Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det någon här som har erfarenhet av varmkompost som varmvattenberedare?  (läst 1855 gånger)

länken

  • Inlägg: 155
Dokumenterade denna varmvattenberedare för helgen. Är det någon annan här som provat liknande lösningar?
Vänligen Niklas på Omställningsresan.
Videolänk
https://youtu.be/m-SmRS3U9xs
Smide, trä, dans och allmänt livsnjuteri.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Ingen erfarenhet, men jag har stött på folk som tror att det blir en otrolig mängd värme ur komposter. Man får komma ihåg att det är sämre verkningsgrad än om man eldar upp materialet, och att det är lite känsligt eftersom kyla stannar av processen, och när du plockar ut varmt vatten för du in kallt i andra ändan. Att en bal brinner under en längre tid betyder ju inte att det är så många kWh som avges.

Men det finns värme att hämta där organiskt material bryts ned. Vi som har får och djupströbädd märker ju hur bra det värmer hos fåren. Det finns dock energi kvar då vi öser ut bädden och låter den multna färdigt på en betongplatta. Vore det inte så långt från huset så skulle jag gärna lägga ett rör under högen som fick förvärma vattnet till varmvattenberedaren.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ingen erfarenhet, men jag har stött på folk som tror att det blir en otrolig mängd värme ur komposter. Man får komma ihåg att det är sämre verkningsgrad än om man eldar upp materialet, och att det är lite känsligt eftersom kyla stannar av processen, och när du plockar ut varmt vatten för du in kallt i andra ändan. Att en bal brinner under en längre tid betyder ju inte att det är så många kWh som avges.

Men det finns värme att hämta där organiskt material bryts ned. Vi som har får och djupströbädd märker ju hur bra det värmer hos fåren. Det finns dock energi kvar då vi öser ut bädden och låter den multna färdigt på en betongplatta. Vore det inte så långt från huset så skulle jag gärna lägga ett rör under högen som fick förvärma vattnet till varmvattenberedaren.

Precis..  temperaturspectrumet där komposten ger värme är väldigt smalt vilket gör det känsligt för störning..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Har gjorts många misslyckade byggen hos bönder under och i gödselstackarna. Blir ljummet vatten i kran när det är 20 grader varmt ute. Då gödslet på åkern.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
På 70 talet gjorde jag försök med det. Vi använde hästgödsel och gjorde en varmbänk. I den lade vi en slinga trädgårdsslang. Det blev rätt misslyckat för så fort vi spolade kallt vatten genom slangen stannade processen. Sen blev det svårare och svårare att få igång den igen. Men vist vattnet blev ljummet ett par gånger.
kretslopp

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
Skall man få ut några nämnvärda värmemängder måste det vara en ...stor kompost/gödselhög. Jämför med att elda en m³ prima björkved. det blir varmt och gott. Blöt ner björkveden. Det blir mindre varmt. Lös upp björkveden i vatten och låt den rötas. Värmen blir avsevärt sämre!

Torka komposthögen — prima bränsle!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 5 användare
xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser