Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Experimentalfältets sviskon  (läst 7199 gånger)

korren

  • Inlägg: 230
Experimentalfältets sviskon
« skrivet: 16 mar-21 kl 17:58 »
Är det någon som vet var man kan köpa rotäkta varianter av Experimentalfältets sviskon? Eller har tips på bättre sorter av rotäkta plommon eller krikon. Har läst gott om Tunaplommon eller Västmanlands rödplommon. Kanske har du en favoritsort?

camedriz

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #1 skrivet: 27 mar-21 kl 22:43 »
Hej! Så vitt jag vet går det inte att köpa Experimentalfältets sviskon som rotäkta idag. Men min fru håller just nu på att rotympa ett sådant och kanske fungerar det så att det växer upp en rotäkta buske. I så fall ska du få skott! Vi har även rotäkta allmänt gulplommon en stam från småland som ger mycket goda och söta plommon. Härdighet troligen zon 5-6. Av denna sort skulle vi kunna skicka ett skott till dig om du är intresserad. Man kan med fördel låta dessa växa upp till gammaldags lundar. De ger då mindre skörd men i gengäld så blir de mindre känsliga för stark kyla och ju fler man har desto mer plommon får man ju ändå.
Vegetarian, regnbågsfamilj, självhushållning, strålningsfri skola! Kemikalier/tillsatser- nej tack!

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #2 skrivet: 28 mar-21 kl 10:07 »
Det låter jättebra! Jag skickar meddelande.

Rotympning har jag inte hört talas om tidigare.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #3 skrivet: 24 aug-21 kl 23:19 »
Experimentalfältets sviskon: Sylten blir djupt röd och mycket god.
Kärnade ur, kokade, finfördelade med stavmixer och gjorde sylt.
Vin på dessa sviskon brukar också bli fylligt och gott.
Lite chutney blir det också i år: sötad med muscovado-rörsocker och kryddad med färsk ingefära och chilipeppar. (Stavmixern igen)
« Senast ändrad: 24 aug-21 kl 23:34 av Berberis »

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #4 skrivet: 25 aug-21 kl 11:52 »
Jo, de är riktigt goda, dock är de känsliga för svampangrepp på frukterna.
Tyvärr har jag inga rotäkta kvar (Jag vet inte riktigt vad som hände med dem, om de inte klarar vissa vintrar häruppe, eller om det var någon svamp i kombination med detta), men det verkar ju som att det löste sig.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #5 skrivet: 03 okt-21 kl 18:13 »
Lite sent svar men missade inlägget. Nej, det ordnade sig inte, letar fortfarande efter rotäkta plantor även om jag nog har gett upp nu...

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #6 skrivet: 14 okt-21 kl 22:50 »
Lite sent svar men missade inlägget. Nej, det ordnade sig inte, letar fortfarande efter rotäkta plantor även om jag nog har gett upp nu...
Plommon är väldigt lätta att rota med sticklingar, så allt du skulle behöva är en kvist som du låter rota för att få ett rotäkta Experimentalfältets Sviskon-träd. :) Allt du behöver för att mycket lätt rota en plommonstickling är en behållare med fuktig(ej blöt) jord i och en plastpåse eller annan genomskinlig plastbit över med ett pyttelitet hål i, annan genomskinlig behållare funkar säkert med. Du kan också rota direkt i jord i en genomskinlig plastpåse som du håller 95% stängd så länge du är försiktig med att inte komma åt den med något då rötterna på en stickling till början är väldigt fragila. Jorden ska hållas konstant fuktig men ej blöt, är det för blött så ruttnar sticklingen.

Sticklingar packade i plast kan lätt skickas med posten.

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #7 skrivet: 17 okt-21 kl 13:30 »
Oj, vad spännande. Detta vill jag prova.

När på året är en bra tid att ta en plommonstickling?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #8 skrivet: 17 okt-21 kl 14:04 »
Tack för svaret.
Det låter nästan för bra för att vara sant. Har testat både päron, äpple och körsbärssticklingar med väldigt magert resultat. 2 stycken tog sig av 50.

Men det är kanske enklare med plommon? 

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #9 skrivet: 20 okt-21 kl 01:07 »
Oj, vad spännande. Detta vill jag prova.

När på året är en bra tid att ta en plommonstickling?
Nu t ex är en bra tid att ta, helst från årsskott/kvistar som växt fram i år och är något mellanting mellan en grön kvist och ved. Men jag har märkt att även de hårdare vedartade kvistarna kan rota sig dock.

Tack för svaret.
Det låter nästan för bra för att vara sant. Har testat både päron, äpple och körsbärssticklingar med väldigt magert resultat. 2 stycken tog sig av 50.

Men det är kanske enklare med plommon? 
Jag tror egentligen de alla är ungefär lika svåra eller nästan så, och de är inte särskilt svåra att få att rota så länge de har en fuktig men inte för blöt miljö. Sticker man bara ner de i jord som många gör så torkar kvisten lätt ut innan den ens har bildat rötter. Knepet med sticklingar är att ha en plastpåse runt och/eller ha de i en genomskinlig behållare med locket på t ex en genomskinlig hink med genomskinligt lock och kanske något litet lufthål eller liten glipa så de kan få in lite färsk luft men jag vet att en del rotar saker utan att ha något lufthål alls, en stickling behöver nog inte så mycket luft till att börja med. Jag har fått både plommon, körsbärsplommon, päron och äpple att rota sig - har även stickling på valnöt som börjat skapa en rot. Nu senast när jag tog sticklingar på päron och äpple för cirka ett par veckor sedan så har de redan börjat bilda rötter, en av äppelsticklingarna har redan en lång rot och några av päronsticklingarna har haft det så fuktigt i påsen att de till och med växer rötter på delen ovan jorden. 8) En del sticklingar kan vara ganska freaky, som ett av äppelsticklingarna som redan har växt en ganska lång rot lol.

Som sagt vanliga påsar som man har i köket för mat och förvaring funkar bra så länge man inte kommer åt de för mycket och skadar rötterna. Har själv börjat köra med genomskinliga hinkar med genomskinligt lock nu för de tar mindre plats och risken för att man råkar komma åt och skada rötterna försvinner samt jag slipper oroa mig för att påsen välter och en massa jord väller ut. Jag har testat flera olika rotmedier och både torv och planteringsjord funkar men bäst resultat tycker jag att jag får med "Hasselfors Garden S-jord" som dessutom redan har perlit inblandat. Jag tycker att tunga jordsorter som vanlig planteringsjord är lite för tungt packad och näringsrik och det är mycket lättare att få "damp off" dvs svamp som dödar växternas rötter med den just pga att den är så näringsrik och gynnar svamp växt misstänker jag, och när det gäller torv så är det lite för lite näring i den för att sticklingarna ska få en bra start tycker jag. Sen är det väldigt viktigt att hålla jorden konstant fuktig men ej blöt, för lite fukt = sticklingarna torkar ut/och eller sätter inga rötter och för mycket fukt gör så att det blir en massa svamp och att sticklingarna ruttnar! Jag upplever det som att själva fukt i sig främjar rotbildandet och det har jag även märkt i de påsar som är mer fuktiga än de andra där det till och med växer rötter i luften lol.

Vattnar gör jag med sprayflaska då det är alldeles för lätt att övervattna med vattenkanna och för att jag kan sprida ut fukten mycket jämnare. Nu när jag kör med konstant lagom fukt i genomskinliga plastbehållare så har jag i princip fått 100% av mina sticklingar att rota sig och vi pratar om många tiotals av dessa. ​:P

Nu på sistone så har jag kört med hinkar så som denna från Biltema(dessa hinkar finns i flera färger och utan): https://www.biltema.se/hem/stadning/hinkar/plasthink-med-lock-200003601
Men många andra liknande butiker har stora genomskinliga plastbehållare med genomskinligt lock som det är bara att fylla på med jord och rota på! Jag kör också numera med Impectas sticklinghjälp som jag pudrar på ordentligt med på stammen men är tveksam på om det faktiskt gör någon skillnad då det verkar funka ganska bra utan med, tyvärr så finns det typ inget annat rotningshormon att få tag på inom Sverige..

Så om du kan få tag på några kvistar från Experimentalfältets Sviskon och följer min beskrivning så ska du nog få se att du har planteringsdugliga rotäkta träd till våren. Finns även några klipp på Youtube och lite bilder på nätet där du kan se folk som rotar sticklingar i plastbehållare.

Daggkåpa

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #10 skrivet: 20 okt-21 kl 10:01 »
Tack för svar. Jag har en fråga till.

Har du sticklingarna inne eller ute medan de rotar sig? Och sen över vintern?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #11 skrivet: 20 okt-21 kl 11:44 »
Tack för det utförliga svaret!
Har gjort ungefär som du beskriver men sprayade inte mer än ett par gånger om dagen, då stod de inomhus. Jag antar att det är lättare att hålla fukten om man odlar i tex ett växthus. Skillnaden är kanske också jorden. Har testat med sand/torv-blandning och planteringsjord/perlit-blandning. Man får nog envist försöka till det lyckas. Eller ha en värmebädd, det kan nog också hjälpa till kanske.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #12 skrivet: 20 okt-21 kl 15:58 »
Tack för svar. Jag har en fråga till.

Har du sticklingarna inne eller ute medan de rotar sig? Och sen över vintern?
Har de inomhus på en bänk vid ett fönster så de får lite solljus på sig. Inte säker på om solljuset behövs eller kanske till och med är dåligt, men det funkar och jag tror lite ljus hjälper till med att hålla svampväxt borta.

Tack för det utförliga svaret!
Har gjort ungefär som du beskriver men sprayade inte mer än ett par gånger om dagen, då stod de inomhus. Jag antar att det är lättare att hålla fukten om man odlar i tex ett växthus. Skillnaden är kanske också jorden. Har testat med sand/torv-blandning och planteringsjord/perlit-blandning. Man får nog envist försöka till det lyckas. Eller ha en värmebädd, det kan nog också hjälpa till kanske.
Låter som om du inte hade plastpåse över krukan om du behövde spraya med vatten två gånger om dagen. Har du plastpåse över så blir det i princip som ett miniväxthus och du behöver inte vattna varje dag. Jag har övat på sticklingar i flera år nu och gör man exakt med den teknik som jag beskriver så lyckas man i princip 100% av gångerna. o:) Det är helt olika saker att köra med plastpåse runt eller ej när man tar sticklingar, de behöver verkligen den där höga luftfuktigheten när de är i påsen/behållaren för att inte torka ut för den hög luftfuktigheten hindrar väldigt mycket själva avdunstningen av vatten från sticklingen. Sen blir det redan som ett miniväxthus med påsen/locket på så att ha de i ett växthus hade inte gjort någon skillnad då. Jag upplever det också som så att hög luftfuktighet i sig främjar rotbildandet overall, det kan jag se då flera av mina sticklingar till och med bildar rötter i luften utöver de som de bilar i jorden lol!

Här är bilder på en päronstickling jag tog för cirka 2 veckor sen och satte i en ziplock påse med fuktig jord som jag stängde helt(tror inte ens jag hade något hål för luft):

Påsen: https://i.imgur.com/Omc70dn.jpg

Sticklingen har till och med börjat växa rötter längst upp pga den höga luftfuktigheten i påsen: https://i.imgur.com/i6CJfEB.jpg

Bild på sticklingen med roten längst ner: https://i.imgur.com/QQRx7P0.jpg

Närmare bild på roten som bildats längst ner: https://i.imgur.com/qUcxLvW.jpg

Så här har jag mina olika plommonsticklingar av flera sorter just nu:

https://i.imgur.com/iwffdcf.jpg
https://i.imgur.com/sxXFlbN.jpg
Och så här ser rötterna ut på en stickling av Reine Claude D'Oullins jag tog för cirka en månad sen, de stora vita knölarna är rötter som börjat växa ut en bit:
https://i.imgur.com/UPVV7mo.jpg
https://i.imgur.com/1hGblgP.jpg

På några foton kan du se en blå hink och där har jag mullbär täckt med plastfolie, funkar också bra. Innan så hade jag de i en 3 liters zipper påse men efter att ha kommit åt rötterna på sticklingarna och råkat ha sönder de så flyttade jag över de till den blå hinken. Som sagt vilken genomskinlig påse eller behållare med lock som helst fungerar så länge du håller jorden tillräckligt fuktig. Kör du också med rotningshormon så kanske ökar chanserna lite, som sagt jag har kört med Impectas "sticklinghjälp" på sistone men vet inte om det faktiskt gör någon märkbar skillnad, det verkar kunna bildas rötter bra även utan. Som sagt gör man detta med sticklingar på rätt sätt så rotas även äpple/päron/körsbär/plommon etc väldigt lätt! Tror faktiskt att alla växter inom rosfamiljen överhuvudtaget är ganska lätta att rota.


korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #13 skrivet: 20 okt-21 kl 16:10 »
Jag använde plastpåsar och när jag var hemma kunde jag spruta många gånger under en dag och trots detta blev det snabbt torrt under plasten. Kanske var luftningshålen för stora. Körde med rotningshormon från Grekland köpt på ebay.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #14 skrivet: 20 okt-21 kl 16:19 »
Jag använde plastpåsar och när jag var hemma kunde jag spruta många gånger under en dag och trots detta blev det snabbt torrt under plasten. Kanske var luftningshålen för stora. Körde med rotningshormon från Grekland köpt på ebay.
Låter som du hade för stora hål i påsen då. Det är nog bättre med inga hål alls än för stora, nu har jag ändå sett de senaste två veckorna att saker och ting verkar rota sig bra utan några hål alls. :o

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #15 skrivet: 20 okt-21 kl 16:28 »
Har nog varit rädd för att det ska bli för tätt och svampigt. Det gäller väl att hålla det hygieniskt för att slippa mögel? Där kan jag tänka mig att jordvalet spelar roll också.

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #16 skrivet: 20 okt-21 kl 16:49 »
Har nog varit rädd för att det ska bli för tätt och svampigt. Det gäller väl att hålla det hygieniskt för att slippa mögel? Där kan jag tänka mig att jordvalet spelar roll också.
Håller man det lätt fuktigt i jorden och inte för vått så blir det inte så mycket mögel. Sen kan det bli liite mögel ibland t ex på bladen utan att det skadar växten något särskilt. Och ja näringsfattig jord är bättre på att inte mögla än t ex näringsrik "planteringsjord", min syster som också tar mycket sticklingar kallar planteringsjord för "killer soil" pga all svamp som tenderar att växa i den och ta kål på växternas rötter, den så kallade "damp off" på engelska.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #17 skrivet: 20 okt-21 kl 17:08 »
Tack för din entusiasm. Det låter som att jag måste testa igen då med sticklingar, av plommon. Men inte äppleträd, det finns idag tillräckligt i min lilla plantskola.

Ett annat sätt att föröka plommon är ju med rotskott om det är rotäkta. Pratade med en trädgårdsmästare som tyckte att det var svårt att få rotskott att ta sig om de inte bildat ordentliga rötter innan man klipper av de från trädet, alltså när de växer nära stammen eller stora rötter. Funderar på om man kunde stimulera rotskotten att bilda rötter tex som man gör vid "air layering".

Jacobski

  • Inlägg: 25
    • Södermanland
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #18 skrivet: 20 okt-21 kl 17:25 »
Tack för din entusiasm. Det låter som att jag måste testa igen då med sticklingar, av plommon. Men inte äppleträd, det finns idag tillräckligt i min lilla plantskola.

Ett annat sätt att föröka plommon är ju med rotskott om det är rotäkta. Pratade med en trädgårdsmästare som tyckte att det var svårt att få rotskott att ta sig om de inte bildat ordentliga rötter innan man klipper av de från trädet, alltså när de växer nära stammen eller stora rötter. Funderar på om man kunde stimulera rotskotten att bilda rötter tex som man gör vid "air layering".
Jag har tagit rotskott på plommon som jag har klippt i flera bitar och haft i påsar som om de vore sticklingar så att de skulle kunna bilda nya fina rötter utan att torka ut. Det funkar absolut att göra så. Ett rotskott kan faktiskt bli många träd om man gör så, flera av bitarna har till och med hunnit dela på sig så att de i sig skulle kunna klippas itu och bli två istället för en!!

Edit: I princip varje bit av rotskottet som har knoppar på sig kan klippas till varsin bit och bli ett eget träd på det viset bara man håller det i påsar eller liknande och fuktigt som om de vore sticklingar så de hinner växa ut nya små rötter så de kan sedan stå självständigt och bli självständiga träd.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Experimentalfältets sviskon
« Svar #19 skrivet: 20 okt-21 kl 17:47 »
Så du satte rotskotten i stängda påsar med såjord i botten?

Har förresten sett att folk har sticklingar i bubblande vatten, så fick tag på en akvariepump, men har inte testat det ännu. Det var mer tänkt för blåbärstry men kanske funkar med plommon.
« Senast ändrad: 20 okt-21 kl 17:52 av korren »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 8 användare (1 dolda)
Radar, Anders Flix, alternaiv, xaelanar, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser