CO2 som biomassan tar upp under sin växtperiod så är det lugnt,det blir ett nollsummespel. då har man inte förstått klimatproblematiken. Vi måste SÄNKA andelen CO2 i atmosfären ner till de nivåer som fanns tidigt 1900-tal. Det innebär nollutsläpp för att växtligheten skall kunna lösa det. Då spelar det ingen roll vad man har för bränslen i motorer och värmeanläggningar då alla släpper ut CO2. vi måste byta ut gammal teknik mot ny som inte genererar utsläpp. Sedan har vi ytterligare problem med de andra växthusgaserna som värmeökningen i atmosfären ger,t.ex metan som är en än värre växthusgas.Det är dags att sluta tänka på att behålla gammal teknologi. I Sverige är det främst fordonsflottan och industrin som är utsläppsproblemen. Fordonsflottan måste bytas ut och teknikskiftet är påbörjat. det kommer dock att ta 15-20 år innan den gamla teknologin är minimerad. Att under tiden ta fram ersättningsbränslen för att bibehålla gammal teknologi och låta nytillverka under tiden är bara att fördröja och förvärra problemen. Acceptera fakta,bränslen till dagens förbränningsmotorer kommer bara att finnas en begränsad tid till. När elbilar i olika former börjar bli dominanta kommer dagens bensin o dieselmarknad att bryta ihop i takt med att efterfrågan på dessa produkter ihop med prisnivån ändras drastiskt. rapporter brukar visa på att när andel elbilar börjar närma sig 30% kommer det att bli olönsamt att distribuera bränslen till mackar och det är som vanligt glesbygd och småorter som drabbas först. Staten kommer dessutom oavsett regim att ständigt höja skattetryck på dessa bränslen med mening att tvinga en utfasning av äldre teknologi. Dock skall man ha i tanke att sammanbrottet för bränslemarknaden kan komma betydligt tidigare än 15 år.Det beror ju helt på hur snabbt den svenska konsumenten byter ut sin gamla bil mot en elbil.Industrins problem är ju andra men också där måste staten tvinga fram åtgärder för att minimera utsläpp. de flesta länder har ju idag ett sista försäljningsdatum för nytillverkade fordon med förbränningsmotorer. datumet varierar men ligger oftast 2025-2030. Vi är snart där....
Det är också viktigt att komma ihåg att träd binder CO2 genom att bygga upp biomassa under väldigt lång tid, men när vi eldar upp motsvarande mängd ved så släpps det ju ut i atmosfären på väldigt kort tid. Ska du klimatkompensera för tex en flygresa, borde du alltså ha planterat en skog för flera år sedan.Postat med Alternativ.nu´s app