Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillräckligt stor tomt för djurhållning?  (läst 862 gånger)

NoraDora

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« skrivet: 25 jun-22 kl 09:35 »
Jag och min sambo har just flyttat in i vårat drömhem. Det är ett fint lantligt läge med 1 hektar tomt. Vi älskar också djur och vill väldigt gärna ordna lite hagar och så.
Vi kommer inte ha så många djur, men lite olika arter. Vi funderar på (runt) 3 getter, en eller två shettisar, två kor (fjällnära eller dexter), lite löparankor och ett par kaniner. Vi har redan hundar och katter.
Jag undrar väl främst hur långt 1 hektar räcker? Har full förståelse att alla dessa djur kanske inte är optimalt och att vi kanske får köpa till mark. Mycket av marken är skog och 1 femtedel är trädgård och tomt. Hur många djur går att ha för att dem ändå ska trivas?

von tratt

  • Inlägg: 1741
    • Skåne
SV: Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-22 kl 09:56 »
Jag är sannerligen okunnig. Men det blir nog betydligt lättare att få ihop det om ni väntar med korna...
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-22 kl 10:02 »
Menar du 8000m2 rasthage?
Bete till kor och hästar fås inte i 0,8ha skog och ska du ha getter lär det knappt finnas ett grönt strå att skörda till kaninerna på fastigheten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-22 kl 11:11 »
Men några getter skulle säkert trivas, och tar maten slut går de ut och fixar det själva ;D

Två shettisar skulle säkert kunna klara sig från fång på den marken också. Inga problem att köpa in den lilla mängd stödfoder de behöver. Till kaniner finns det alltid mat i vägrenarna.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« Svar #4 skrivet: 25 jun-22 kl 12:41 »
På riktig åkermark brukar man räkna en häst eller ko per hektar. Så de går bort i ert fall, då det var mycket skog och lite åker.
Man räknar med 10 getter per hektar så ni bör kunna ha de tre getterna ni tänkt på er mark, och getter gillar buskar mer än gräs så de bör trivas.
Kaniner är billiga att föda och till dem hittar man mat lite överallt. Även inne i trädgården.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillräckligt stor tomt för djurhållning?
« Svar #5 skrivet: 25 jun-22 kl 17:43 »
På riktig åkermark brukar man räkna en häst eller ko per hektar. Så de går bort i ert fall, då det var mycket skog och lite åker.
"Lite åker?" Det finns väl inget i TS text som talar om någon åker men att föda upp några kaniner går nog på tomten
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare
beekeepern, Radar, ManPåGården

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser