Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hembränning för nykterist....?  (läst 19887 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Hembränning för nykterist....?
« skrivet: 13 mar-08 kl 10:49 »
 :) Howdy,  goa kunskapsbank-människor...

Är det någon som sitter inne med kunskaper om att bränna hemma/tillverka etanol ???
Jag förbrukar nästan aldrig nån alkohol själv, men skulle själv vilja kunna köra fordon och motorer på ''e100'', alltså helt ren etanol utan bensin iblandat......Har provat och det har funkat ok, men bara små mängder eftersom det är såå dyrt att köpa några liter i taget.. :P :P

Har längre tillbaka i tiden haft en svensk hembränningsbok men den har tyvärr försvunnit för länge sen i nån flytt eller liknande :(

Vem vet?
Kostnader?
Vilka råvaror är bra?
Tillverka på kemisk väg eller göra mäsk och sen bränna som vanligt?
Och hur ska isåfall hembränningsapparaten se ut och vara konstruerad :o???
Vilka risker??, Förutom dom rent lagmässiga alltså..
Tiden det tar?
Är det bäst för enbart eget bruk i mindre mängder, eller bättre i lite större skala till mina närmaste etanolkörande grannar också?

Tänkte mig att spillvärmen skulle hjälpa till att värma huset, både för snålhets skull och för miljön, ta tillvara på alla energiförluster så långt det är möjligt :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-08 kl 11:08 »
Sök på alcohol fuel

Troligen måste man använda egenodlad jäst eller enzymer för att få hyfsad lönsamhet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #2 skrivet: 14 mar-08 kl 12:20 »
Det här är en ganska intressant fråga som jag själv funderat lite på. Man kan ju även fundera på om det är en förtäckt fråga om hur man får fram sprit för egen konsumtion. I det här fallet tror jag nog inte att frågan är ställd  i det avseendet.

Lite teoretiska beräkningar jag gjort med hjälp av mitt excelldokument för att räkna ut hur mycket socker som behövs för att jäsa till en viss alkoholhalt och ett annat litet program för att räkna ut hur mycket sprit man kan få ut från mäsk med en viss styrka.

För att mäsken ska jäsa till 16% skulle det till 20 liter behövas ca 6,2 kg socker.
Av denna mäsk ska man enligt den andra programsnutten få ut 3,38 liter 90%-igt.
Nu vet jag inte vilken styrka drivmedelsetanol ska vara. 90 % tog jag bara rakt ur luften. Någon annan får svara på detta.

Låt säga att socker kostar 8 kr/kg. 6,2 x 8 = 49,60.
49.60 / 3,38 = ca 14,67

Det är alltså vad 90%-igt kostar per liter utan att ha räknat in kostnaden för jäst och energikostnaden vid destilleringen.
Om det nu räcker med 45%-igt skulle det alltså bli ca 7,33 kr / liter.
E85 kostar på bensinstationen här i trakten drygt 8 kr / liter.

Det skulle alltså inte vara lönt att göra detta själv.
Möjligen att det skulle vara en bättre affär om man odlar sockerbetor t.ex. och gör mäsken på dessa.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #3 skrivet: 14 mar-08 kl 13:05 »
Kikar i några amerikanska böcker jag har om hemkörd bränslealkohol.
Färdigt socker går bort, det blir för dyrt.
Man omvandlar istället stärkelse till socker mha enzymer.

Ett recept på mäsk:

56 pounds majsmjöl
20-25 gallons vatten
9 tsk amylasenzym
6 tsk glukosamylas
12 tsk jäst
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #4 skrivet: 14 mar-08 kl 21:02 »
Har för mig att nån hembrännare som jag pratade med för några år sen (kommer tyvärr inte ihåg vem det var..) sa att han brände 95 %-igt för nån femma per liter..
Lögn?????
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #5 skrivet: 16 mar-08 kl 00:57 »
Då har han förmodligen försummat något han får "gratis", antingen råvaror, som egen potatis, eller energin för att bränna det. 5kr låter väldigt billigt..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-08 kl 12:12 »
Detta kan inte göras billigare än att köpa, men du kan få spriten billigare om du tar arbetet på nöjeskontot.

Ska du ha för ett fordon måste förutom apparatinvestering och drift, förutom råvaror vara billiga.

Du kan göra 10 plastbrännare för ca  3-4 tusen kronor, de tar under 100 watt var.
Inget kylvatten behövs, och gör du det i växthuset, kommer all spillvärme till nån sorts nytta.

Dubbelkör du spriten i dem och tar ut 85% sprit, kan du köra en bil på detta, de 15% av vatten som finns hindrar inte, om du har insprutningsmotor. Det som inte uppnår 85% blandas med
nytt och körs igen. plastbrännaren kräver ingen ständig passning, fem minuter per dygn.
Den kan inte heller expodera och det luktar nästan inget.

Socker är för dyrt och för miljöbelastande för detta ändamål. Kan du strimla en större mängd sockerbetor, laka ut och indunsta med solvärme (En svart tunna räcker, fast det tar lite tid)
till den grad att sockerhalten blir  motsvarande vad de bästa jästsorterna tål ( ca 20%)
kan plastbrännaren ge 85% på två "kokningar" (Det blir endast 50 grader).

Du bör få ut ca fem liter bränsle per dygn.

Traditionell brännvinsapparat ger bättre kontroll, men kostar mer energi, du slipper dunsta in sockerlösningen i solen och du kan använda  billigare jäst.
Beroende på storlek kan du få ut stora mängder, men det blir lätt fabriksliknande, och riskablare
eftersom en större brännare får svåra legala konsekvenser.

Sockerbetor är förmodlingen det billigaste och enklaste sättet att få billigt socker.


« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 12:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-08 kl 16:49 »
Fast en plastbrännare är väl jätte långsam? I slutändan blir det väl inte så stor skillnad i Wh... och sen kan man ju använda spillvärmen för att värma huset, som misse tänkte.

Edit:
Om man har skog kan man väl göra billig Metanol? En vanlig bil borde tåla 5-10% metanol i bränslet utan att packningar och sånt går sönder... och en blanding med 10% metanol, 80% okolad etanol/sprit + 10% vatten borde vara odrickbar?... Då blir det inte någon böter för de dunkarna i alla fall?
« Senast ändrad: 17 mar-08 kl 17:03 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-08 kl 08:15 »
Visst är plastisen långsammare, du behöver 10 föra kunna köra fem mil om dagen. Fördelen med den är att den kräver nästan ingen tillsyn, och att den inte är en uppenbar brännare för ev grannar.
Man behöver inget kylvatten. Sönderplockad är den inte illegal. Man får värma en vört  med doppvärmare, den ska ju upphettas till 50 grader.

En  luftkyld brännare kan göras av en jäshink och en kopparspiral, med en lite kraftigare doppvärmare går det att koka 90%  sprit.  Kolla på bryggforum.nu

eller http://distillers.tastylime.net/library/Listings2.htm#Articles%20Listings   klicka spiral still
« Senast ändrad: 18 mar-08 kl 10:13 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-08 kl 22:30 »
Vad är det för plasthistorier ni dillar om.

Är det en lågtemperaturvariant? Mer som sakta avdunstning?


Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #10 skrivet: 19 mar-08 kl 22:33 »
...

Är det en lågtemperaturvariant? Mer som sakta avdunstning?



Exakt så!

Plastbrännaren, en fin svensk uppfinning, kallad "The Amazing Still" utomrikes.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #11 skrivet: 20 mar-08 kl 22:46 »
Tack för alla intressanta svar ;D ;D ;D!!!!!        Skriv gärna mer :D :D


Jag kan eventuellt komma över hyfsat stora mängder 25% spolarvätska för ca 1-2 kr litern....???

Kan de va nått?
Då måste jag väl göra en vanlig hembrännargrej för att kunna få bort dom 3/4 vatten som är i?

Är det nån som vet nåt om dom ev problem som skulle uppstå av att destillera spolarvätska?

Kan man destillera bromsolja, som innehåller alkohol, men jag vet inte hur stor del alko det är i det? ????????


Jag är  full  av frågor som vanligt, min livsberusning :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #12 skrivet: 21 mar-08 kl 12:03 »
Halaj!

Du måste först ta reda på vilken alkohol spolarvätskan innehåller.

Bromsvätska finns det olika av:
Petroliumbaserade, alkoholbaserade och silikonbaserade.
Och igen: vilken alkohol är det i den alkoholbaserade. Antagligen ingen som brinner speciellt bra.

//T

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #13 skrivet: 21 mar-08 kl 14:48 »
Spolarvätska brukar innehålla högre alkoholer än etanol. De har då högre antändningstemperatur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jeja2000

  • Inlägg: 10
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #14 skrivet: 25 mar-08 kl 18:57 »
Annars kan du ju alltid bli biodlare och låta honungen jäsa genom att ha för hög vattenhalt. Genom att lösa upp den i lite vatten. Läste nånstans att det var möjligt att få ut cirka 0.7liter ren etanol per kilo honung.

Det krävs säker många kupor för att få lönsamhet i det men det bör ändå gå. Du kan ju spara en del för att sälja för att få igen kostnaden för socker som krävs vid invintringen, men det är bara cirka 10-15kg beroende på vart man bor. Har du tur en sommar kan du få mellan 50 och 100kilo per sammhälle.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #15 skrivet: 27 mar-08 kl 09:02 »
Har jag 100 kg honung säljer jag lite och finansierar annat sätt att få etanolen. Göra etanol för fordonsdrift av honung är i mitt tycke helt fel metod.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vargerik

  • Gäst
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-08 kl 04:10 »
Här var det minsann en massa folk med roliga ideér! Det här har snurrat i min skalle också, så här ser planen ut i stora drag:

Har kommit fram till att mäsk görs billigt och bra på Betfor.

Jag tar en ackumulatortank som ansluts till min vedpanna, denna tank är också destillationskärl.

Vedpannan värmer upp mäsken till de goa 78 graderna som tarvas och destillerar bort etanolen som rinner direkt och blandas med

bensin så ingen ens tänker på att dricka skiten.

Håll i er, nu kommer det fina: Tanken med den nu urkokta mäsken är ju fortfarande varm, med hjälp av en slinga till mitt värmesystem tar man tillvara denna värme och värmer upp huset!

Råvaror: Betfor, jäst och ved!

-Funderade Erik, energibög to the core.

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #17 skrivet: 15 jul-08 kl 09:32 »
Missförstår jag dig rätt när jag läser att du tänker destillera i ett steg och sen ner i bensin?

Om så är fallet så kommer du hälla ca 35% (ur minnet) etanol och 65% vatten i din dyra bensin, vilket förmodligen kommer ställa till det lite i det fordon du tänker köra. Vet faktiskt inte hur mycket vatteninblandning ett fordon klarar, men det kan säkert någon annan bättre.

Vargerik

  • Gäst
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #18 skrivet: 15 jul-08 kl 12:21 »
Missförstår jag dig rätt när jag läser att du tänker destillera i ett steg och sen ner i bensin?

Om så är fallet så kommer du hälla ca 35% (ur minnet) etanol och 65% vatten i din dyra bensin, vilket förmodligen kommer ställa till det lite i det fordon du tänker köra. Vet faktiskt inte hur mycket vatteninblandning ett fordon klarar, men det kan säkert någon annan bättre.


Detta är bara på tankestadiet och just sån här input är guld! Hur bär man sig åt fö att få ner vattenhalten i så fall? Jag levde i tron på att det skulle komma ut 97% etanol. Tanken med bensinen är mest att hindra törstiga...

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #19 skrivet: 21 jul-08 kl 22:27 »
Sockerbetor är nog billigare än betfor, Du kan få ut mycket stark sprit ur en vedeldad apparat, tillräckligt för att få det att fungera som bränsle.

Du kommer att få använda mycket kylvatten, och den blir knappast varm nog att värma huset med.
Den heta återstodens värme kan användas, men då behövs värmeväxling.

Projektet behöver nog planeras och beräknas noga, jag skulle tveka inför att smälla ihop en fullskaleanläggning sådär bara.

Troligtvis går det bättre om du eldar i en ångmaskin, tar ut den mekaniska kraften och kokar sprit på spillångan, säkert ett lättare stolleprojekt att realisera.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #20 skrivet: 22 jul-08 kl 00:47 »
----
Vedpannan värmer upp mäsken till de goa 78 graderna som tarvas och destillerar bort etanolen som rinner direkt och blandas med

bensin så ingen ens tänker på att dricka skiten.

Håll i er, nu kommer det fina: Tanken med den nu urkokta mäsken är ju fortfarande varm, med hjälp av en slinga till mitt värmesystem tar man tillvara denna värme och värmer upp huset!
-----



Du borde läsa på lite om destillationsprocessen innan du kör igång detta bygge !  :D

Vid 78 grader i mäsken kommer du att få ut ca 0 liter 0 % sprit ... ren etanol kokar vid drygt 78 grader men en blandning av vatten och etanol kokar vid högre temperatur.

Plastbrännaren som talats om tidigare fungerar genom avdunstning, och ganska ineffektivt men enkelt och med bra resultat, medan en vanlig destillator kräver ett flöde av ånga genom destillationskolonnen, dvs. det måste koka i mäsken för att det ska komma ut nåt ur apparaten.

Här finns mer information.

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-08 kl 09:27 »
Ett system jag "hört" fungerar är 2" kopparrör med såna där rostfria grytrengörningsbollar i, ca 1.5 meter med packning.

Kylare göres lätt med bromsrör som lindas kring ett mindre rör så att det passar i en 2" bit som sedan är öppen mot atmosfären, minskar risk för otrevliga övertryck också. Man får dock överdimensionera kylaren kraftigt för att inte få ut etanol i lokalen.

Resten är egentligen lite rör, varmlödning och en och annan kulventil. Ingen avancerat.

Men läs på, finns mycket matnyttigt på nätet. Bland annat länken nämnd ovan.
Det är dock olagligt redan vid innehav av delar av hembrännare, så var försiktig.

Vargerik

  • Gäst
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #22 skrivet: 29 jul-08 kl 13:05 »
Tack för all trevlig input! Jodå, jag ska studera mer om destillation. Och stolleprojekt? Det är JUST vad det är, jag ÄLSKAR stolleprojekt!

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #23 skrivet: 29 aug-08 kl 18:10 »
jästen ser jag inte som problemet, det behövs rätt lite för typ 100 liter mäsk, men som sagt sockret är väl det som måste ner i pris. Potatis funkar ju också, och det kan man odla själv dessutom. Sen ligger nog koktempen på runt 90 och lite till, från början, och ska du ha ut att alkohol så räkna med 100 gradet på slutet. Vill du ha så varmt i ack-tanken?
« Senast ändrad: 29 aug-08 kl 18:15 av Digger »
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #24 skrivet: 13 sep-08 kl 02:31 »
Det här är ett jättehärligt projekt som jag, liksom de flesta med liknande intressen, fundrat många timmar på. Men till att börja med; att som privatperson lyckas få det billigare än de stora etanoltillverkarna på marknaden är nog mycket svårt.
Det man kan spara är ju skatten, både på bränslet och i vissa fall på råvarorna (potatis etc)

Citat från: Skytten
link=topic=36040.msg363357#msg363357 date=1216672060

Du kommer att få använda mycket kylvatten, och den blir knappast varm nog att värma huset med.
Den heta återstodens värme kan användas, men då behövs värmeväxling.

Troligtvis går det bättre om du eldar i en ångmaskin, tar ut den mekaniska kraften och kokar sprit på spillångan, säkert ett lättare stolleprojekt att realisera.


Om han har en ackumulatortank så är ju det en VVX ? Vissa vedpannesystem är ju uppbyggda just så, man pumpar in vattnet från ack. tanken till pannan och tappvarmvatten tas ut via pannan. Och med ett vanligt övertryckssystem är 100 grader i tanken inget problem, har provat några gånger.

Och vad ska man (i verkligheten) med mekanisk kraft till i hemmet. Driva en generator? Det är ett mycket svårare projekt än brännaren tror jag.

Kylvatten är inget problem, ha en liten(200l) ack tank med kylslinga i. Led ångan genom slingan. Tanken är seriekopplad med varmvattenberedaren i pannan så den är full med brunnskallt vatten när man startar och värms upp en del under avkoket. Denna värme utnyttjas genom att pannan matas med lite varmare vatten än vanligt. Om den blir för varm får man skicka in ungarna att ta en dusch eller sätta in en större tank.

En kul tanke angående värmebesparing och energins lagar är: min fru öppnar alltid ugnsluckan när hon har bakat "för att ta till vara värmen!" Min fråga lyder: var tar värmen vägen om man inte öppnar ugnsluckan? Kanske ett svart hål slukar den, vad vet jag....

Det är ju samma sak med detta. Om man tillverkar etanolen inomhus (under uppvärmningssäsongen) så värmer ju spillvärmen huset förutsatt att man inte häller ut en massa varmvatten genom avloppet eller öppnar massa fönster.

Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #25 skrivet: 13 sep-08 kl 02:37 »
Missförstår jag dig rätt när jag läser att du tänker destillera i ett steg och sen ner i bensin?

Om så är fallet så kommer du hälla ca 35% (ur minnet) etanol och 65% vatten i din dyra bensin, vilket förmodligen kommer ställa till det lite i det fordon du tänker köra. Vet faktiskt inte hur mycket vatteninblandning ett fordon klarar, men det kan säkert någon annan bättre.


Vadå 35% Det blir väl 65% om man har en tom kolonn. Om man fyller den får man ju multipel destillering = 90-96.5%

SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #26 skrivet: 13 sep-08 kl 10:37 »
Efter att ha studerat ett kokpunktsdiagram så får jag backa lite.
60-65% verkar mer troligt med en mäskstyrka på 15-18%. (väldigt otydligt diagram, hittat via google)

Men varför har du kört utan packning?  ;)



Ombordaren

  • Inlägg: 61
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #27 skrivet: 16 sep-08 kl 04:02 »
Jag reser alltid utan packning, det går fortare då, topplockspackningen då eller? :P

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #28 skrivet: 16 sep-08 kl 12:56 »
Men varför har du kört utan packning?  ;)

Halaj!

”Jag reser alltid lätt packad.”
Björn Eriksson, fd rikspolismästare

//T

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #29 skrivet: 09 dec-08 kl 00:13 »
.....Och stolleprojekt? Det är JUST vad det är, jag ÄLSKAR stolleprojekt!
¨
 
  Hurra!!    En Man i Min Smak!!  ;D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #30 skrivet: 15 apr-19 kl 05:53 »
Intressant läsning långt efteråt. Vad som förundrat mig är att det under årens lopp skrivits så liiitet i detta ämne och på detta forum !
Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 15 apr-19 kl 08:13 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #31 skrivet: 15 apr-19 kl 07:21 »
Är projektet till för att skapa billigt bränsle så kommer det aldrig bli ekonomiskt. Kolla då på elbil och solceller.

Iannat fall så titta på att värma mäsk med solenergi. Då har du nästan värmen gratis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #32 skrivet: 15 apr-19 kl 08:26 »
Visst skulle det gå att få ekonomiskt, men inte lagligt. Det finns så mycket som kastas eller bara ruttnar bort av sockerhaltig råvara i Sverige, och destillerar man med hjälp av solen så är den delen gratis också.

Jag skulle inte ha något problem vare sig moraliskt eller tekniskt att bygga en fin anläggning, men då det är olagligt kan det bli tråkiga konsekvenser av ett kul projekt.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #33 skrivet: 15 apr-19 kl 08:55 »
Sååå tråkigt att man inte får destillera! Citerar gamle stenhuggaren Rickard Hallgren i Påskallavik (detta var för mycket länge sedan) som klagade, när polisen tagit hans brännvinsapparat: "Att di ska få skövvle ett hem sååå!"

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #34 skrivet: 15 apr-19 kl 10:36 »
Visst skulle det gå att få ekonomiskt, men inte lagligt. Det finns så mycket som kastas eller bara ruttnar bort av sockerhaltig råvara i Sverige, och destillerar man med hjälp av solen så är den delen gratis också.

Jag skulle inte ha något problem vare sig moraliskt eller tekniskt att bygga en fin anläggning, men då det är olagligt kan det bli tråkiga konsekvenser av ett kul projekt.

Hur man än vrider och vänder på det så går det åt mer energi än det som kommer ut  så hade man istället tagit tillvara på de olika energierna på annat sätt så hade man fått ur mer.

Rötar man avfallet och bränner för värme så slipper man omvandling och  solceller som tar energi ur solen så har man däremot större verkningsgrad totalt sett.





Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #35 skrivet: 15 apr-19 kl 11:14 »
Jojo, visst får du mer energi ur äpplen om du bränner dem än om du gör sprit av dem och bränner spriten, men nu var det ju frågan om att tillverka sprit som motorbränsle hemma. Och det kan man göra lågteknologiskt till en låg kostnad om man använder solen som energikälla till destillationen och "avfall" som innehåller mycket jäsbart som råvara. Och den solenergi man använder med hjälp av solfångare blir ju inte automatiskt solcellsel för att man inte tar den. Och inte heller byts bilen man har ut till en elbil...


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #36 skrivet: 15 apr-19 kl 16:10 »
Det går utmärkt att få tex äpplen att jäsa utan någon tillsats. Med en någorlunda bra apparat är det inga problem att destillera fram ren sprit. Som du sen kan köra en etanolbil med. I E 85 finns 15% bensin så det ska du kanske blanda i. Problemet är egentligen bara att det är olagligt att göra sprit.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #37 skrivet: 15 apr-19 kl 22:49 »
Är det inte lugnare att köra på gengas än på hembränt  :D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #38 skrivet: 15 apr-19 kl 23:32 »
Sprit är ju ett fint bränsle till motorer, bara det lilla problemet att vi som vill köra vår egen bil på det drabbas av att samhället drar alla över en kam. Fast egentligen är vi ju skattesmitare om vi kör på egenproducerad sprit, liksom de som kör på frityrolja.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #39 skrivet: 03 maj-19 kl 20:21 »
Känns som att jag kan begrava min gamla längtan om att bränna sprit för att få ett billigare fordonsbränsle. -Skönt! Det vore onekligen kul att göra det som ett rent rebelliskt projekt, och jag skulle nog våga göra det trots att det är olagligt, och förmodligen omöjligt att konstruera processen på ett sådant sätt att det inför lagen blir uppenbart att slutprodukten inte är avsedd att nyttjas som "människobränsle".

Ju fler energikrävande steg en omvandlingsprocess har, desto större skala måste den utföras i för att bli lönsam. -Jag tror jag vågar påstå att det är en generell naturlag. Vill man framställa sitt eget fordonsbränsle gäller det alltså att välja ett bränsle vars process på egen gård är så enkel som möjligt. Jag ser här bara två alternativ, ved och vegetabilisk olja. Oljan pressas fram och omvandlas antingen till biodiesel (energikrävande) eller driver motorn direkt (mindre bra för motorn). Ved kan antingen användas för alstring av gengas eller ånga, verkningsgraden i en gengasmotor och en bättre ångmaskin är vad jag förstått ungefär densamma. Tanken att köra på hembränt är dock mycket roligare!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #40 skrivet: 04 maj-19 kl 09:41 »
Vid ost och smörtillverkning hälls vasslan ut i avloppet. Den innehåller mjölksocker. Under kriget jäste man vasslan, spriten användes som drivmedel i bilar. Man borde kunna göra lika dant nu.
kretslopp

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #41 skrivet: 04 maj-19 kl 10:23 »
Vid smörkärning får du kärnmjölk som inte är det samma som vassle.
Vasslen tas till vara vid alla större mejerier för att bli mesmör/ost eller kokas in till vasslepulver som används till kalvmjölksersättning eller i färdigrätter och idag även är hälsokost
Vasslen används även till brödbak
Så tvivlar på att det finns så stora mängder över

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #42 skrivet: 04 maj-19 kl 10:30 »
Odla potatis och gör sprit?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Hembränning för nykterist....?
« Svar #43 skrivet: 04 maj-19 kl 10:55 »
Detta forum ; https://www.bryggforum.nu/ , rekommenderas livligt!
Vidare noteras JohnA :s fina benämning ; ”människobränsle!” 
En liter alkohol har ca 7000 kalorier, vilket motsvarar ungefär 29000kJ ! 

Hälsningar!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser