Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa lantbruksfastighet  (läst 1256 gånger)

elinmoss

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Köpa lantbruksfastighet
« skrivet: 01 mar-22 kl 12:08 »
Hej! Är det någon som kan förklara för mig hur det går till när man köper en lantbruksfastighet? Jag har förstått att man automatiskt blir näringsidkare och att man inte tar ett vanligt bolån, utan en lantbrukskredit på 75% av värdet.

Jag är arbetslös (frivilligt hemma med barn) och min partner har ett jobb med ungefär 28k brutto. Detta gör det svårt för oss att få ett lån tillräckligt stort för att räcka till en fastighet som är tillräckligt stor för att ha ett småbruk (vilket vi drömmer om) Mina funderingar handlar väl mest egentligen om ifall det skulle vara lättare i vår situation att få köpa en lantbruksfastighet? För inte borde väl banken tänka att man både ska ha en fast anställning + sköta en gård?

Jag ska absolut ringa banken och prata med dem, men ville först höra om era erfarenheter.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Köpa lantbruksfastighet
« Svar #1 skrivet: 01 mar-22 kl 12:16 »
Med normala inkomster och lånefinansiering kan ni inte köpa lantbruks/skogsfastighet i Sverige och nå lönsamhet, arrendera nått och prova om ni inte har möjlighet att överta genom arv.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Köpa lantbruksfastighet
« Svar #2 skrivet: 01 mar-22 kl 14:17 »
Hej! Är det någon som kan förklara för mig hur det går till när man köper en lantbruksfastighet? Jag har förstått att man automatiskt blir näringsidkare och att man inte tar ett vanligt bolån, utan en lantbrukskredit på 75% av värdet.

Jag är arbetslös (frivilligt hemma med barn) och min partner har ett jobb med ungefär 28k brutto. Detta gör det svårt för oss att få ett lån tillräckligt stort för att räcka till en fastighet som är tillräckligt stor för att ha ett småbruk (vilket vi drömmer om) Mina funderingar handlar väl mest egentligen om ifall det skulle vara lättare i vår situation att få köpa en lantbruksfastighet? För inte borde väl banken tänka att man både ska ha en fast anställning + sköta en gård?

Jag ska absolut ringa banken och prata med dem, men ville först höra om era erfarenheter.

Jag och min fru köpte en lantbruksfastighet 2018 i Uppsala län. Ca 52ha, skog åker.

Svar på frågor:
-Du blir näringsidkare men du måste ändå registrera dig för moms.
-Du får låna 75% av värdet. Dvs 25% kontantinsats.
-På dom pengar du ska låna sker en sedvanlig kreditprövning. Har du inte jobb blir den så klart lite jobbig.

Tjänar man pengar?
-Nej
-Nej
-Nej, det är skitdyrt att ha lantbruk.

Renoveringar äter upp alla pengar och lite till. Har inte kommit igång med något lantbruk. Har lagt omkring 1,5 miljoner på renoveringar och utrustning. Ändå har jag ingen traktor ännu. En oväntad intäkt var jordbruksstöd samt att det är trevligt att kunna lyfta moms. Sökte stödrätter via unga jordbrukare och fick det.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Köpa lantbruksfastighet
« Svar #3 skrivet: 01 mar-22 kl 17:18 »
Hej! Är det någon som kan förklara för mig hur det går till när man köper en lantbruksfastighet? Jag har förstått att man automatiskt blir näringsidkare och att man inte tar ett vanligt bolån, utan en lantbrukskredit på 75% av värdet.

Jag är arbetslös (frivilligt hemma med barn) och min partner har ett jobb med ungefär 28k brutto. Detta gör det svårt för oss att få ett lån tillräckligt stort för att räcka till en fastighet som är tillräckligt stor för att ha ett småbruk (vilket vi drömmer om) Mina funderingar handlar väl mest egentligen om ifall det skulle vara lättare i vår situation att få köpa en lantbruksfastighet? För inte borde väl banken tänka att man både ska ha en fast anställning + sköta en gård?

Jag ska absolut ringa banken och prata med dem, men ville först höra om era erfarenheter.
Det skulle nog gå att köpa ett småbruk till er familj med bara en inkomst, men då är det norr om Dalälven som gäller. (Vill ni bo söder om Dalälven gäller det att söka er till lågprisområden som Värmlands inland, vissa delar av Bergslagen, gränsbygderna mellan de 3 länen i Småland, nordvästra Skåne osv.) Ni bör också leta efter en gård som är liten från början, och inte en avstyckad hästgård (allt som riktar sig till hästfolk är skitdyrt).
Ert problem, och problemet för alla andra i er situation, är att banker är snåla med utlåningen om det bara är en ur ett gift/sambopar som ska låna pengar och äga fastigheten, man vill helst låna ut till paret gemensamt. För att båda ska få låna krävs att båda är kreditvärdiga och har fast inkomst, och nu saknar du inkomst, vilket gör att din partner får bli ensam låntagare. En sån kalkyl är tuff, eftersom banken räknar med att partnern ska ha råd med lånet själv, samt försörja både partner och barn ensam. Den icke låntagande partnerns eventuella inkomst räknas inte ens med. Då blir också lånelöftet litet.
Jag läser mellan raderna att du gärna vill tillbringa mycket tid med barnen, men även ett deltidsjobb för dig skulle öka era möjligheter att få låna pengar för att köpa en liten gård.
Att köpa en gård för att leva på är i princip omöjligt, eftersom lönsamheten i svenskt jordbruk är så dålig. Ungefär 75% av Sveriges bönder har ett lönearbete vid sidan av jordbruket, och de 25% som faktiskt lever på sitt bonneri är i de flesta fall äldre personer som har ägt gården länge och har små lån.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Köpa lantbruksfastighet
« Svar #4 skrivet: 02 mar-22 kl 20:23 »
Detta gör det svårt för oss att få ett lån tillräckligt stort för att räcka till en fastighet som är tillräckligt stor för att ha ett småbruk (vilket vi drömmer om) Mina funderingar handlar väl mest egentligen om ifall det skulle vara lättare i vår situation att få köpa en lantbruksfastighet?

Vad menar du med det här? Tror du att ett småbruk inte är ett lantbruk?
Det finns olika taxeringar på fastigheter och småbruk är ingen taxering. Antingen köper man vad som kallas villatomt, dvs småhusenhet, taxeringskod 220, elle så köper man lantbruksenhet som är 120 eller något liknande, exempelvis 113 som är lantbruk med bostadsvärde under 50 000kr.
Du kommer inte få något lån på flera miljoner för att köpa en gård genom att säga till banken att du ska mjölka kor. Alla vet är det inte är nån lysande affärsidé.

Det är nog vanligt att ha jobb utanför gården. Många jobbar säkert deltid också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser