Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Off grid vinterel?  (läst 7347 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #20 skrivet: 16 aug-20 kl 21:53 »
Och är man bara intresserad av el i den lilla skalan i vintermörkret så går det ju att ha en cykel med lagom generator på, så kan man värma upp kroppen en timma och få 100-200 Wh. Det räcker nog till både datorn och mobilen.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Off grid vinterel?
« Svar #21 skrivet: 16 aug-20 kl 22:41 »
tycker man det är för kallt i ett litet utrymme så kan man ju börja hoppa hopprep. har för mig det sägs att en människokropp i arbete alstrar lika mycket värme som ett 1000W element. men vilar man så är det bara 100W. sen var det väl 10W per höna också.

blir kanske fel att omvandla till pengar, om man tänker på nödsituation som kke inte topic handlade men iaf så har de här kommit ned till drygt 1kr per kwh, för att få värme från komposthög:

https://www.hindawi.com/journals/ijce/2010/627930/

såg en på youtube också som påstår sig skippat kaminen i växthuset efter att i princip bara slängt en massa löv vid en av väggarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Off grid vinterel?
« Svar #22 skrivet: 17 aug-20 kl 08:01 »
Men du kan ju inte utföra något annat nyttigt arbete medan du hoppar hopprep. Dessutom är den energi man måste tillföra till dig i form av mat för att du ska kunna värma dig med rephoppning, dyrare än de flesta andra energislag.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #23 skrivet: 17 aug-20 kl 10:16 »
Vad ska du använda din el till? Det bestämmer ju vad du ska ha för produktion. Om det bara är till lyse och din telefon och du kör till jobbet med bil så finns det dom som laddar powerbank medan dom kör. Som dom sen kan ta in och använda.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Off grid vinterel?
« Svar #24 skrivet: 17 aug-20 kl 11:39 »
Kör man liks bil, och parkerar nära huset, så går det ju att ha ett 12 V-system som man matar från bilbatteriet då man är hemma. Parkerar man längre bort, får man ta ur bilbatteriet och bära med sig det. Det rekommenderas dock att i sådana fall hålla noggrann koll på spänning och strömförbrukning, så man inte står där med ett urladdat batteri när det är dags att starta.  Lämpligt att parkera i utförsbacke och hålla sig med en bil som går att rulla igång.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #25 skrivet: 17 aug-20 kl 12:46 »
Kör man liks bil, och parkerar nära huset, så går det ju att ha ett 12 V-system som man matar från bilbatteriet då man är hemma. Parkerar man längre bort, får man ta ur bilbatteriet och bära med sig det. Det rekommenderas dock att i sådana fall hålla noggrann koll på spänning och strömförbrukning, så man inte står där med ett urladdat batteri när det är dags att starta.  Lämpligt att parkera i utförsbacke och hålla sig med en bil som går att rulla igång.

Givetvis behöver man då vara medveten om att man kan behöva köra en bra bit för att ladda upp batteriet.
Eller uppgradera generatorn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Off grid vinterel?
« Svar #26 skrivet: 17 aug-20 kl 13:15 »
Vad ska du använda din el till? Det bestämmer ju vad du ska ha för produktion. Om det bara är till lyse och din telefon och du kör till jobbet med bil så finns det dom som laddar powerbank medan dom kör. Som dom sen kan ta in och använda.

Eller ladda det som behövs på jobbet. Mobil, powerbank, dator och vad det nu kan vara. 😊
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #27 skrivet: 17 aug-20 kl 14:01 »
Men om jag räknar med att själv gå off grid så vill jag inte göra för stort avkall på livet jag lever idag. Här är det inte frågan om att klara sig på ett bilbatteri om dagen, utan kanske genom att planera och låta bli viss storförbrukning vintertid klara ett vinterdygn på 10-20 kWh istället för 80-100 kWh som kan sticka nu, och som inte är något problem sommartid då solen lyser.

Då krävs det andra lösningar än en 3 watts TEG...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #28 skrivet: 17 aug-20 kl 15:11 »
Men om jag räknar med att själv gå off grid så vill jag inte göra för stort avkall på livet jag lever idag. Här är det inte frågan om att klara sig på ett bilbatteri om dagen, utan kanske genom att planera och låta bli viss storförbrukning vintertid klara ett vinterdygn på 10-20 kWh istället för 80-100 kWh som kan sticka nu, och som inte är något problem sommartid då solen lyser.

Då krävs det andra lösningar än en 3 watts TEG...

Precis, det är få som verkligen inser hur pass mycket ström som faktiskt går åt per dygn.
Och är verkligt bered på att göra allt för stora avsteg från de vanor och bekvämlighet som man har lagt sig till med.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #29 skrivet: 17 aug-20 kl 16:39 »
Det är jättebra att du och andra försöker vara självhushållande också på EL. Det finns en massa problem men också lösningar. Så ni som radar problem vilken lösning har ni?
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Off grid vinterel?
« Svar #30 skrivet: 17 aug-20 kl 17:13 »
Det är jättebra att du och andra försöker vara självhushållande också på EL. Det finns en massa problem men också lösningar. Så ni som radar problem vilken lösning har ni?
Hade det funnits en bra lösning hade alla haft den.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #31 skrivet: 17 aug-20 kl 17:22 »
Det är jättebra att du och andra försöker vara självhushållande också på EL. Det finns en massa problem men också lösningar. Så ni som radar problem vilken lösning har ni?

Tyvärr är det så att det finns fler svårigheter än bra lösningar på det problemet.

Med två hål i väggen så behöver vi än så länge inte fundera speciellt mycket på hur mycket man förbrukar och vad det är som kostar ström.
Bara en så naturlig sak som ett kylskåp sörplar i sig ström hela tiden.
Eller klockradion.
Eller bara få lite svalka när det är varmt som nu.
Varenda en liten sak kostar på.
Sedan så bör man även tänka på hur huset är byggt, innebär konstruktionen att man kan kallställa det eller ej.
Vill man vara hemma hela vinter eller kan man det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #32 skrivet: 17 aug-20 kl 17:28 »
Som sagt tidigare, man måste bestämma sig för hur mycket el man vill ha, måste den finnas jämt och vad får kalaset kosta.

Vid kris kan jag gå off grid, men det kostar mig en massa arbete som jag inte vill lägga ner så länge jag kan handla av storbolagen. Jag har inte heller pengar över för att göra den rätt enkla lösningen att gå off grid 8 månader av 12. Det kräver ingen större uppoffring i bekvämlighet och gör att man lever lite mer med naturens växlingar, ungefär som man gör med betesdjur. Solceller och en lagom stor batteribank är lösningen där.

Vintern har jag inte kommit fram till vad som är smartast, men det lutar åt veddriven Stirlingmotor. Kan ju komma kostnadseffektiva termoelektriska generatorer medan jag velar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #33 skrivet: 17 aug-20 kl 18:38 »
Det är jättebra att du och andra försöker vara självhushållande också på EL. Det finns en massa problem men också lösningar. Så ni som radar problem vilken lösning har ni?
Lösningen är att det ska vara lika solig som idag i vart tredje eller fjärde dag i hela Sverige året om. Jag som redan bor offgrid sedan i fyra år, kan säga att offgrid och Sverige är ett par som inte riktig går ihop, eftersom en av dem är solochvårare ;D lämnar en i sticket när man behöver den som mest.

Jag tror att vindkraft kan funka men vilken stor investering om man nu satsar på ett riktigt kraftverk (inte de halvbilliga som beskrivs i Torbjörns inlägg). Så min personlig slutsats är att man inte ska gå offgrid i Sverige om man fortfarande vill leva enligt med ett Svenskstandard levnadssätt. Däremot om man är villig att göra en massa kompromiss går det utmärkt, jag upprepar en massa kompromiss som nästan inte värt att göra men det är priset man betalar för det goda livet.

Så ett annat svar till din fråga är att var och en frågar sig själv på plats medan man är i sitt offgrid ställe, vilken lösning har jag? Då tvingar man sig själv att hitta lösningar eller göra det jag gör ständigt, att kompromissa.             

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #34 skrivet: 17 aug-20 kl 18:41 »
Lösningen är att det ska vara lika solig som idag i vart tredje eller fjärde dag i hela Sverige året om. Jag som redan bor offgrid sedan i fyra år, kan säga att offgrid och Sverige är ett par som inte riktig går ihop, eftersom en av dem är solochvårare ;D lämnar en i sticket när man behöver den som mest.

Jag tror att vindkraft kan funka men vilken stor investering om man nu satsar på ett riktigt kraftverk (inte de halvbilliga som beskrivs i Torbjörns inlägg). Så min personlig slutsats är att man inte ska gå offgrid i Sverige om man fortfarande vill leva enligt med ett Svenskstandard levnadssätt. Däremot om man är villig att göra en massa kompromiss går det utmärkt, jag upprepar en massa kompromiss som nästan inte värt att göra men det är priset man betalar för det goda livet.

Så ett annat svar till din fråga är att var och en frågar sig själv på plats medan man är i sitt offgrid ställe, vilken lösning har jag? Då tvingar man sig själv att hitta lösningar eller göra det jag gör ständigt, att kompromissa.           

En stor jäkla fetetumme på det.
Har man redan kabel i backen så är det ruskigt många elräkningar man kan betala innan man får en motsvarande anläggning som krävs för att komma upp i motsvarande standard och leveranssäkerhet som kabeln innebär.

Tyvärr, så är det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Off grid vinterel?
« Svar #35 skrivet: 17 aug-20 kl 23:10 »
Givetvis behöver man då vara medveten om att man kan behöva köra en bra bit för att ladda upp batteriet.
Eller uppgradera generatorn.

Om det rör sig om en någotsånär modern personbil, så har den redan så kraftig generator att man inte kan få batteriet laddat snabbare för att man byter den till en kraftigare. Det som gör att det tar tid att få batteriet laddat i en bil är, att laddningsregulatorn strävar efter att hålla konstant spänning i elsystemet, och vid den spänning som passar för all annan elutrustning i bilen och som är vald för att inte ett redan fulladdat batteri ska förstöras i förtid genom överladdning, kan batteriet helt enkelt inte ta åt sig laddström särskilt fort när det väl är laddat till mer än kanske 40 %.
Räkna med 1-2 timmars körning för att få upp ett urladdat batteri till 30-40 % laddning, och 24 timmars körning därutöver innan det är helt fulladdat. Och det är körning med normalt driftvarvtal på motorn som gäller - alltså inte t ex tomgång eller krypkörning i bilköer.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #36 skrivet: 19 aug-20 kl 10:57 »
 Har man inte möjlighet att få nätel så är den enklaste att ha ett motorelverk som man kör någon timme om dagen vintertid för att ladda batteribanken. Inte det miljösmartaste men mest praktiskt. Kylskåpet kan man ställa ute i snön.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #37 skrivet: 19 aug-20 kl 22:11 »
Vi har ett fritidshus utan el.  När vi är där på vintern, i mörkertiden, är det stearinljus och ficklampor (batteri) som gäller. Mobil med powerpack, så man kan väl säga att vi tar vår lilla elanvändning med  från "civilisationen".  Värme med vedkamin, matlagning på gasol. Färskmaten förvaras i kylväska i matkällare, ofta med kylklampar (kyla lagrad från elnätet  hemma).   Nyheter på batteriradio.

Det är väldigt trevligt och bra några dar, men inte längre än så. Men man får en tankeställare om hur mycket vi vanligtvis har el till.  Värme i huset via ved är definitivt det som är minst problematiskt utan el, och känns mest äkta självförsörjning.  Gasolen är vi ju beroende av att kunna köpa.  Det brukar bli en behållare per år.
- Och för den delen så köper vi ju förstås batterier och stearinljus också.


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Off grid vinterel?
« Svar #38 skrivet: 20 aug-20 kl 10:29 »
Har man inte möjlighet att få nätel så är den enklaste att ha ett motorelverk som man kör någon timme om dagen vintertid för att ladda batteribanken. Inte det miljösmartaste men mest praktiskt.

Den lösningen är som du säger enklast, och om man kör på RME eller HVO så kan man ju hålla sig fossilfri i alla fall.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Off grid vinterel?
« Svar #39 skrivet: 10 sep-20 kl 08:23 »
Med dagens elpriser respektive priser på solceller är det dock inte alls lönsamt att gå omvägen via el om man vill använda solenergi för uppvärmning. Då är det mycket mer effektivt, bättre och billigare att ta vara på solvärmen direkt medelst solfångare - antingen luftsolfångare eller också använda vatten som mellanled.
...
Jag ber att få anmäla avvikande åsikt.
Sedan 1994 har jag vattenvärmare-solfångare igång. Jag får allt varmvatten jag behöver 7-8 månader om året. Grannarna har moderna elektriska solfångare sedan några år.
När min ackumulatortank står genomvarm (2m³) skickar grannarna ut el på nätet som de får betalt för. De får också allt varmvatten de behöver, då elsolfångaren driver deras bergvärmepumpar.
Investeringen  är likvärdig.

Slutsats: Nyinstallera inte vattenvärmande solfångare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser