Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elkostnader..  (läst 11127 gånger)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Elkostnader..
« Svar #120 skrivet: 22 sep-21 kl 09:32 »
Läste idag att Karlshamnsverket har startats och har nu gått ett par veckor inte för att det behövdes effekt utan för att det bedömdes som lönsamt eftersom priset är så högt just nu. En extrem händelse, men det är tydligt att jag hade fel, jag trodde inte det var vare sig möjligt eller tillåtet. Det verket finns ju inte för att få vinst, utan som backup, och att priset skulle kunna bli högre än vad det kostar att dra runt det trodde jag inte heller på. Men tydligen är det ett antal gasturbiner som går, och de är ännu dyrare.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #121 skrivet: 22 sep-21 kl 14:55 »
Nä det var fel av mig, top 10 värsta kraftverken står för 1% av utsläppen inte 20% kom väl ihåg fel, två av dom finns i europa, det vore ändå mycket vunnet om man fick dom stängda:
https://arstechnica.com/science/2021/08/most-of-the-power-sectors-emissions-come-from-a-small-minority-of-plants/

Jag förklarare tidigare i tråden att jag tycker att när europeiska och amerikanska företag flyttar ut produktionen till länder som Kina, för att sälja produkterna tillbaka till konsumenterna hemma, så går Co2 notan på dessa länder, det är ju dom som tjänar på det. Det är dom som enablar beteendet, dom som har skapat det i första hand. Det är våra varor som vi flyttat ut produktionen och förorenandet för.
Allt handlar om priset på varan. Det är därför man outsoursar. billigare löner,billigare produktion. Inte nödvändigtvis bättre varken i kvalitet eller miljö. västvärlden har ju vant sig vid konsumism. Det öppnar nya kedjebutiker hela tiden med massproducerade varor oftast från Kina. frihandel är oftast av godo men inte i miljöhänseende och det kräver ju också att arbetsvillkor m.m är likvärdiga. Alla vet att det inte är så men handlar sina billiga prylar ändå. En rejäl miljöskatt på all import till EU hade varit ett första steg. En skatt som alltså handlar om att varan är hållbart producerad. Ju bättre desto lägre miljöavgift på just den varan. Det skulle ju i förlängningen också öppna upp för produktion inom EU som då alltså kunde konkurrera . Folket måste också inse att konsumerandet måste ändra mönster. Kvalitet måste på nytt bli ett begrepp och att vårda sina prylar för lång hållbarhet mer vanligt. Man blir ju skrämd av att åka på återvinningscentralen och se alla prylar,troligen ganska nyligt inköpta,slängas. Nu höststädar folk sina trädgårdar och vårens inköp av byttor,möbler,grillar ,ljusslingor m.m kan nu beskådas på närmsta återvinning.
Inom EU kan vi kontrollera varuproduktion avseende miljö och de flesta EU-länder har reglerad arbetsmarknad.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #122 skrivet: 13 okt-21 kl 19:29 »
Nu kostar elen 280 EUR och mörkt är det så solen ger väl är väl inte nått på ett halvt dygn, vindkraften verkar inte leverera då den inte ens producerar 5% av Sveriges förbrukning.

Är ni förberedda på vintern  och dess elkostnader?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elkostnader..
« Svar #123 skrivet: 13 okt-21 kl 20:07 »
Nu kostar elen 280 EUR och mörkt är det så solen ger väl är väl inte nått på ett halvt dygn, vindkraften verkar inte leverera då den inte ens producerar 5% av Sveriges förbrukning.

Är ni förberedda på vintern  och dess elkostnader?

Vi fick inte tummen ur och installerade en luftvärmepump eller elpatron.
Det enda vi kan spara pengar på är att släcka ner några diodlampor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #124 skrivet: 13 okt-21 kl 20:14 »
Japp, nu blir det äntligen lite granskning av elmarknaden. Så länge det tickar och går så fungerar det med en sådan konstruktion, men när de missköter det så kapitalt så kan de inte bli trodda hur många experter de än skickar fram i sändningstid för att förklara att så här fungerar det (som om det vore en naturlag).

Att bensin och diesel rusar i höjden också samverkar för att göra det besvärligt. Och än är inte samhället igång efter att någon drog i nödbromsen för ett virus på spåret.



fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #125 skrivet: 13 okt-21 kl 20:22 »
Vi fick inte tummen ur och installerade en luftvärmepump eller elpatron.
Det enda vi kan spara pengar på är att släcka ner några diodlampor.
Var glad att ni inte installerat någon elpatron, den hadde nog varit riktigt oekonomisk med dagens elpriser.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elkostnader..
« Svar #126 skrivet: 13 okt-21 kl 20:29 »
Var glad att ni inte installerat någon elpatron, den hadde nog varit riktigt oekonomisk med dagens elpriser.

Den har varit kass i 10 år, faktiskt sedan vi flyttade in.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #127 skrivet: 13 okt-21 kl 21:17 »
Ett välfyllt vedföråden är väl (jämte solceller) det man som alternativare kan skaffa för att påverka de skenande elkostnaderna
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #128 skrivet: 13 okt-21 kl 22:18 »
Ja, och har man ont om pengar så är veden trygg. De andra lösningarna kräver både pengar och framförhållning, ved kan man ju klara med små investeringar och faktiskt utan vedförråd. Jag har ett antal torra träd på rot som väntar...

Om så allt annat havererar så kan man samlas kring elden.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #129 skrivet: 13 okt-21 kl 22:34 »
Ja, och har man ont om pengar så är veden trygg. De andra lösningarna kräver både pengar och framförhållning, ved kan man ju klara med små investeringar och faktiskt utan vedförråd. Jag har ett antal torra träd på rot som väntar...

Om så allt annat havererar så kan man samlas kring elden.
Nu tror jag ju inte att solceller kräver mer framförhållning än ved men det är ju en lång avskrivningstid och knappast alla som är kreditvärdiga eller likvida nog att skaffa solel  och solcellerna brukar ju knappast som veden framställas lokalt av slutanvändaren på lediga stunder utan moms och annat som fördyrar.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #130 skrivet: 13 okt-21 kl 23:02 »
Så sant, framförhållning behöver man ju inte om man kan lyfta telefonen och beställa en installation.

Men står du där med ett hus som du inte kan värma med köpe-el, så är det en skaplig procedur innan du får det varmt med solel jämfört med ved.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #131 skrivet: 18 nov-21 kl 23:48 »
Jag skulle gärna elda i vedspisen hela dagarna om jag hade råd att vara hemma. Men man behöver pengar.
Att tänka att man spar några kronor på att det blir mindre åtgång på elen, mot att man behöver pengarna och pensionen......om det nu finns någon kvar om 10år.
Elkostnaderna verkar knappast sjunka, inte beslutas om någon ny baskraft och man verkar vilja avveckla mer av den som finns.
Jo nog finns det pension kvar om tio år, men den är inte inflationssäkrad och pensionsåldern verkar ju höjas för varje år så det blir nog ändå att elda med ved både denna vintern och i framtiden
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elkostnader..
« Svar #132 skrivet: 19 nov-21 kl 10:57 »
Jag bävar för elkostnaderna i vinter, särskilt om den blir kall. Vi har bergvärme som är underdimensionerad till huset. Hålet är för grunt och då borrade vi ändå 20 m djupare än killen från IVT sa. Med facit i hand borde vi borrat ytterligare 40-50 meter. Är 165 m djupt nu. Så när det kryper under nollan i flera dagar så går elen in och stöttar.
Positivt är att vi renoverat köket och då fått det golvet isolerat och installerat en effektiv vedspis. Vi har även en rörspis att elda i. 
Jag har handlat hem ullist så ska se till att få de innanfönster som inte är tätade ordentligt sedan innan är det. Gamla ytterdörren ut till verandan läcker som ett såll och vanliga tätlister är för klena så nu har tvättat ull och ska försöka tova egna så vi blir av med det draget. Vi brukar ha dubbla draperier ut mot den dörren på vintern men det är meckigt att komma ut på verandan då. Den funkar bra som kallskafferi på vintern så länge det inte blir allt för många minus. (Allt för många minus här är -4  o:) )
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #133 skrivet: 19 nov-21 kl 11:07 »
Jag ändrade till fastpris på elen efter att Fri gjort mig uppmärksam på hur illa det kan gå den här vintern. Inte ett bra avtal eftersom det redan är uppförsbacke, men vår ekonomi tål inte gigantiska utsvävningar. Skall nu anstränga mig lite mer för att minska den elanvändning som går. Och vid första tillfälle fixa solceller.

En kamrat som installerade bergvärme för några år sedan borrade 50 meter mer än vad de rekommenderade, och hans anläggning går riktigt snålt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elkostnader..
« Svar #134 skrivet: 19 nov-21 kl 11:23 »
Jag önskar dom hade gjort det för oss också. Men ännu har elpatronen inte slagit in, så dom räknade väl rätt, men lite marginal hade varit trevligt. Kan va -1 in och -5 ut då det är som kallast och VPn kör.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elkostnader..
« Svar #135 skrivet: 19 nov-21 kl 11:33 »
Jag ändrade till fastpris på elen efter att Fri gjort mig uppmärksam på hur illa det kan gå den här vintern. Inte ett bra avtal eftersom det redan är uppförsbacke, men vår ekonomi tål inte gigantiska utsvävningar. Skall nu anstränga mig lite mer för att minska den elanvändning som går. Och vid första tillfälle fixa solceller.

En kamrat som installerade bergvärme för några år sedan borrade 50 meter mer än vad de rekommenderade, och hans anläggning går riktigt snålt.
Vi har rörligt men borde kanske också titta på fast över vintern.  :-\

Jag retar ihjäl mig på att vi inte borrade djupare. Hade kanske kostat ett par tusenlappar till. Nu är alternativet att borra ett hål till och det blir svindyrt.
Sen ångrar jag mig lite för att vi inte uppgraderade pumpen när kompressorn la av för några år sedan (11 år efter vi installerat den). Vi bytte bara kompressorn, hade inte råd med något annat. De nya pumparna ska man ju lätt kunna koppla in solpaneler på. Går väl på gamla också men meckigare.
Skulle också vilja ha solpaneler men vi har bara ett fjuttigt tak som vetter åt syd. Alla byggnader har taken antingen åt öster eller väster.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elkostnader..
« Svar #136 skrivet: 19 nov-21 kl 11:44 »

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #137 skrivet: 19 nov-21 kl 12:18 »
Och vid första tillfälle fixa solceller.

Solceller före eventuell elbil ser jag som ett självklart val, som privatperson finns det all anledning att lära sig av andras (statens) misstag och öka produktionen innan man tar ut ytterligare last från elnätet.


Elkostnaderna lär ta allt större andel av privatekonomin framöver och det verkar svårt och dyrt att bygga egen elproduktion med ödrift så man kan säga upp den fasta anslutningen till elnätet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elkostnader..
« Svar #138 skrivet: 19 nov-21 kl 12:26 »
Solceller före eventuell elbil ser jag som ett självklart val, som privatperson finns det all anledning att lära sig av andras (statens) misstag och öka produktionen innan man tar ut ytterligare last från elnätet.


Elkostnaderna lär ta allt större andel av privatekonomin framöver och det verkar svårt och dyrt att bygga egen elproduktion med ödrift så man kan säga upp den fasta anslutningen till elnätet.


Det är jo en investering som lönar sig på längre sikt och det går jo att sälja den solenergi du inte själv använder !
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #139 skrivet: 19 nov-21 kl 12:52 »

Det är jo en investering som lönar sig på längre sikt och det går jo att sälja den solenergi du inte själv använder !
Om investeringen i solceller lönar sig på längre sikt eller inte kan man inte veta förrän de är avbetalda, de offerter jag fått tyder på mer än 10års avbetalningstid.
Jag ser en eventuell kommande fastighetsskatt som ett stort hot mot lönsamheten i egen solel produktion, staten behöver fylla kassakistan och det är fastighetsägarna som är enklast att mjölka med höjda elkostnader, nätkostnader, energiskatt, elcertifikat och fastighetsskatt eller kommunal avgift för den delen.

Äger man sin egen energikälla oavsett om det är solceller, vindandelar småskalig vattenkraft eller en yta lämplig för hemvedsproduktion borde man inte straffas för detta utan istället uppmuntras.


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser