Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elkostnader..  (läst 11134 gånger)

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Elkostnader..
« skrivet: 29 mar-21 kl 16:15 »
Jag har en stuga på 70m2.
Timmerväggar, ej tilläggs-isolerad.
Har även två värmekablar i vattnet.
Ett tillfälligt olje-element i köket.
En beg luftvärmepump i vardagsrummet.

Fick en elräkning på 2600:- denna månaden och tyckte det kändes dyrt.
Vad tycker du?
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #1 skrivet: 29 mar-21 kl 16:30 »
Att värma med el är dyrt, och det är inte så mycket bättre med luftvärmepump när det är riktigt kallt ute. Skulle säga att du klarade dig rätt smärtfritt undan. Du eldar förstås en del också.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Elkostnader..
« Svar #2 skrivet: 29 mar-21 kl 16:33 »
Vilken temperatur håller du i stugan och hur kallt har det varit utomhus den månad som räkningen avser?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elkostnader..
« Svar #3 skrivet: 29 mar-21 kl 16:51 »
Hmm... 
det är inte gratis.
Men om du inte värmer på annat sätt än med eldrift så är det helt normalt

Denna vintern har vi gjort av med 30-35 kbm ved för 8000:- då det var väldigt mycket sånt där barkborreskadat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #4 skrivet: 29 mar-21 kl 17:08 »
Jag har en stuga på 70m2.
Timmerväggar, ej tilläggs-isolerad.
Har även två värmekablar i vattnet.
Ett tillfälligt olje-element i köket.
En beg luftvärmepump i vardagsrummet.

Fick en elräkning på 2600:- denna månaden och tyckte det kändes dyrt.
Vad tycker du?
med tanke på elpriset under februari så skall du inte bli förvånad. frågan är vad du haft i förbrukning jämfört med samma period i fjol och i förfjol för att kunna jämföra.
hur effektiv är din luftvärmepump? äldre pumpar går inte att jämföra med dagens högeffektiva.
själv hade jag lite högre förbrukning än vanligt men då elpriset skenat hamnade jag på 3000 för februari totalt. timmerstuga på 50 m2,verkstad på 20m2 0ch ett växthus på 6. dyraste var verkstaden som värmdes med elfläkt.  sedan någon vecka sitter där nu en luft/luftvärmepump som skall reducera förbrukningen där med minst 60%.
du nämner inget om annan uppvärmning typ ved. Själv har jag blivit bekväm med värmepumpen i huset men visst hade jag kunnat reducera förbrukningen om jag eldat med kökskaminen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #5 skrivet: 29 mar-21 kl 17:28 »
Vi har en ny, bra luftvärmepump i ena änden av huset, och jag har hållit lite koll på den. Skulle säga att den gav ungefär dubbelt mot vad vi stoppade in när det var -10-15 ute, men när det kom upp på plusgrader gav den säkert 5 gånger tillbaks. Så det är en bra grej om det inte är kallt så lång tid.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elkostnader..
« Svar #6 skrivet: 29 mar-21 kl 17:42 »
Kostnaden för elen säger inte så mycket, om vi inte vet vilket pris per kWh som betalades. 

Jag har just nu två hus att hålla uppvärmda.
Det ena av dem, 70 m² , har för tillfället ingen pålitlig luftvärmepump och hålls därför varmt med direktverkande el + kamin. Dessutom ett stort garage som har hållits egentligen onödigt varmt med direktverkande el. Det gjorde av med ca 2,4 MWh under februari i år.
Det andra av dem, 126 m², värms huvudsakligen med en modern luftvärmepump av tveksamt lågprismärke, understött av kamin och, några enstaka timmar då och då, en elvärmefläkt. Dessutom hölls ett rum i ett uthus frostfritt medelst kupévärmare.  Där gick ungefär 1,6 MWh åt under samma tid.
Elpriset jag betalade var drygt 530 kr/MWh + moms.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Elkostnader..
« Svar #7 skrivet: 29 mar-21 kl 17:44 »
Jag eldar en hel del i vedspisen och har två fläktar på den. Skulle väl eldat mer...

Men lite anledning till att jag frågar är om det vore lönsamt att skaffa en nyare luftvärmepump....min pump orkade inte med den kylan som var i vinter. Fast jag ställde den på 22grader orkade den vissa dagar bara 14grader.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #8 skrivet: 29 mar-21 kl 19:08 »
Vad glad jag är för min uppvärmning med ved! Om det går åt 10 eller 15kubik på ett år spelar inte så stor roll, en kall vintermånad räcker inte en kubik men i november gick det åt precis 1m3  gran staplat på pall.

I februari räckte inte en kubik ved och mitt mål med minst 23 grader i vardagsrum och 17 i sovrum kunde jag inte nå med min granved. Med björk eller för den delen mogen tall i perfekt längd för eldstaden kunde jag ha över 25 grader inne om jag önskade.
På helåret använder jag 6000-6500kWh el och kvartalskostnaden varierar mellan 2500-4000kr, skulle jag betala det varje månad finge jag väl överväga heltidsarbete och det är ju inte precis lockande att binda upp all sin tid på lönearbete igen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #9 skrivet: 29 mar-21 kl 20:14 »
Jag eldar en hel del i vedspisen och har två fläktar på den. Skulle väl eldat mer...

Men lite anledning till att jag frågar är om det vore lönsamt att skaffa en nyare luftvärmepump....min pump orkade inte med den kylan som var i vinter. Fast jag ställde den på 22grader orkade den vissa dagar bara 14grader.
en premiumpump klarar idag ner mot 30 minusgrader och ändå kunna leverera mer än ineffekten. i Idealiskt läge (0-5+) levererar en sådan pump upp till 8 gånger inmatad effekt. äldre pumpar har oftast en gräns vid -15,sedan är det lika bra att stänga av dem då de tar mer el än de levererar i värme. oftast dessutom med en COP på endast 3-3,5. (Cop:  inmatad effekt ger max 3 gånger tillbaks i gynnsammaste utetempomr. dvs när det är några plusgrader. Numera mäts det i Scop dvs pumpens effekt utslagen över året. En premiumpump brukar ligga över 5 i Scop. i Cop mätt blir det runt 6,5-7. Min pump i huset som är en Mitsubishi Kirigami,5 år gammal ger Cop 6. nyaste modellen ger cop 8. Dvs matar du in pumpens förbrukning ca 1000 w ger den 7000w tillbaks i värme vilket ju är enormt bra. detta räknat när pumpen har absolut mest gynnsamt tempomr. (+3-7grader).
pumpar med mindre Cop än 3,5-4 är rätt meningslösa idag då kostnaderna för en bra pump o en mindre bra är så små. Installationskostnaderna är samma,endast själva pumpen skiljer. en premiumpump kan man köpa ny för runt 12000,en billig med låg effekt brukar ligga runt 7000. ptisskillnaden bör man snabbt kunna tjäna in med en premiumpump. Min var intjänad redan efter 2 år.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Elkostnader..
« Svar #10 skrivet: 29 mar-21 kl 20:19 »
Vad glad jag är för min uppvärmning med ved! Om det går åt 10 eller 15kubik på ett år spelar inte så stor roll, en kall vintermånad räcker inte en kubik men i november gick det åt precis 1m3  gran staplat på pall.

I februari räckte inte en kubik ved och mitt mål med minst 23 grader i vardagsrum och 17 i sovrum kunde jag inte nå med min granved. Med björk eller för den delen mogen tall i perfekt längd för eldstaden kunde jag ha över 25 grader inne om jag önskade.
På helåret använder jag 6000-6500kWh el och kvartalskostnaden varierar mellan 2500-4000kr, skulle jag betala det varje månad finge jag väl överväga heltidsarbete och det är ju inte precis lockande att binda upp all sin tid på lönearbete igen.
Veden kostar den med. Frågan är om man trivs bäst hemma pysslande med ved eller på jobbet för att betala elen.
I mitt tycke så är värmepump klockrent ner till nollan och sen  kan man myselda. Då använder man veden när den  ger som mest nytta och värmepumpen  får vila när den  går ner lite i effektivitet.
Märk väl en  någorlunda modern värmepump klarar långt förbi nollan. Men ska man ändå elda sin ved nån gång så ger det de bästa av  båda världar

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elkostnader..
« Svar #11 skrivet: 29 mar-21 kl 20:30 »
Jag eldar en hel del i vedspisen och har två fläktar på den. Skulle väl eldat mer...

Men lite anledning till att jag frågar är om det vore lönsamt att skaffa en nyare luftvärmepump....min pump orkade inte med den kylan som var i vinter. Fast jag ställde den på 22grader orkade den vissa dagar bara 14grader.

Fundera över vad det var som gjorde att luftvärmepumpen inte orkade komma upp i bättre temperatur de där dagarna:
-Är helt enkelt effekten för låg, huset behöver mer värme än värmepumpen kan ge?
-Misslyckades den med avfrostningar så att utedelen frös igen?
-Är värmepumpen av en modell som egentligen inte är avsedd för svenskt klimat (s k parallellimport), som kanske stänger av helt och hållet när utetemperaturen sjunker under -7 eller så?
-Är det något fel på värmepumpen (t ex kylmediebrist) som gör att den just nu inte kan ge all den värmeeffekt den borde kunna ge?

Men låt oss göra en liten uppskattning av lönsamhet:
Antag att du nu får betala 2600 kr/månad för elen under årets tre kallaste månader. Antag också att det bara är under de tre månaderna som en bättre eller sämre värmepump har någon betydelse för uppvärmningskostnaderna.
Låt oss anta att en ny värmepump skulle kunna spara in en tredjedel av de där tre månadernas elförbrukning, alltså 2600 kr totalt.  Vi kan också anta att räntan fortsätter vara i stort sett 0 så vi inte behöver bry oss om den.
Om du betalar 26000 kr för en ny värmepump inklusive installation, så kommer den att ha betalt sig efter 10 år - under förutsättning att den inte har kostat en enda krona i service under de åren.  Och efter 10 år kanske den inte har så lång användbar livslängd kvar.

Mitt förslag är att du håller den gamla värmepumpen igång så länge den överhuvudtaget går. Småfel av typ kylmediebrist bör såklart åtgärdas, och om den har tendens att frysa igen så får du prova dig fram till någon bra metod för att tina ren den för hand vid behov. Eller se om det går att komma på varför den fryser igen och vidta någon åtgärd mot det.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Elkostnader..
« Svar #12 skrivet: 29 mar-21 kl 20:37 »
äldre pumpar har oftast en gräns vid -15,sedan är det lika bra att stänga av dem då de tar mer el än de levererar i värme. oftast dessutom med en COP på endast 3-3,5.

Kan du påvisa någon specifik modell av äldre värmepump som får så dåligt COP vid under -15 grader ute, att det är olönsamt att ha den igång?
Vanligtvis behåller en äldre grovt tillyxad luftvärmepump i stort sett samma COP-värde oavsett utetemperatur, effektförbrukningen från elnätet sjunker i samma proportion som nyttig värmeeffekt sjunker när det blir kallt, eftersom kondenseringstrycket sjunker så det går lättare för kompressorn.  En möjlighet till att det där ryktet har uppstått, kan vara att folk har mätt elförbrukningen med en dålig effektmätare som inte tar hänsyn till fasförskjutningen utan bara mäter skenbar effekt.  Enfas asynkronmotorer, såsom de man hittar i on/off-styrda värmepumpar, har ofta ungefär samma skenbara effektförbrukning oavsett belastning, det som händer när den får jobba hårt är att fasförskjutningen mellan spänning och ström blir mindre (effektfaktorn blir bättre), så att en större del av den skenbara effekten blir aktiv effekt.

En tumregel beträffande äldre modeller av luftvärmepumpar är att ju lägre effekt värmepumpen har i förhållande till förångarens yta i utedelen, desto bättre behåller den effekten vid sträng kyla.  När en tillverkare har gjort flera modeller med olika hög effekt men samma mått på utedelen, så är det som regel den klenaste av dem som har bäst vinteregenskaper.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #13 skrivet: 29 mar-21 kl 21:01 »
Veden kostar den med. Frågan är om man trivs bäst hemma pysslande med ved eller på jobbet för att betala elen.

Jag tänker att det går fint att köpa huggen, kluven och hemkörd ved för betydligt lägre kWh pris än direktel om man inte är intresserad av att producera sin egen ved. 30m3 stjälpt pannved hemkörd kan ofta ordnas under 12000kr, svårt att driva värmepump och klara avskrivning och underhåll på en sådan för en tusenlapp per månad tänker jag...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: Elkostnader..
« Svar #14 skrivet: 29 mar-21 kl 21:17 »
Jag skulle gärna elda i vedspisen hela dagarna om jag hade råd att vara hemma. Men man behöver pengar.
Att tänka att man spar några kronor på att det blir mindre åtgång på elen, mot att man behöver pengarna och pensionen......om det nu finns någon kvar om 10år.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elkostnader..
« Svar #15 skrivet: 29 mar-21 kl 21:26 »
Jag skulle gärna elda i vedspisen hela dagarna om jag hade råd att vara hemma. Men man behöver pengar.
Att tänka att man spar några kronor på att det blir mindre åtgång på elen, mot att man behöver pengarna och pensionen......om det nu finns någon kvar om 10år.

Det är ett aber att man i de flesta fall måste åka bort för att tjäna sina pengar.
Men nu är det så vi lever nu för tiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #16 skrivet: 29 mar-21 kl 22:37 »
Jag tänker att det går fint att köpa huggen, kluven och hemkörd ved för betydligt lägre kWh pris än direktel om man inte är intresserad av att producera sin egen ved. 30m3 stjälpt pannved hemkörd kan ofta ordnas under 12000kr, svårt att driva värmepump och klara avskrivning och underhåll på en sådan för en tusenlapp per månad tänker jag...
det är inte så lätt att få tag på ved till rimligt pris överallt. trots att jag bor i Småland så är det inga bönder som är intresserad av ved. Troligtvis beroende på dålig lönsamhet. Finns några vedleverantörer som levererar huggen ved men till mackpriser. Då är el ett billigare alternativ. Jag har inga problem att driva min värmepump på långt under 12000 om året. Den är redan intjänad (tog 2 år) så någon avskrivning är inte aktuell. underhållet består i att göra rent filtrerna två gånger om året,kostar bara arbetsinsats och tar hela 10 minuter. Jag gjorde totalt av med 8000 kwH förra året,mild vinter men kostnaden för värmen i huset uppgick till ungefär 5000 kronor totalt. Då användes enbart pumpen. Och pumpen körs även sommartid som airkond vid behov. övrig elkostnad är ju hushållsel,varmvatten,verkstad med maskiner o elfläkt (nu precis utbytt mot pump) . Jag investerade i marknadens då bästa pump som vida överträffat förväntningarna. pumpen ersatte direktverkande elelement som stöttades av vedeldning. Planen var att veden skulle fortsätta men kostnaden för inköpt ved är dyrare än värmepumpsvärmen. I år ser det lite annorlunda ut då vinterns förbrukning blev mer normal men elpriset skenade. trots det blev kostnaderna rimliga med beaktande att huset är i stort orginal sedan 1878. Nu är det ju vår (+2-8) o pumpen går bara 10 minuter i timmen för att hålla 20 grader inomhus. lyse,tv,vattenpump o elspis drar mer el än pumpen just nu. fördelen med pumpen är ju också att den cirkulerar luften,jämnare värme. Med vedeldning eller elelement var det iskallt vid fötterna o bastu vid öronen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #17 skrivet: 30 mar-21 kl 00:11 »
Jag eldar en hel del i vedspisen och har två fläktar på den. Skulle väl eldat mer...

Men lite anledning till att jag frågar är om det vore lönsamt att skaffa en nyare luftvärmepump....min pump orkade inte med den kylan som var i vinter. Fast jag ställde den på 22grader orkade den vissa dagar bara 14grader.

Misstänker att du hade lite kallare än vad vi hade (ca -15 en längre tid), och vi har också en original stock-kåk. Kylan kryper in genom väggarna och värmepumpen har inte så mycket värme att pumpa in, då blir det kallt. Jag har begränsat värmepumpen till 1000 W, så den drog det men levererade bara ca 2000 W. Ingen exakt mätning, men jag har en period haft 2000W direktel i det rummet, och det var likvärdig temp där (17-18 grader).

När det kröp upp till ett par plus så drog pumpen bara 2-300 W och rummet höll 21 grader som termostaten var ställd på.


fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elkostnader..
« Svar #18 skrivet: 30 mar-21 kl 01:47 »
det är inte så lätt att få tag på ved till rimligt pris överallt. trots att jag bor i Småland så är det inga bönder som är intresserad av ved. Troligtvis beroende på dålig lönsamhet. Finns några vedleverantörer som levererar huggen ved men till mackpriser. Då är el ett billigare alternativ. Jag har inga problem att driva min värmepump på långt under 12000 om året. Jag investerade i marknadens då bästa pump som vida överträffat förväntningarna.
Vad kostade denna fantastiska apparat som tjänade in sig på så kort tid?

Tänker att en bra luft/luft värmepump med installation kostar 20-30tusen och bör väl skrivas av på 5år även om livslängden förhoppningsvis är över tio år. Saker man inte får underhålla eller installera själv pga regelverk tenderar att få ett dyrt underhåll.

Jag har oxå någon liten fastighet i norra Småland med l/l pump och tänker att de 4000kWh för att driva pumpen kostar 10000kr och en enklare Jula pump som sitter där bör skrivas av på två eller tre år  (i mitt fall 2000kr/år)
En tusenlapp i månaden för pump och el till pumpen. Men då är det ju en enkel modell med snabbkopplingar och sådana får man ju inte installera själv längre även om man har arbetat professionellt med värmepumpar.

Själv säljer jag hellst veden dyrare än mackpris, finns det folk(utsocknes) som vill betala mer än nödvändigt är jag inte den att hindra dem.
Det är ju ett stort värde i att veden är svensk och lokalodlad, min är motormanuellt avverkad, härodlad och handkluvven så den är extra fin och dyr😀
Om någon på riktigt fryser kan jag stundtals köra en släpkärra gratis till någon granne med trasig värmepump och höga elräkningar, det vore dumt av mej att inte dela med mej av mitt vedöverskott när möjlighet finnes.




"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Elkostnader..
« Svar #19 skrivet: 30 mar-21 kl 04:49 »
med installation (efter ROTavdrag 50%) kostade pumpen 13000:-. min nya pump (installerad i mars) i uthuset kostade inkl installation av behörig tekniker 11ooo:-. då en enklare pump då en motsvarande pump som i huset hade kostat runt 18-20 enligt de offerter jag tog in. Det är lite mycket för ett verkstadsutrymme på 20m2 och svårt att motivera. Rotavdraget har ju krympt och den monopolsituation som uppkommit iom att det krävs behörig tekniker driver upp installationskostnaderna.
Anledning till att jag började leta pump från början var att jag tröttnade på att komma hem till ett utkylt hus varje dag. Eldade ved + värmefläkt men då jag jobbade och var iväg 12-14 timmar på dygnet så hann inte vedeldningen värma upp huset de få timmar jag var vaken hemma. så det mesta blev direktel o 18000 Kwh per år. Räknade på pelletskamin men den hade i stort kostat lika som elvärmen då även pelletsen drog iväg i prisstegringar. Fanns flera pelletspannor i bostadsbolaget så jag visste dessutom om allt som brukar krångla med pellets. Det blev värmepump och jag valde den som enligt tester och recensioner levererade bäst. Priset var underordnat. Dock togs offerter in från de firmor i grannskapet som levererade detta fabrikat. Elförbrukningen sjönk till 8000 Kwh första året och elpriset för mig var runt kronan inkl allt. En besparing på runt 10,låt säga 9 tusen. Då med en fullständigt problemfri värmesituation. Äntligen kunde man komma hem till ett hus med 20 grader i oavsett utetemp. Andra året hölls elförbrukningen lika så där gick pumpen runt. Fördelen med pump är en jämn värme. Ingen skiktad luft,lika varmt vid golvet som taket. huset mår bättre. Och pumpen kan vid behov hålla 20 grader inne även om det är 30+ ute. Det klarar ingen vedspis.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Mahok, ärt, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser