Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödselstacken en energiresurs?  (läst 12409 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Gödselstacken en energiresurs?
« skrivet: 27 dec-08 kl 13:13 »
Många har ju en stor gödselstack, och man vet ju att det är varmt i en sådan året runt.
Den avger även metan, och då skulle man ju kunna använda detta på något sätt.

1. En cirkulerande slinga för att fånga upp värmen.

2. Täcka den med plast och försöka fånga gasen.

Någon som använder gödselstacken på något eller möjligen båda dessa sätt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

  • Inlägg: 345
  • Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-08 kl 13:29 »
Inget nytt ? Besökte en bonde på öland redan 90 talets slut( Innom utbildningen jag genom gick )  som både hadde en slinga till en värmepump samt att han försökte utvinna gas . Slingan är i drift än vad jag vet ........... Gasen har han dock lagt på is på senare år har jag hört
En god vän men en usel kärlek

Bo

  • Inlägg: 4238
I mitt växthus
« Svar #2 skrivet: 27 dec-08 kl 16:17 »
har jag en massa vattentunnor för att jag inte vill vattna med kallt vatten. Lägger jag hö i blöt och det ligger länge, blir det en hemsk stank som jag tolkar som energirika gaser, nitrösa och metan.

En gödselhög som bryts ner normalt bör det inte bli mycket mer än värme och koldioxid från.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-08 kl 12:27 »
Bo, med normal nedbrytning menar du alltså aerob nedbrytning?

I den här tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=49887.0 framkom mycket intressant information, bland annat den här: http://www.slf.fi/Filer/Biogas_webb.pdf i vilket det framgår rätt tydligt att kodynga hör till de minst effektiva matrialen att röta, dessutom att man måste få upp en rätt hög temperatur för att det ska bli effektivt vad gäller gasproduktion.

Den här tråden har ju en lite annan utgångsvinkel, i en stor gödselstack isolerar den yttre dyngan så att den inre kan "brinna" på bra temperatur, och om man har så mycket dynga att det ger tillräckligt av vad man vill ha så är det väl möjligt att utnyttja både värmen och gasen, ju högre verkningsgrad man vill ha desto dyrare investering behöver man.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Bo

  • Inlägg: 4238
Har inte fördjupat mig i ämnet
« Svar #4 skrivet: 28 dec-08 kl 18:20 »
men antar tills vidare att graden av stank också är ett grovt mått på energiinnehållet i gaserna.



Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #5 skrivet: 28 dec-08 kl 18:57 »
Nja Bo, i dina höinfussioner kommer svavelväte och ev "nitrösa gaser", från en till stor del toffeldjursodling. Inte speciellt mycket metan, det bildas helst i syrefri miljö.

Tänker på dricksvattenkaraffen på femtiotalets ånglokstrafik i tredje klass, samt fysiksalens(där även biologi lärdes ut) höinfussion.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #6 skrivet: 30 dec-08 kl 16:07 »
Hej!
Är det inte enklast att lägga gödselhögen i källaren och ha en lucka upp som kan öppnas när man behöver värme. Se bara till att det finns tillräckligt med ssyre så att det inte bildas metan. Alternativt så har man djuren i bottenvåningen och bor på övervåningen. En uppvärmningsteknik som är gammal och välkänd.
MVH
Jan

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #7 skrivet: 30 dec-08 kl 16:15 »
Med stallet på första våningen är det nog till stor del djuren som står för värmen.
En gödselstack kan nog svårligen bli fri från metandunster.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #8 skrivet: 23 feb-09 kl 13:49 »
Jag har funderat på att lägga en slinga med kanske 50 meter rör i min gödselplatta. Visst borde väl den kunna värmas upp och sedan ledas in i huset till ett element med hjälp av en liten cirkulationspump?

Det fungerar ju med ytjordvärme så visst borde väl detta fungera också då det känns som minst 30-40 grader i stacken trots att det är -25 grader ute, eller?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

conny

  • Inlägg: 27
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #9 skrivet: 17 aug-15 kl 18:46 »
Kolla upp jean pain compost heating. Väldigt interessant

Rubensgården

  • Gäst
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #10 skrivet: 17 aug-15 kl 19:23 »
Min far är uppvuxen i Finland på 40 och 50 talet. Då la min farfar obrunnen gödsel eller från dasstunnan en bit ner i marken i ett litet växthus i söderläge. Sen blev det jättefina tomater och gödslet höll huset varmt hela säsongen. Den typen av värme tror jag på. Om man har en jättelik gödselhög skulle nog det också kunna ge en del.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #11 skrivet: 17 aug-15 kl 19:56 »
Min far är uppvuxen i Finland på 40 och 50 talet. Då la min farfar obrunnen gödsel eller från dasstunnan en bit ner i marken i ett litet växthus i söderläge. Sen blev det jättefina tomater och gödslet höll huset varmt hela säsongen. Den typen av värme tror jag på. Om man har en jättelik gödselhög skulle nog det också kunna ge en del.

Så har man gjort i många år vid orangerierna för att kunna hålla växterna vid liv i bland annat
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Orangeri

Sedan är det många självhushållare som sysslar med varmbänkar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #12 skrivet: 15 jan-18 kl 10:25 »
Lite gammal tråd, men vill ändå inflika:

I ett nybyggt stall på Hisingen utanför Göteborg, lade man för ca 10 år sen in en slang i gödselstacken, som började och slutade inne i sadelkammaren. Sedan blåste man luft genom den med en vanlig större 12-volts datorfläkt.
Passade man sig inte på vår och höst så kunde det bli 50 grader inne i sadelkammaren, men då öppnade man bara upp till stallet så fick man lite värme där också. :)

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #13 skrivet: 15 jan-18 kl 11:24 »
Lite gammal tråd, men vill ändå inflika:

I ett nybyggt stall på Hisingen utanför Göteborg, lade man för ca 10 år sen in en slang i gödselstacken, som började och slutade inne i sadelkammaren. Sedan blåste man luft genom den med en vanlig större 12-volts datorfläkt.
Passade man sig inte på vår och höst så kunde det bli 50 grader inne i sadelkammaren, men då öppnade man bara upp till stallet så fick man lite värme där också. :)
här i Alvesta finns ett företag (drivs av flera lantbrukare) som framställer biogas från gödsel.förädlas till fordonsgas. gödseln körs sedan ut på åkrarna och näringsvärdet har förbättrats efter processen.
att plocka ut metangas lär vara relativt lätt och att bygga en egen primitiv anläggning väldigt enkelt. gasen kan ju sedan eldas upp t.ex till uppvärmning m.m.
Såg ett engelskt program där de byggde ett tiny house på en äng. utrustades med gasframställning,då användes  olika fekalier från djur o människa och på ett väldigt enkelt sätt fick man fram gas till spis m.m.
visst kan man använda en gödselstack till mycket...

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #14 skrivet: 15 jan-18 kl 13:41 »
Det projekteras en liknande anläggning här i Västsverige.
Nackdelen som man har märkt, är att transportkostnaderna från gårdarna äter upp energiutbytet. Och det blir inte mycket pengar till en ersättning till gårdarna. Så ska man ändå betala för att transportera bort det från gården så kan det lika gärna åka till förbränning/fjärrvärme som till biogas.

Det senaste är att man tittar på att samröta det med matavfall, vilket i laboratorium har visat sig ge ett högre utbyte än om man rötar det var och en för sig.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #15 skrivet: 15 jan-18 kl 14:25 »
Nja Bo, i dina höinfussioner kommer svavelväte och ev "nitrösa gaser", från en till stor del toffeldjursodling. Inte speciellt mycket metan, det bildas helst i syrefri miljö.


Gammalt inlägg, men nåväl.....både nitrösa gaser och svavelväte kräver syrefri miljö för att skapas. Hur det är med metan vet jag inte.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #16 skrivet: 08 mar-18 kl 09:35 »
Många har ju en stor gödselstack, och man vet ju att det är varmt i en sådan året runt.
Den avger även metan, och då skulle man ju kunna använda detta på något sätt.

1. En cirkulerande slinga för att fånga upp värmen.

2. Täcka den med plast och försöka fånga gasen.

Någon som använder gödselstacken på något eller möjligen båda dessa sätt?

Om du har tillgång till en pressening som täcker hela stacken så lägg den över, sen gör du ett hål i toppen av den och fäster en slang som du ledder ner till en tunna som står upp och ner (botten skall vara toppen) gör ett hål i toppen och fäster en slang ned eb kulventil . sim sallabim nu har du en biogas anl :)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #17 skrivet: 08 mar-18 kl 10:34 »
Om du har tillgång till en pressening som täcker hela stacken så lägg den över, sen gör du ett hål i toppen av den och fäster en slang som du ledder ner till en tunna som står upp och ner (botten skall vara toppen) gör ett hål i toppen och fäster en slang ned eb kulventil . sim sallabim nu har du en biogas anl :)

Det skulle möjligen kunna fungera i en fantasifull drömvärld...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #18 skrivet: 08 mar-18 kl 14:50 »
Skilnadens trädgård har beskrivit hur hon lade varmbänk i växthus för att få en lång odlingssäsong.
kretslopp

x-lab

  • Gäst
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #19 skrivet: 08 mar-18 kl 20:13 »
Det skulle möjligen kunna fungera i en fantasifull drömvärld...

funkar kolla med en metan mätare så ser du

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #20 skrivet: 08 mar-18 kl 21:21 »
här i Alvesta finns ett företag (drivs av flera lantbrukare) som framställer biogas från gödsel.förädlas till fordonsgas. gödseln körs sedan ut på åkrarna och näringsvärdet har förbättrats efter processen.

Anläggningen är byggd av ett linköpingsföretag, numer nordens största biogasbolag.

just i alvesta har man även kört en hel del i anläggningen som till ex. slaktavfall, tyvärr är lukten
ett stort problem när man kör slaktavfall .

Just gödseln blir otroligt bra för åkrarna säger dom som kan den biten , bönderna skriker efter mer.

Vadsbo utanför mariestad är en optimal gödselanläggning ( biogasanläggning ) här har man fått bort problemen med transporterna genom att pumpa från anläggningen och direkt dit det skall användas.
Egentligen en rätt fantastisk anläggning, man har en stor mängd kor en biogasanläggning och odling, cirkeln sluten.  dock inte helt ägd av bönderna utan den tidigare omnämnda firman i linköping(finland) är delägare och byggare av den.


x-lab

  • Gäst
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #21 skrivet: 09 mar-18 kl 15:34 »
Det skulle möjligen kunna fungera i en fantasifull drömvärld...

enl bönder gör så, men du vet ju gur dom gör så jag bugar över din oändliga kunskap inom omr

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #22 skrivet: 17 mar-18 kl 08:31 »
Att med hästgödsel göra en varmbänk är både efektivt och rätt så enkelt.
kretslopp

bonde456

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #23 skrivet: 10 nov-19 kl 16:24 »
Som hästägare och eldare med kombipanna ved/pellets har jag börjat fundera på om man vid mockningen kunde köra iväg gödsel på klassiskt vis men spån med pisset tar man och blandar ut med lite torrt så att det går att göra pellets av det och elda.
mängden att lägga på stack skulle bli försvinnande liten, och skulle man få ut energi på det så blir det ju bara varmt och trevligt inomhus.

frevelm

  • Inlägg: 90
    • Uppland
SV: Gödselstacken en energiresurs?
« Svar #24 skrivet: 13 nov-19 kl 21:52 »
Att gödsel avger mycket värme vid kompostering bör man väl i och för kunna sej kan använda sej av  -  i varje fall om man har så mycket av det. Kanske ändå (även om man inte har så hemskt mycket) också, i viss mån. Men att göra det till metangas borde man troligen vara försiktig med . Man borde se til att verkligen samla ihop alltsammans om man nu vill få till den. Annars är det nog aerobiskt som det helst ska vara, dvs syre dit, och sen koldioxid ut, och helst upp till ett (därigenom uppvärmt) växthus, där nyttoväxter kan göra om det till syre igen.  ... Även annan kompost går att använda på det sättet. kvävet  -  som väl är det viktigaste som gödslet tillför  -  finns ju på annat håll (t.ex. baljväxter). Vallört har jag fått reda på ska vara bra för att få upp temperaturer, och det verkar som att man därigenom kan få upp den till över femtio ibland  -  t.o.m. med som utan gödsel, tror jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser