Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!  (läst 17741 gånger)

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #20 skrivet: 16 mar-22 kl 22:22 »
På sätt och vis håller jag med dig.
Men samtidigt är de som sysslar med självhushållning en viktig resurs.

Om man byggt upp sin gård på att faktiskt klara av en kris där el och bränsle försvinner så kan man ganska enkelt ställa om till manuell produktion.
Och samtidigt ta hjälp av grannar, släkt och vänner och bygga upp en försörjning för en större grupp då kunskaperna finns.
Har man så samtidigt preppat så det finns att ta av i bodar och visthus så kan man stå kvar på benen.

Absolut, och det är inte där skon klämmer. Utan det är hur alla andra som inte har den möjligheten kommer att agera. Bor man inom vandringsavstånd från en stad så lär man få påhälsning. Och vad gör man om ens kapacitet inte möjliggör för fler munnar? Och hur agerar folk som bli avvisade? Retoriska frågor förstås.
Färre prylar och måsten tack

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #21 skrivet: 16 mar-22 kl 22:52 »
Inte helt retoriska - men inte så behagliga ...  😐

Författaren o preppern Lars Wilderäng har skrivit romanen 'Stjärnklart'. Om hur det kan se ut vid en försörjningskris vars utbredning är svårstoppbar, åtminstone till en början.

Självförsörjande byar o gårdar närmast städerna, är nog som du skriver chanslösa.

Men sen kan det börja ta stopp.

Kan tänka mig att lokala hemvärnet gör en kombo med lokala jaktlag och upprättar vägspärrar och patrullbevakning. För att minska tillgängligheten så kanske man helt blockerar vissa vägar, ev spränger broar om någon ljusning inte är i sikte.

Urbana gängkriminaliteten kan nog i början tro att de har framtiden för sig. Men när ammon börjar tar slut till deras Kalashnikovs samtidigt som de inte hittar i skogen utan gps, då är de nog inte så kaxiga.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #22 skrivet: 17 mar-22 kl 01:26 »
Vid det laget att läget har försämrat till att bli så kritiskt nog för vanliga invånare i Sverige ska börja plundra varandra på grundläggande bas förnödenheter, har hemvärnet redan blivit förbrukat i själva kriget för länge sedan och jaktlaget sitter där de sitter d v s jaktlag numera är bildat på människor som lever på lite olika håll och inte nödvändigtvis på omedelbart närheten till varandras hushåll i en och samma ort.

Kunskap och fantasi är bra att ha och en packning baserad på det att kunna ta med och fly in i djupa skogen och lite träning att kunna börja från noll i skogen och tillräckligt bra hälsa för ändamålet är det vad alla bör ha i första hand. Eller börja bygga redan nu en kollektiv prepper grupp, en samfällighet och dela på ansvar och bygga gemensamma anläggningar och medel och folk nog för att kunna försvara sin samfällighet. Det första är genomförbar medan den senare är svår, man kan se det enkelt bara genom att studera vårt eget forum, medlemmar här har ju nästan samma funderingar, värderingar, och gemensamma intressen o.sv. som man strävar efter, men ändå är det svårt att vara ense om saker och ting (av naturliga skäl så klart) så tänk att göra det med grannar! blir bara en riktig härlig komedi film och inte mer.

Ja, Jag håller med om att man blir bara knuffad ut ur sin livslånga prepper förberedelse verksamheten bara på några timmar om man preppar i eller nära ett samhälle och då blir man själv som alla andra oförberedda men mer bitter och förtvivlad sådan.                   

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #23 skrivet: 17 mar-22 kl 07:25 »
Inte helt retoriska - men inte så behagliga ...  😐

Författaren o preppern Lars Wilderäng har skrivit romanen 'Stjärnklart'. Om hur det kan se ut vid en försörjningskris vars utbredning är svårstoppbar, åtminstone till en början.

Självförsörjande byar o gårdar närmast städerna, är nog som du skriver chanslösa.

Men sen kan det börja ta stopp.

Kan tänka mig att lokala hemvärnet gör en kombo med lokala jaktlag och upprättar vägspärrar och patrullbevakning. För att minska tillgängligheten så kanske man helt blockerar vissa vägar, ev spränger broar om någon ljusning inte är i sikte.

Urbana gängkriminaliteten kan nog i början tro att de har framtiden för sig. Men när ammon börjar tar slut till deras Kalashnikovs samtidigt som de inte hittar i skogen utan gps, då är de nog inte så kaxiga.

Har läst hans böcker, tyckte de var underhållande. Fast det är lite komiskt att han slängde in alla tänkbara apokalypser i en och samma berättelse. Som om han "äsch jag kan inte bestämma mig, jag tar allihop på en gång".

Sen såg jag karln på tv, med sin fru. Och tyckte att han verkar vara en riktigt stram besserwisser.  ;D
Färre prylar och måsten tack

cederbusch

  • Inlägg: 64
  • Färre prylar och måsten tack
    • Närke
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #24 skrivet: 17 mar-22 kl 07:28 »
Vid det laget att läget har försämrat till att bli så kritiskt nog för vanliga invånare i Sverige ska börja plundra varandra på grundläggande bas förnödenheter, har hemvärnet redan blivit förbrukat i själva kriget för länge sedan och jaktlaget sitter där de sitter d v s jaktlag numera är bildat på människor som lever på lite olika håll och inte nödvändigtvis på omedelbart närheten till varandras hushåll i en och samma ort.

Kunskap och fantasi är bra att ha och en packning baserad på det att kunna ta med och fly in i djupa skogen och lite träning att kunna börja från noll i skogen och tillräckligt bra hälsa för ändamålet är det vad alla bör ha i första hand. Eller börja bygga redan nu en kollektiv prepper grupp, en samfällighet och dela på ansvar och bygga gemensamma anläggningar och medel och folk nog för att kunna försvara sin samfällighet. Det första är genomförbar medan den senare är svår, man kan se det enkelt bara genom att studera vårt eget forum, medlemmar här har ju nästan samma funderingar, värderingar, och gemensamma intressen o.sv. som man strävar efter, men ändå är det svårt att vara ense om saker och ting (av naturliga skäl så klart) så tänk att göra det med grannar! blir bara en riktig härlig komedi film och inte mer.

Ja, Jag håller med om att man blir bara knuffad ut ur sin livslånga prepper förberedelse verksamheten bara på några timmar om man preppar i eller nära ett samhälle och då blir man själv som alla andra oförberedda men mer bitter och förtvivlad sådan.                 

Det jag aldrig riktigt förstått med dessa preppers är varför det är så viktigt att överleva till varje pris. Världen faller samman, överlevandet kommer ske till en hög kostnad, men det verkar många anse vara värt. Personligen har jag ingen lust att bara överleva när allt kollapsar runt mig. Att bara överleva blir en kamp, ständig rädsla och flykt i värsta fall. Nej då kan jag faktiskt lika gärna kasta in handduken. Jag är inte rädd för att dö.
Färre prylar och måsten tack

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #25 skrivet: 17 mar-22 kl 08:05 »
Tja jag är inte så orolig. Vi har ju årtionden av beredskap i Finland och landet är till största delen självförsörjande på alla väsentliga matprodukter.

Jag har varit reservist också, fast inte vet jag om det gör mig mera eller mindre tryggare.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #26 skrivet: 17 mar-22 kl 10:08 »

Absolut, men visst påstod du att Östersjön var ett stort och förorenat hav?

Ja det är sant Östersjön förutom Bottenviken!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #27 skrivet: 17 mar-22 kl 10:50 »
Katastrofer är ju av olika karaktär och ger olika utmaningar. Om kriget kommer så är det ju också olika varianter på katastrof, alltifrån att vi ger oss rakt av, till att galningen försöker bomba oss till underkastelse.

Prepper eller inte prepper, jag föredrar att kunna lösa så mycket som möjligt själv och har därför både kunskap och verktyg för att göra det. Sedan räcker det ju inte alltid, men att bara ge sig ligger inte i min mentalitet. Hellre grävling än lamm. Det handlar inte bara om att själv överleva till varje pris, utan mer om att lösa problemet. Jag ger inte upp mitt liv frivilligt så länge jag tror att jag gör mer nytta levande.

Det är ju inte heller så att vid varje katastrof så blir det allt eller inget. Alltså att du sitter med den enda säcken potatis i din stuga och tusentals människor som inte ätit något på en månad står utanför. Att ha eget vatten, värme, lite mat och kanske till och med egen el gör ju att det finns en möjlighet att hjälpa folk att komma igen och börja bygga upp något bättre igen. Vid en kris blir vi tvingade att samarbeta på ett helt annat sätt än vad dagens ego är van vid.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #28 skrivet: 17 mar-22 kl 11:43 »
Det är ju inte heller så att vid varje katastrof så blir det allt eller inget. Alltså att du sitter med den enda säcken potatis i din stuga och tusentals människor som inte ätit något på en månad står utanför. Att ha eget vatten, värme, lite mat och kanske till och med egen el gör ju att det finns en möjlighet att hjälpa folk att komma igen och börja bygga upp något bättre igen. Vid en kris blir vi tvingade att samarbeta på ett helt annat sätt än vad dagens ego är van vid.

Exakt, Själv är bästa dräng!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #29 skrivet: 18 mar-22 kl 02:05 »
Läste för bra många år sedan, Oår och Sweetwater av Knut Fallbacken, kan ha stavat fel på hans namn. De handlar i alla fall om samhällen, världen? som fallit samman beroende på miljön och att det kraschat helt enkelt. Då tyckte jag att de var mycket läsvärda, ett litet boktips.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #30 skrivet: 18 mar-22 kl 02:24 »

Vid det laget att läget har försämrat till att bli så kritiskt nog för vanliga invånare i Sverige ska börja plundra varandra på grundläggande bas förnödenheter, har hemvärnet redan blivit förbrukat i själva kriget för länge sedan och jaktlaget sitter där de sitter d v s jaktlag numera är bildat på människor som lever på lite olika håll och inte nödvändigtvis på omedelbart närheten till varandras hushåll i en och samma ort.

-------------------------
               

I o f s innehåller trådrubriken ordet 'kriget' - annars kan man tänka sig att en (försörjnings)kris kan uppstå utan krig? och då kanske inte hemvärnet är förbrukat?

Visst, en hel del som jagar bor inte där de är medlemmar i ett jaktlag. Men de har fortfarande sina vapen. Där de nu råkar bo.

Och en hel del i jaktlagen kan bo i närområdet till jakträtten.

Första Världskriget 1914-1918, försörjningsläget i Sverige var inte bra:

Stockholmarna svalt under första världskriget

I maj 1917 var första världskriget inne på sitt tredje år. Konflikten gjorde det svårt att importera mat och mycket av vår egen produktion exporterades till Tyskland. Året innan hade skördarna slagit fel också.

Våren 1917 blev situationen kritisk. Baslivsmedel som kött, mjöl och potatis var ransonerade. I april sänkte myndigheterna ransonen på mjöl till 200 gram per person och dag. På Södermalm hade potatisen tagit slut i slutet av april.

Källa:  https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/stockholmshandelser/potatiskravallerna/

även:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hunger-_och_militärdemonstrationerna_1917

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #31 skrivet: 18 mar-22 kl 09:06 »
En bra beredskap, som jag ser det, är att du odlar potatis och grönsaker. Med tyngdpunkt på potatis. För potatis är också ett bra foder till höns och grisar. För vattenförsörjning till dej och odlingar tycker jag du har bäst nytta av att gräva en damm med ditledning av vatten från taken. Dricksvatten är bara en liten del av det vatten som du behöver, bräckvatten går bra till det mesta andra. Men tvättmedel och tvål kan behöva anpassas. En tredje sak är att fixa utedass, för det behövs till dina odlingar.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #32 skrivet: 18 mar-22 kl 09:45 »
Äntligen ett svar på frågeställarens fråga!  Ungefär så skulle jag ha svarat: Östersjövatten till det mesta, samla regnvatten till dryck. Kokas om det stått länge. Kanske de som har brunnar kan avvara enstaka liter.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #33 skrivet: 19 mar-22 kl 09:05 »
Det här med omvänd osmos används redan i skärgården av enskilda hushåll. Här är en leverantör som har lite lättläst info https://skargardsinstallationer.se/avsaltning.html

Som de skriver så har den anläggningen de säljer en elförbrukning på strax under 2 kW och den klarar att producera 1200 liter färskvatten under de 4 timmar som de rekommenderar som max drifttid per dag. Det klarar en måttlig mängd solpaneler driva, eller ett vanligt billigt bensinelverk.
Så intressant, här vill jag ha ett tassavtryck. Avsaltning av havsvatten är något som kan rädda många från svält (om jag nu får uttrycka min känsla utan att bli påhoppad av alla besservissers)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #34 skrivet: 19 mar-22 kl 10:45 »
Så intressant, här vill jag ha ett tassavtryck. Avsaltning av havsvatten är något som kan rädda många från svält (om jag nu får uttrycka min känsla utan att bli påhoppad av alla besservissers)

Enda nackdelen med de tekniker som används i dag är att dom sörplar i sig en hel del energi.
Men man kan jobba med hjälp av enklare metoder då man genom enkel kondenserande och kylning kan få det rena vattnet att lämna orenheterna efter sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #35 skrivet: 19 mar-22 kl 11:04 »
Visst kan man köra lågteknologiskt, men det kräver rätt stora ytor för att få upp volymen. Till att få endast dricksvatten till en familj skulle det fungera, men om man vill ha 1200 liter om dagen så blir det en väldigt stor anläggning. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan anläggning faktiskt blir dyrare än omvänd osmos drivet av solpaneler. Och går man på den där sidans uppgifter så går det bara åt 8 kWh el för 1200 liter vatten. Fungerar alltså med 10 paneler.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #36 skrivet: 19 mar-22 kl 12:44 »
Visst kan man köra lågteknologiskt, men det kräver rätt stora ytor för att få upp volymen. Till att få endast dricksvatten till en familj skulle det fungera, men om man vill ha 1200 liter om dagen så blir det en väldigt stor anläggning. Jag skulle inte bli förvånad om en sådan anläggning faktiskt blir dyrare än omvänd osmos drivet av solpaneler. Och går man på den där sidans uppgifter så går det bara åt 8 kWh el för 1200 liter vatten. Fungerar alltså med 10 paneler.
Och dödas av en emp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #37 skrivet: 19 mar-22 kl 12:53 »
Nja, vet inte hur känsliga solceller är, men en avsaltare med omvänd osmos pallar nog med rätt skaplig emp. Sådant går ju dessutom lätt att förebygga.

En avsaltningsanläggning av den typen är ju dessutom relativt okänslig för radioaktivt nedfall.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #38 skrivet: 19 mar-22 kl 13:57 »
Nja, vet inte hur känsliga solceller är, men en avsaltare med omvänd osmos pallar nog med rätt skaplig emp. Sådant går ju dessutom lätt att förebygga.

En avsaltningsanläggning av den typen är ju dessutom relativt okänslig för radioaktivt nedfall.

Problemet är att socellen är som en stoooooor antenn.
Och styrenheterna tillverkas av mer och mer slimmad elektronik vilket för dom känsligare ju finare dom blir. Och beroende på var i kedjan det är så räcker det med att ett endaste litet motstånd för 50 öre rasar så är man körd.
Och om man ser det i ett självhushållningpersepektiv och ett alternativ att söka reservdelar i ett krisläge så är man nog rätt körd.

Jag säger som alltid, planera och rusta för det absolut värsta scenariot och hoppas på att det inte kommer dit.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vad ska man tänka på om kriget kommer? Självhushållning!
« Svar #39 skrivet: 19 mar-22 kl 14:59 »
Och dödas av en emp.

Jag antar att du syftar på NEMP (nuclear electromagnetic pulse) i detta fall?
Om prylarna är CE-märkta och tillverkaren inte har fuskat sig igenom certifieringsprocessen alltför mycket, så ska de ha ganska god tålighet både avseende LEMP (lightning electromagnetic pulse, alltså vad som förr i tiden på svenska kallades inducerad åsköverspänning) och ESD (electrostatic discharge).  De påfrestningar som NEMP utsätter elektronik för ligger i sin karaktär mellan LEMP och ESD, så sannolikheten är stor att CE-märkt elektronikutrustning har en relativt bra immunitet mot NEMP även om just det fallet inte är testat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser