Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?  (läst 1856 gånger)

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
sitter och läser tekniska specifikationen på en solcell.
verkningsgrad n = Put/Pin
där Put är effekten från solcellen
och Pin är effekten från energikällan
under optimala föhållanden, ska man anta(grovt beräknat) att Pmax = Pin?

exempel..
säg att solcellen är 285Wp(Pmax) och verkningsgraden är 17,5%.
17,5*285=4985,5W
eller....
285/17,5= 17W ???
då undrar man ju.. varför vill man veta förväntad effekt på energikällan? helt onödigt....men är det inte relevant vid dimensionering? Här i umeå har vi enligt SMHI

är totalen ungefär 967kw/h per m2 solstrålning.

STC provet på solceller utförs med 1kw/m2, vilket ger i exemplet en verkningsgrad på 17,5. Om huset jag bor i har 5000kwh elförbrukning per år (dvs, med fjärrvärme) hur många solceller behövs för att kvitta elförbrukningen?

50000kwh/285Wp = 175st (låter sjukt mycket för att bli självförsörjande, dessutom tar denna beräkning bara in vad jag max kan producera)
50000kwh/967kwh(m2)=51st kvadratmeter (om jag hade haft en solpanel där verkningsgraden är 1 ;D )
kanske räkna in verkningsgraden också?
50000kwh/(967kwh(m2)*0,175) = 295st av 285W modellen (låter mycket)

Jag har ju helt uppenbart räknat och tänkt fel, det jag inte kan förstå är ifall en solcell som är märkt "285W solcellspanel" ger ut 285W per kvadratmeter enligt STC (borde då inte en 2kvadrats solcell vara märkt 570W och vad spelar verkningsgraden för roll ifall man märkt en uteffekt?(bortsett att ju högre verkningsgrad, ju mindre yta krävs)


Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-20 kl 12:58 »
Du blandar lite äpple med päron. Jag korrigerar en del av vad du nämnt.

Din tabell från Umeå avser antagligen solinstrålning per år uppdelat på månad. Dvs 967kwh/m2 per år, inte per timme. Med den insikten tror jag mycket av frågorna löser sig för dig!

Solcellspanelen du hänvisar till är antagligen omkring 2 m2 / per panel eller däromkring. Ett vanligt mått är precis 2m2. Även om det inte gäller alla. Paneler 570w/m2 har nog bara Nasa. Rimlig storhet ligger omkring 150w/m2, plus/minus lite!


Svar omkring 20st solcellspaneler behöver du. Så har du storheten.

Då får du en installerad effekt om 5,7KW med dom paneler du valt.

Jag körde en schablon på 120kwh/m2 solcellspaneler och år. En vanlig schablon brukar ligga omkring 100-150kwh/m2, per år räknat. Man justerar upp och ner beroende på hur man känner. Du vill inte producera mer än vad du gör av med. Kom ihåg det!


salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-20 kl 14:00 »
Solcellspanelen du hänvisar till är antagligen omkring 2 m2 / per panel eller däromkring. Ett vanligt mått är precis 2m2. Även om det inte gäller alla. Paneler 570w/m2 har nog bara Nasa. Rimlig storhet ligger omkring 150w/m2, plus/minus lite!
Okej... så man kan egentligen säga att 285W solcellspanel är "två 150W modeller +-".... och då räknar man utifrån modellen, inte utifrån kvadratmeter..


Då får du en installerad effekt om 5,7KW med dom paneler du valt.
mjo.. alltså 20paneler 285W som sträng ger 5,7KW (i optimala förhållanden) vad spelar verkningsgraden för roll då? (bortsett att ju högre %, ju mindre solcellsstorlek)

Du vill inte producera mer än vad du gör av med. Kom ihåg det!
på ett kalenderår antar jag(?) har för mig att jag läst det någonstans...

Varför jag kom in på verkningsgraderna är dessa microinverterare, kan dimensioneringen vara likadan? Att jag tar årsförbrukningen kontra antal solpaneler? 5000/285=ca 18st
2st solcellpaneler per inverterare = 9st
9x570W =5130W.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #3 skrivet: 21 dec-20 kl 14:53 »
Ahh per kalenderår.

Du har svaret där du ringat in.

effektiviteten är 17,5% och testbelysningen är 1000w/m2. Dvs 175w/m2. Din panel är omkring 1,6m2.

Tja... njä... verkningsgraden är ingen jättegrej. Ju högre desto bättre så klart. Men kontra vilket pris och takyta då?

Microinverter? = Optimerare? Undvik dom för tillfället. Sök på "mobil" "optimerare" "elektrikern", dom löser säkert problemet men för tillfället skulle jag låta det rinna lite vatten under bron innan jag hoppar på!

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #4 skrivet: 21 dec-20 kl 17:12 »
effektiviteten är 17,5% och testbelysningen är 1000w/m2. Dvs 175w/m2. Din panel är omkring 1,6m2.

Tja... njä... verkningsgraden är ingen jättegrej. Ju högre desto bättre så klart. Men kontra vilket pris och takyta då?
okej, så egentligen behöver man inte ta hänsyn till verkningsgraden, det är bara välja utifrån vilka förutsättningar man har. (samt kontra pris och takyta) :)

Microinverter? = Optimerare? Undvik dom för tillfället. Sök på "mobil" "optimerare" "elektrikern", dom löser säkert problemet men för tillfället skulle jag låta det rinna lite vatten under bron innan jag hoppar på!

tog och googlade och hittade artikeln jag tror du beskriver, innehållet handlar om optimerare och inte microinverterare.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/maj/darfor-stor-solcellerna/
Som jag förstår kan DC-kablaget ligga på 500-600VDC, 4-6mm2, ca 15m eller längre, oisolerat med optimerare som skapar högfreqvens. Låter för mig att man skapat en radiostation. ;D

men absolut, sitter just nu och kollar runt vad för krav som ställs på microinverters men kan inte se hur en sådan kan skapa stora störningar då jag EC-motorer i fläktaggregat har inbyggda frekvensomformare som är betydligt större än dessa microinverters...

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-20 kl 18:16 »
okej, så egentligen behöver man inte ta hänsyn till verkningsgraden, det är bara välja utifrån vilka förutsättningar man har. (samt kontra pris och takyta) :)

tog och googlade och hittade artikeln jag tror du beskriver, innehållet handlar om optimerare och inte microinverterare.
https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2020/maj/darfor-stor-solcellerna/
Som jag förstår kan DC-kablaget ligga på 500-600VDC, 4-6mm2, ca 15m eller längre, oisolerat med optimerare som skapar högfreqvens. Låter för mig att man skapat en radiostation. ;D

men absolut, sitter just nu och kollar runt vad för krav som ställs på microinverters men kan inte se hur en sådan kan skapa stora störningar då jag EC-motorer i fläktaggregat har inbyggda frekvensomformare som är betydligt större än dessa microinverters...

Ahh precis den artikeln!

Tja... räknar man strikt ekonomiskt tror jag du vinner på att köpa billigare paneler och ha dom över en något större yta.

Men en del tycker om att ha "det bästa". Jag själv tillhör den kategorin. Men då är det andra värden än dom rent ekonomiska som styr.

Det som kan spela in är hur snabbt dom degenererar. Dom anger ju vissa saker i produktbladen. Hur väl det stämmer har jag ingen aning om.

salamander

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
SV: verkningsgraden på solceller, hur ska man använda den?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-20 kl 18:53 »
Det som kan spela in är hur snabbt dom degenererar. Dom anger ju vissa saker i produktbladen. Hur väl det stämmer har jag ingen aning om.

jag kontaktade Elsäkerhetsverket och frågade om råd å fick tips om några labb, så blev att skicka en förfrågan så kanske jag skickar dit en ifall jag går vidare med tankarna.  :)

heh... kom på en jävligt brilljant ide men samtidigt får man ta det som en jävligt dum ide. microinvertern jag kollar på har en input på mellan 20-55VDC och stänger av sig själv när källan inte producerar tillräckligt med energi... så egentligen... vid tillfället solcellen slutar producera energi, frånskiljer man solcells-kretsen och kopplar in en batteribanken istället, då startar (tror jag) microinvertern  ;D

« Senast ändrad: 21 dec-20 kl 19:29 av salamander »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser