Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gårdshund - rovdjur  (läst 16682 gånger)

RonjaRövardotter

  • Inlägg: 244
    • Jämtland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #40 skrivet: 11 jan-13 kl 23:49 »
Vad tror du om en cane corso då? Den borde väl passa dig?
*******************************************
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Gårdshund - rovdjur
« Svar #41 skrivet: 14 sep-13 kl 17:43 »
Det stämmer nog rätt bra ;) . Finns fler trådar, vilka inriktar sig mer på den typen av raser. Funderade mycket på kuvasz, pyreneer och maremma, men kom fram till att vi inte behöver en så riktigt vass hund - det passar inte här hos oss. De har ofta väldigt stora revir och vi har bara en tomt på dryga tretusen kvadrat. Plus att vi har ett promenadstråk utanför huset - kan ju inte ha en hund som ställer varenda svampplockare eller promenerare som går förbi :-[.
Pyrren är inte "vass" men väldigt vaktig. Har en 3 år gammal själv som har som uppgift att vakta gården. Men tre nackdelar har den. Han skäller ofta och länge om det är nåt han vill uppmärksamma. Vi måste ha tomten inhängnad annars vaktar han hela byn. Han "tänker själv" tex. att jag kommer när Du ropar på mig när jag får lust, nåt som ibland gör matte galen. Pyrren är avlad att vakta bla. får och annan boskap mot varg och björn men mest använder den sin styrka när det kommer nån oinbjuden, han motar iväg den han inte vill ha in på tomten med sin 50 kg tunga kropp. Inne är han helt lugn som en filbunke. Men vallar gör han inte det gör vår 2 kilos blandrastik. Hon hjälper till att fösa in alla fjäderfän till respektive nattkvarter.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare
Besksöta, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser