Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fejmästar'n på väg...  (läst 13094 gånger)

john

  • Gäst
Fejmästar'n på väg...
« skrivet: 11 okt-04 kl 14:17 »
Hallå! Vi bor i ett litet hus med skorsten. Tyvärr så finns det inga "utgångar" från skorstenen till huset. Den bara står där bakom tapetserade väggar.
Så jag ringde sotarn för att höra hur man ska göra ifall man vill elda med något för att få värme, istället för att köra med en massa elslukande "Ei saa peitää"-element hela vintern. Han kände till vårat hus, men sa att det inte eldats i den skorstenen under de 30 år han jobbat som sotare. Han trodde inte att den var något att satsa på. Men han ska komma hit på fredag och kika.
Då vill han att vi ska veta vad det är vi vill elda, och i vad.
Vi har funderat på en pelletskamin, men den kostar ju kring 25 tusen.
Ska man uppföra en helt ny skorsten? Vad kostar det 25 tusen det också?
Ok, vi tjänar säker igen 50 tusen på fem, sex år. Men det känns ändå.
Hur skulle ni göra?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #1 skrivet: 11 okt-04 kl 20:41 »
Om skorstenen är så kass att ni möjligen får eldningsförbud, så finns det väl några alternativ.

- Täta skorstenen i alla fogarna mellan tegelstenarna (och putsa).
eller
- Plocka ner skorstenen och mura upp den på nytt.
eller
- Installera ett rör inuti.

Har svårt att tro att något av ovanstående kostar er 25000 pix, under förutsättning att ni gör jobbet själva. Självklart ska skorstenen provtryckas efteråt.

Vad gäller värmekälla så beror väl valet till stor del på vilken sorts bränsle ni ev. har tillgång till. Har ni kanske egen skog eller tillgång till billig ved? Tycker ni om att arbeta med ved? Har ni plats att lagra den?

Kaminer kan kosta ungefär hur mycket som helst. Kolla hos  många återförsäljare!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

john

  • Gäst
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #2 skrivet: 11 okt-04 kl 23:55 »
Tack för ditt svar manna.

Att plocka ner den och mura på nytt tycker jag inte låter speciellt trevligt. Huset är ganska högt, två våningar plus torpargrund och vind. Sotaren sa också att han vill veta hur det ser ut på vinden, om det ligger takstolar emot. Problemet är att det inte finns någon ingång till vinden, inte från taket, inte från gavlarna, inte inifrån. Inte ens en ventilationsglugg. Är inte så tänd på idén att såga upp ett kryphål bara för att titta, om ändå skorstenen är helkass.

Vi har två gamla fina braskaminer ute i nedfallna ladan, i mycket dåligt skick. Svårt rostskadade, enligt min bedömning. Men vad vet jag om sådant.

Som ni ser så har jag tusen frågor om något jag inte vet ett dyft om. Jobbigt, känns som att man bara vill blunda och betala för en färdig lösning.

Vad jag inte vill är att betala 20.000:- per år i el för att värma upp 45 kvm...

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #3 skrivet: 12 okt-04 kl 00:15 »
Hej John,

jag är i en liknande situation som du. Inte fullt så omöjlig kanske, då sotaren kan inspektera skorstenen från vinden. Du får nog bereda dig på att skorstenen blir utdömd, dvs du får eldningsförbud tills den är åtgärdad. Funderar lite på hur sotarn skall kunna inspektera och provtrycka din skorsten utan att hugga upp skorstenen..?

Min skorsten är totalt utdömd och ett rör är för min del inte att tänka på med den eldstad jag ska installera, en vattenburen spansk kökspanna + ackumulatortankar. Istället skall rökkanalen glidgjutas, men det kommer att kosta kring 10 000 av s k proffs.
Idag har jag en oljapanna, men ingen olja. Värmer just nu med gasokaminer i enstaka rum.

Ett hål upp till vinden är nog ingen dum idé ändå. Man behöver kunna inspektera taket inifrån för att upptäcka eventuella läckage genom yttertaket samt för att konstatera att isoleringen antagligen är mycket bristfällig däruppe. Så tänk på saken. För övrig verkar det mycket ovanligt att man inte kan ta sig upp på vinden alls. I mitt förra hus kunde man klättra upp på vinden genom ett garderobstak.

Pelletskamin tycker jag inte ni ska satsa på. Har hört många som tröttnat på ljudet av matningen. Likaså kommer snart energiskatt på pellets, bara en tidsfråga. Själv övervägde jag en vattenmantlad peleltskamin tills jag insåg att den var förskräckligt dyr.

Ved brukar man alltid kunna få tag på om man bor i skogsrika områden iallafall. Har man ej egen skog finns alltid gubbar som är villiga att sälja. Tror då att en braskamin är bättre för er, men det beror sig förstås på hur mycket hemifrån du är dvs hur ofta du kan elda.

En kakelugn är förstås att föredra men kostar mycket att mura upp om man inte kan klara det själv.

Vad är det för en typ av braskaminer som står i ladan? Är det små gjutjärnskaminer eller något där man kan lassa in ordentliga vedklabbar? Rost brukar inte vara svårt att få bort om det inte är allvarlig gravrost.

Lycka till /Ebba


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #4 skrivet: 12 okt-04 kl 07:25 »
Som ni ser så har jag tusen frågor om något jag inte vet ett dyft om. Jobbigt, känns som att man bara vill blunda och betala för en färdig lösning.

Det är väl bara att fråga på?! Annars får du ju inte veta något!  ;D

Och visst är det jobbigt ibland. Men så är det att inte vara fullärd (kan man bli det förresten?) och ha ett litet fixarhus. Deppa inte ihop! Du lär dig efterhand.

Att se så att det inte ligger några bärande konstruktioner (som t ex takstolar) direkt emot skorstenen är nödvändigt pga brandrisken. Jag vill minnas att det krävs ett avstånd på minst 10 cm, ev. mer (och hellre mer än mindre). Här låg takbjälken emot och jag tog bort 40 cm av bjälken på vardera sidan om skorstenen - med hammare och stämjärn... Tog det tid? Japp. Fick jag utslag och gråtattacker? Jo. Ryckte pappa in och avlastade? Jajemän! Med en vanlig gammal bräda på bjälkens plats, syns det inte att bjälken är borta.

Leta efter en lucka upp på vinden. Det borde finnas en och precis som Ebba säger, så är det väldans bra att kunna kolla bl a innertaket då och då. Kanske ser ni att taket är helt oisolerat; fixa det och spara uppvärmningskostnader.

Kaminerna i uthuset borde ni ju ta en kik på. Ta bort rosten och se vad som blir kvar. Ev. sprickor i godset går att svetsa. Finns det inget företag i närheten som renoverar och säljer gamla kaminer? Kanske kan de i så fall komma med råd och tips.

20000 spänn om året för att värma 45 kvm?!  :o Räcker det inte med några värmeljus på den ytan?  :P
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #5 skrivet: 12 okt-04 kl 08:43 »
Hej bara en priside, i min tidigare lägenhet fanns en öppen spis med spruckna rökgångar, när jag frågade sotaren (när han var på plats) vad det skulle kosta att fixa den sa han att jag fick räkna med  ca 1000kr/metern. Fast till detta kan för er tillkomma en del arbeten med att öka mellanrum mellan murstock och träkonstruktioner För mig föll det dock på att det var en hyresrätt och om jag började använda spisen måste värden ändra brandförsäkringen för hela huset, så han beklagade och sa nej.

Ni skall definitivt ta en titt på braskaminerna, rost är inga problem ni får ev skaffa nya täljsteninsatser till dom, men sådana kaminer är mycket bra. En spisinsats "kan" vara vacker... och dom behövs för en vanlig öppenspis har bara en verkningsgrad på sådär 8%... Finns ett bolag på västkusten som skräddarsyr spisinstatser, kostar inte mer än en fabriksny, kan försöka få tag i adressen om det blir aktuellt för er

    Mikael

ps
sen måste jag hålla med föregående talare 20.000 för 45kvm??? någon lurar er! Eller så kanske er "skorsten" står utan späll och låter all värme rusa ur huset....

Själv har jag sänkt värmen i alla rum jag inte dagligen använder och tagit på mig en tröja, fast mina föräldrar kommer på besök i veckan och jag har blivit beordrad att slå på värmen om jag vill att dom skall stanna... ok lite kallt är det nog...men jag halverade elräkningen  ;)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #6 skrivet: 12 okt-04 kl 09:08 »
Ursäktar att jag inte förtydligade varför ett insatsrör inte duger för mig.
Om jag puttar ner ett rör så förlorar jag för mycket av kanaldimensionen. Jag bör ha 150 mm rökkanal för denna kökspanna och det kan jag aldrig uppnå med befintlig rökkanaler.Jag vet att jag inte ens får ner ett 120 mm rör i kanalen för att kanalen är rektangulär

Däremot om jag låter glidgjuta den så har jag kvar 80% av den rekommenderade diemensionen. Med ett rör kanske bara 55-60% (Fråga mig inte hur jag räknade ut det, det var särbon som stod för uträkningen -så den stämmer!)

Är ändå lite orolig att inte få tillräckligt drag, för det är väl det som dimensionen på röret delvis handlar om, samt längden på kanalen. Om draget inte blir nog bra måste man antagligen sätta in en rökgasfläkt och det låter rätt onödigt och störande.

Vet någon någon lathund för att se vad skorstenslängden/rökkanelns längd gör för draget i förhållande till kanalens bredd? Ju längre kanal, desto bättre drag antar jag eller? Tror att jag har ca 7 meter rökkanal och det är väl rätt bra!

Kanske hugger leverantörerna av pannorna till med 150 mm rökkanal för att vara på säkra sidan, dvs då ska det funka att elda under alla omständigheter....eller vad tror ni?

/Ebba
« Senast ändrad: 12 okt-04 kl 09:13 av Ebba »

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #7 skrivet: 12 okt-04 kl 09:43 »
Varför skulle inte glidgjutningen funka menar du?

Den här firman skall först gjuta på ett lösare bruk i skorstenskanalen för att få bättre fäste 3 dagar före själva glidgjutningen.

Är det vanligt att glidgjutna skorstenar havererar/går sönder? Antar dock att jag har nån slags garanti på utfört arbete.  Hur märker man det att det går sönder?Att det röker in eller? Nu gör du mig förvirrad...

Jag valde glidgjutning framför insatsrör för att få största möjliga dimension i befintlig kanal. Om ett rör skulle visa sig för litet skulle jag i princip vara tvungen att installera rökgasfläkt för att få det att funka. Eller dra upp röret och chansa på att glidgjutning skulle vara grejen.


/Ebba
« Senast ändrad: 12 okt-04 kl 09:49 av Ebba »

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #8 skrivet: 12 okt-04 kl 10:30 »
Får hålla tummarna att min kanal håller då!! Börjar få lite panik nu. Värmer just nu med gasol i de rum jag vistas i övriga huset ca 11-12 grader. Burr. På fredag kommer glidgjutarn.. Du gör mig inte bara förvirrad Morris, lite nervös för framtiden blir jag också. Funkar det inte får jag väl nyttja en annan kanal med rökrör, dvs låta hugga upp murstocken. Har åtminstone två extra kanaler att välja på (gamla järnsspisens samt den som hittills nyttjats av oljepannan.

Min Hergompanna är den utan ugn. Hade gärna velat ha den med ugn men mitt kök rymmer inte den då det är för trångt vid murstocken. Istället kommer min vackra panna att trona i matrummet i ensam majestät! Har pratat med 2 som har pannor med ugn och de är nödja sedan 10 år tillbaka.

Hur stora ackumulatortankar har bror din? Nyfiken.

/Ebba
« Senast ändrad: 12 okt-04 kl 10:34 av Ebba »

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #9 skrivet: 12 okt-04 kl 12:50 »
Jag ska värma 120 kvm hus och har redan ett vattenburet system att koppla emot ackumulatortankarna.

Ska ha laddomat, men vet ärligt talat inte hur det fungerar riktigt...pinsamt! Har bara plats för en 750 liters tank, men kanske måste jag koppla på ytterligare en tank i framtiden om det blir för jobbigt att inte kunna elda för hårt pga för liten vattenvolym. Om jag måste ha en tank till får den stå i en bod utanför huset, men jag hoppas slippa det.

Min källare är för trång för ackumulatortankar tyvärr ca 1,40 i takhöjd så min tank måste stå i rummet och kommer att byggas in på nåt snitsigt vis hoppas jag.

/Ebba

olivia

  • Gäst
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #10 skrivet: 12 okt-04 kl 21:52 »
Citera
Min källare är för trång för ackumulatortankar tyvärr ca 1,40 i takhöjd så min tank måste stå i rummet och kommer att byggas in på nåt snitsigt vis hoppas jag.

Jag läste på byggahus.se någon gång för rätt länge sedan om att det gick att måttbeställa sin ackumulatortank som det kom en svetsare och svetsade ihop på plats just för att de hade en källare som var lite knepig. Det var det eller att riva upp golvet för att få ner tanken. Det kanske skulle gå att svetsa på plats din källare också? Så slipper du ta plats i rummet.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #11 skrivet: 12 okt-04 kl 22:44 »
Olivia,

ackumulatortankar behöver en viss "arbetshöjd", ju högre desto bättre för skiktningen av vattnet har jag lärt mig. Så källaren är ingen bra plats.

Har dock efter rådslag över telefon med särbon beslutat mig för att ställa ackumulatortankarna (jag har bestämt mig för 2 x 500 liter)  i en tight bod/utbygge mot ytterväggen på huset. På det viset slipper jag dem inne och har plats med mer vattenvolym.

Gillar dock inte tanken att "bygga på" huset, men har inget val. Kan inte bli sämre än idag då där står en klumpedunsig oljetank på platsen.... Och inne slipper jag att få en märklig "garderob" i hörnet av rummet.

Tack för alla råd och tankar

/Ebba

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #12 skrivet: 12 okt-04 kl 23:07 »
det är klart att tank inomhus stjäl utrymme. Men för ngt år sen såg jag ett hus renoverat av en ekolog-arkitekt där han hade en ack.tank på 2,5 kubik centralt placerad i huset. Det blev ju som en JÄTTE-kakelugn, varmt och gött. Lägger du tanken/tankarna utvändigt blir det bara kråkorna som får glädje av spillvärmen. Det är för- och nackdelar med allt, som bekant. För övrig är det ALLTID bättre med en stor tank än två små, med tanke på skiktning och värmeförluster.

lycka till!
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #13 skrivet: 13 okt-04 kl 07:32 »
Jag har två acc-tankar på vardera 500 liter. De räcker sisådär, men man måste elda pannan konstant när det är som kallast. I den första acctanken sitter det två 7,5 kwH elpatroner. Vill man inte elda med ved av någon anledning (under icke kalla månader när man är bortrest t. ex) så kan man stänga av vattenflödet till den ena acc-tanken. Det är mera ernergiekonomiskt tt bara värma upp 500 liter än det dubbla om man inte behöver. Men det kanske finns stora acctankar där man kan stänga av sektioner i den. har dock inte hört talas om detta.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #14 skrivet: 13 okt-04 kl 12:23 »
morris: en Laddomat gör STOR skillnad. Har du nån aning om den funkar även om man inte har en renodlad vedpanna?
I mitt nuvarande boende har jag ett system som fanns i huset när jag flyttade in. En gammal TMV dubbelpanna från -66 och 3 ack.tankar om 500 liter vardera. En större tank hade inte gått in genom källardörren. Eldar f n med ved sommarhalvåret vid behov och kör pellets under vinterhalvåret. Detta av  bekvämlighetsskäl. När jag fick pelletsbrännaren installerad tillverkade vi en baffel = tjock plåt som sprider ut rökgaserna bättre i pannan och fick en verkningsgrad på den gamla gjutjärnspannan som bara ligger nån ynka % under en modern vedpanna med keramik och allt ;D Däremot upplever jag att vedeldning mot ack.tankarna inte funkar optimalt. Lösningen heter kanske Laddomat även här. Nån som vet?
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #15 skrivet: 13 okt-04 kl 18:26 »
Drag i skorstenen. Har man för dåligt drag så brukar man vanligtvis lösa detta problem med att antingen förlänga (höja) skorstenen. Eller så kan man sätta dit en automatfläkt längs upp också.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #16 skrivet: 14 okt-04 kl 23:29 »
Morris,  från 30 till 10-12 meter. GRATTIS, det var nästan otroligt bra. Jag antar att du bytte panna och satte in Laddomaten samtidigt, jag undrar fortfarande lite grann hur mycket en Laddomat hade gjort på mitt befintliga system. Pannan vill jag inte byta förrän den ger upp. Men den dagen blir det en ren vedpanna - med pelletsbrännare och/eller elpatron så man kan åka bort några dgr på vintern. Får jag fråga hur stort ditt hus är?

hälsn//torparn
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

john

  • Gäst
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #17 skrivet: 15 okt-04 kl 20:30 »
Jo, fejmästar'n kom idag. Han tyckte att murstocken och skorstenen såg ut att kunna fungera om vi fixar sånt där keramiskt i den mittersta kanalen. Han trodde det skulle gå på cirka 7-8000 spänn. Sen var vi och tittade på en Jøtul F 100 braskamin. Den går på ungefär lika mycket den. Så vi kanske klarar oss med 15-20000 för att få igång vedeldandet. Sedan så hade han några idéer om hur man öppnar upp för (varm)luften att cirkulera i huset på ett bra sätt. De två yttre kanalerna skulle man kunna använda till ventilation för att få igång ett bra självdrag. Vi är igång!  :)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #18 skrivet: 15 okt-04 kl 23:37 »
Hej vänner,

så mycket överraskningar det finns i gamla skorstenar. Den kanal vi lodat in (med en 5kg vikt ) och var tänkt att ansluta till kökspannan visade sig ha minst en blindgång. Då han som skulle glidgjuta rökkanalen lodade med sin lilla kula tog den en oväntad och ny väg. Min särbo högg upp skorstenen där han anade att kanalen ev hade en förgrening på den övre våningen. (för den var ju tvungen att muras ingen/stängas för att kunna glidgjuta)

Då jag hörde ett dovt skrik i från vånigen ovanför rusade jag till undsättning. Där stod han på mitt "kontor" i ett moln av svart aska som bara rann ner från kanalen som satt uppemot taket. Ca 20 liter aska rätt ner i rummet, så ni kan bara tänka er vilket jobb som väntar! Det ligger ett svart stoft över precis allting i rummet. Värst blir att ta hand om alla böcker. Suck.

Antagligen har man stängt denna rökkanal, dvs murat för den mot rummet (det fanns tydliga spår av öppningen) och sedan har denna blindgång blivit en ficka för askan då sotaren sotat rökkanalen som fortsatt ner i en fd kakelugn i matrummet.

Nu fick vi helt tänka om och kommer att nyttja en helt annan kanal som kanske tom blir till det bättre. Hade jag vetat tidigare vad jag vet nu hade jag valt ett rökrör från början, för då hade inte dessa överraskningar inträffat. Tror iallafall att man slinkt förbi dessa blindgångar med röret i så fall.

Å andra sidan är det iallafall inte bra att det ligger en massa aska i blindkanaler heller, antar jag.  

Man har som sagt ingen aning vad som väntar i en skorsten, trots att jag hade en grundlig besiktning/provtryckning med fejarmästaren innan. Han dömde ut skorstenen pga olika läckage, mest i mellanbjälklagen. Men att det skulle vara så här bökigt hade nog varken han eller vi räknat med.

Nu kan det bara bli bättre hoppas jag!

/Ebba

ps visst är det väl bättre med en stor ca 1000 liters ackumulatortank än två 500 liters om man har plats? ds

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Fejmästar'n på väg...
« Svar #19 skrivet: 16 okt-04 kl 17:47 »
Vi är igång!  :)

Heja, heja!!!  ;D


Ebba: Överraskningar är mer regel än undantag i gamla hus. Här har vi t ex blivit kloka på att köksgolvets bjälkar saknar något som bär upp dem. "Flytande golv" har vi hört talas om, men nog handlar väl det om en annan sak...?  :P
« Senast ändrad: 16 okt-04 kl 17:51 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 3 användare (2 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser