Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta företag på liten gård  (läst 3801 gånger)

Linda Gladh

  • Inlägg: 3
Starta företag på liten gård
« skrivet: 15 feb-22 kl 14:08 »
Vi har för ett par månader sedan äntligen köpt den lilla gård vi längtat så efter. Den ligger på strax över 2 ha där det bara är betesmark förutom trädgården, den har ett fräscht stall (vi ska dock inte ha hästar) med 4 boxar, ett hönshus (just köpt kycklingar), garage och boningshus. Nu är då frågan - är det värt att starta ett bolag för gården?

Såklart är det en fördel att kunna dra av moms, men de inkomster jag ser att vi skulle kunna ha i närtid handlar mest om att sälja ägg eller rashöns i liten skala, samt ev. grönsaker på sommaren. Vi har båda två fasta, "vanliga" jobb och inget eget företag just nu. För att vi ska kunna dra av moms mm så behöver vi ju inkomster, och jag är sorgligt dåligt insatt i vad man skulle kunna ha för intäkter på en sån här liten gård? Finns det någon form av bidrag som ger pengar nog att det ska börja löna sig att dra moms?

Förhoppningen till sommaren är att låna in tex sommarfår eller dylikt, när barnen blir större och inte kräver lika mycket "arbete" så kanske vi skaffar ett par små kor eller liknande, men allt är som sagt mycket småskaligt.

Hjälp? Tack på förhand!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #1 skrivet: 15 feb-22 kl 17:06 »
Hej och grattis till er gård!

Jag tycker inte du behöver starta enskild firma för en så relativt liten fastighet, det är mest onödigt arbete med bokföring och grejer. Är fastigheten ens taxerad som lantbruk, eller som ett småhus som råkar ha en ovanligt stor tomt?
Som lönsamheten ser ut för svenskt jordbruk är det svårt att få ihop någon beskattningsbar vinst öht på en liten verksamhet.
För att få EU-stöd måste man bruka minst 4 hektar åker- eller betesmark. Det behöver inte vara ägd mark, det kan också vara mark du arrenderar.
Fokusera på att få er gård som ni vill ha den, och bry er inte om momsregler och bokföring!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Linda Gladh

  • Inlägg: 3
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #2 skrivet: 15 feb-22 kl 18:37 »
Den är registrerad som gårdsfastigheten 🙂

Ja det var svårt att ta ställning till, utan att kunna så mycket - tack för ditt svar!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #3 skrivet: 15 feb-22 kl 18:44 »
Håller med skräptanten.

Bra att den är registrerad som gård, det underlättar om ni vill bygga någon ekonomibyggnad. Det kan ju hända att ni hittar på något som går att tjäna tillräckligt med pengar på för att det skall vara lönt.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #4 skrivet: 15 feb-22 kl 18:46 »
Stod själv med det valet för 11 år sedan. Valde att inte bli lockad av momsen för att slippa bokföringen. Väljer man att fylla i den där extra blanketten en gång så är det jävligt svårt att komma ifrån den senare om man skulle ångra sig.

Dock vad gäller inkomst som är eran fråga så räcker det med att ni säljer 10 ägg till en granne. Huvudsaken är att det är nån inkomst.
Ska ni renovera stället för en mile så är det kanske värt bokföringen. Blir snabbt pengar med husrenovering.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #5 skrivet: 15 feb-22 kl 19:19 »
Stod själv med det valet för 11 år sedan. Valde att inte bli lockad av momsen för att slippa bokföringen. Väljer man att fylla i den där extra blanketten en gång så är det jävligt svårt att komma ifrån den senare om man skulle ångra sig.

Dock vad gäller inkomst som är eran fråga så räcker det med att ni säljer 10 ägg till en granne. Huvudsaken är att det är nån inkomst.
Ska ni renovera stället för en mile så är det kanske värt bokföringen. Blir snabbt pengar med husrenovering.
De kostnader som berör mangårdsbyggnaden är inte avdragsgilla, de är en privat levnadsomkostnad och ska inte in i lantbruksföretagets bokföring.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #6 skrivet: 15 feb-22 kl 19:51 »
De kostnader som berör mangårdsbyggnaden är inte avdragsgilla, de är en privat levnadsomkostnad och ska inte in i lantbruksföretagets bokföring.

Alla gör så dock.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #7 skrivet: 15 feb-22 kl 20:03 »
Alla gör så dock.

Nej det gör de inte. De flesta jag känner bokför det som gäller verksamheten och drar momsen på det och har det separerat från bostaden. Skatteverket gör kontroller och framförallt av nystartade så det gäller att ha rent på fötterna annars kan det bli dyrt. Första tio åren gjorde de tre stickprovskontroller på oss.

När det gäller trådstartaren så tror jag man fortfarande kan kvitta utgifter som rör verksamhet på lantbruksfastighet mot inkomst av tjänst i fem år och upp till 50000kr/person/år om ni är fler som äger. Värt att kolla upp i alla fall!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #8 skrivet: 15 feb-22 kl 20:03 »
Alla gör så dock.
Såvitt jag vet är skattetillägget 40% om man blir påkommen, så det är nog inte värt att fuska.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Linda Gladh

  • Inlägg: 3
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #9 skrivet: 16 feb-22 kl 07:09 »

När det gäller trådstartaren så tror jag man fortfarande kan kvitta utgifter som rör verksamhet på lantbruksfastighet mot inkomst av tjänst i fem år och upp till 50000kr/person/år om ni är fler som äger. Värt att kolla upp i alla fall!  :)

Förlåt, men nu hänger jag inte med exakt, du menar att om jag har en inkomst på säg 10 000 kr på ett år på gården så kan jag dra av moms på motsvarande (gällande gårdsfastigheten nu då, jag vet ju redan att huset inte räknas dit, men tex renovering av hönshus, reparation och underhåll av elstängsel mm)? Eller får man dra av momsen för upp till 50 000 kr även om vi tjänar in mindre på gården?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #10 skrivet: 16 feb-22 kl 09:54 »
Om du förväntar dig att gården skall ge vinst (som du då kommer att skatta för) så får du dra av det som du går back på gården under uppstartstiden, 5 år, från din inkomst utanför gården. Det här används med lite rymligt samvete av bland annat hästgårdar som ju aldrig kommer att gå med vinst.

Du gör ju givetvis som du vill, men personligen tycker jag det är skönt att kunna argumentera för mina val om/när skatteverket knackar på.


Nuförtiden är skattemyndigheten riktigt trevlig att ringa och prata med, och det är de som har koll på reglerna, så slå gärna en pling till dem om du vill ha tips. Lagar och regler kan vara både dumma och krångliga, men folket på myndigheten har bytts ut eller tagit till sig charmkurserna :)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #11 skrivet: 16 feb-22 kl 10:45 »
Förlåt, men nu hänger jag inte med exakt, du menar att om jag har en inkomst på säg 10 000 kr på ett år på gården så kan jag dra av moms på motsvarande (gällande gårdsfastigheten nu då, jag vet ju redan att huset inte räknas dit, men tex renovering av hönshus, reparation och underhåll av elstängsel mm)? Eller får man dra av momsen för upp till 50 000 kr även om vi tjänar in mindre på gården?

Nä det har inget med momsen att göra. Den drar du på allt du betalar till gården. Har du inkomster på gården t ex av att sälja ägg och grönsaker eller vad det kan vara så säljer du dem med moms och kvittar momsen mot det du köpt och mellanskillnaden är det du får tillbaka.
Det jag menar är att du t ex bygger ett hönshus för 50000 och ett växthus för 100000, växter, fröer höns och allt vad ni behöver till verksamheten för ytterligare 100000 allt exkl moms. Säg att ni då går 50000 minus första året så kan du sänka din beskattningsbara inkomst med 50000. Detta kan man göra i fem år. Om det fortfarande gäller.
Eftersom er fastighet är taxerad som lantbruksfastighet så borde även mark och stall vara taxerade till ett visst värde så om ni då lånat för att köpa gården kan lånet delas upp så att den procent av lånet som gäller verksamheten dras i verksamheten.

Jag vet inte om man kan söka eu-bidrag för så lite mark längre, men kanske betesstöd om ni har djur som betar och ska ni odla på någon hektar så kan ni kanske söka för det. För att kunna söka gårdsstödet så måste ni ha 4 hektar mark (jordbruks-) att söka för eller det var det sist jag kollade. Så om ni har möjlighet att arrendera en extra hage och komma upp till 4 ha hade jag gjort det. Så länge arrendet inte är dyrare än vad ni får in på gårdsstödet.

Jag föreslår att du hittar någon som är kunnig på detta. Hushållningssällskapet brukar kunna vara behjälpliga. Vet inte vad de tar betalt dock, men fråga kan man ju alltid. Alternativt hitta någon revisor som håller på med små gårdar.

Skatteverket kan hjälpa er med momsen och det som har med dem att göra. Själva lantbruksföretagandet behöver ni fråga någon annan om. Eu-bidragen är det Länsstyrelsen som man får fråga om.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #12 skrivet: 16 feb-22 kl 14:03 »
Jordbruksverket har en fin hemsida, men jag är inte lika imponerad av dem i praktiken...

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #13 skrivet: 16 feb-22 kl 14:56 »


Ja hemsidan är fin och där finns bra information
https://jordbruksverket.se
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #14 skrivet: 17 feb-22 kl 17:00 »
Dock vad gäller inkomst som är eran fråga så räcker det med att ni säljer 10 ägg till en granne. Huvudsaken är att det är nån inkomst.
I ett företag är det inte inkomsterna som är skattepliktiga, det är vinsten. Om en räknar med varenda utgift som har uppstått för att kunna sälja de där 10 äggen till grannen, blir det med största säkerhet ingen beskattningsbar vinst. När en bokför i sitt företag ska ju allt med; bygge av hönshus och hönsgård, inköp av livdjur, el till lyse och värmelampor, inköpt foder, osv.

Jag tror att det är bättre för den som har en småskalig verksamhet att ha prioritet på att göra det man tycker är kul och producera mat till hushållet. Att hålla på och jaga ekonomisk vinst är inte meningsfullt och tenderar att bli onödigt arbete.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #15 skrivet: 17 feb-22 kl 21:20 »
Den är registrerad som gårdsfastigheten 🙂

Ja det var svårt att ta ställning till, utan att kunna så mycket - tack för ditt svar!

Vad är gårdsfastigheten för taxeringskod? Antingen är det småhus, taxkod 220 eller så är det lantbruk, taxkod 120, eller så är det nåt annat.
Att man frågar om det beror ju pa att om det är lantbruk är du tvingad att deklarera för näringsverksamhet och är redan företagare så.
Så då behöver du inte fundera på att starta nåt, det är redan startat. Du är redan företagare i och med att man äger lantbruk. Enskild firma.

Sen använder du ordet "bolag" i din trådstart, när du frågar om det är värt starta bolag.
Bolag är förkortning på aktiebolag och det ska du verkligen inte starta när du inte har någon verksamhet.

Eu-stöd kan du få men som nån skrev så är det bättre att du fixar så du har 4 hektar jordbruksmark innan du söker något. Eu-stöden är generösa om man vet vilka rutor man ska kryssa i när man gör ansökan.


Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #16 skrivet: 20 feb-22 kl 00:27 »
Du skriver "låna sommarfår", men skulle ni inte kunna driva ett riktigt jordbruk med får året om? Kolla om ni kan få hjælpa till på någon gård med får det førsta året och læra er grunderna. Det finns fårraser som bara får ett lamm och då ær risken liten att något lamm ska fastna vid lammningen och aldrig något flasklamm før får tackan bara ett så vill hon ju ha det.  Nuførtiden finns ju digital øvervakning så man kan ha en kamera vid lammningsboxen och hålla koll från sovrummet. Finns mycket elektriska grejer som underlættar, eluppværmda vattenkoppar som inte fryser och elnæt runt hagen. Ni har inte tænkt er egna hæstar, men om er gård har ett attraktivt læge så kan det løna sig att hyra ut stallet och betesmark utan att stængsel ingår - det før hæstægaren stætta upp, och utan att någon skøtsel ingår.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Starta företag på liten gård
« Svar #17 skrivet: 20 feb-22 kl 09:20 »
Finns det någon form av bidrag som ger pengar nog att det ska börja löna sig att dra moms?

Förhoppningen till sommaren är att låna in tex sommarfår eller dylikt, när barnen blir större och inte kräver lika mycket "arbete" så kanske vi skaffar ett par små kor eller liknande, men allt är som sagt mycket småskaligt.

Bidrag delas dessutom ut utan moms, så bidrag gör det nog inte lättare att få bli momsregistrerad för det finns ingen moms at betala in om du får Eu-stöd. Sen finns det ju andra bidrag man kan söka men jag har för mig alla bidrag jag fått är utan moms. Bidrag/stöd som jordbruksstöd/eu-stöd ges för att man brukar mark och håller djur, så att bara äga en gård utan verksamhet ger inte mycket bidrag, speciellt som den du har bara är 2 hektar. Sen lönar det sig alltid att dra moms, och det är nog väldigt många som fuskar med det. Det vill säga folk drar moms på saker som egentligen är privata.
Angående låna får är det svårt eftersom det finns ett överskott av betesmark i landet och en brist på djur. De som har djur vill nog hellre ha dem på egen mark eller arrenderad mark. Det är väl roligt för barnen att växa upp med får så jag tycker du kan ha får året runt. Kossor däremot kräver mer mark än bara 2 hektar om det inte ska bli vädligt dyr hobby.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser