Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nigeriansk Dvärgget  (läst 4942 gånger)

Kryllagården

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Nigeriansk Dvärgget
« skrivet: 10 okt-19 kl 14:51 »
Efter timmar av sökande vänder jag mig nu till er för hjälp!

Jag vill skaffa mig Nigerianska Dvärggetter till avel och mjölkproduktion. Jag har letat överallt men kan inte hitta någon i Sverige eller i Europa för den delen som föder upp renrasiga nigerianska dvärggetter.

Är det någon här som vet var jag kan få tag på dem? Kan jag ha missat någon uppfödare? Vill verkligen inte behöva vända mig till USA med tanke på hur krångligt det blir att få hem dem.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nigeriansk Dvärgget
« Svar #1 skrivet: 10 okt-19 kl 17:54 »
Men varför? Finns det någon särskild anledning till att du vill ha just nigerianska dvärggetter som mjölkdjur?
Nigeriansk dvärgget är alltså inte samma som afrikansk dvärgget? Den som är afrikansk sådär i största allmänhet är rätt vanlig i Sverige, men det finns vad jag vet ingen rasförening och därmed ingen stambok, så det här med renrasigheten är si och så.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kryllagården

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Nigeriansk Dvärgget
« Svar #2 skrivet: 10 okt-19 kl 21:34 »
Absolut finns det de! Den Nigerianska Dvärggeten ska ha riktigt trevlig mjölk. De är superpopulära i USA och det finns en stor efterfrågan i Europa men det verkar inte finnas några uppfödare.

Nigeriansk och Afrikansk dvärgget är inte det samma. Den afrikanska är oftast en blandning av många raser och därför kan mjölken variera väldigt i kvalitet.

Vill inte enbart ha dem för mjölken utan även för avel då det är en växande efterfrågan på just den här rasen.

Men du kände inte till några uppfödare?


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Nigeriansk Dvärgget
« Svar #3 skrivet: 11 okt-19 kl 01:15 »
Jag blir alltid lite konfunderad av det där med att importera nya raser kors och tvärs.

Hur kan det finnas stor efterfrågan av en ras som inte finns i vare sig Sverige eller EU? Är det kanske en bubbla någonstans på något socialt media?

Hur är det med sjukdomar?
Ett skäl för att vara restriktiv med import av levande djur, är att de bär med sig, eller riskerar att bära med sig smittor och parasiter som vi är förskonade ifrån.

Vill man ge sig på att importera en ny ras, så räcker det ju inte med ett fåtal livdjur, utan det behövs ju under en överskådlig tid, ett tillskott av genetiskt material, för att undvika inavel.

De senaste importerna av får (såvitt jag vet har ingen getras importerats på mycket lång tid), har endera skett genom import av levande djur, med flerårig strikt isolerad karantän (1 ras), och för två-tre ytterligare raser genom embryotransfer (import av befruktade ägg som inplanteras i moderdjur), och sedan uppföljande import av sperma för seminering för genetisk mångfald inom raserna.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nigeriansk Dvärgget
« Svar #4 skrivet: 11 okt-19 kl 13:36 »
Du är en klok person, skogaliten!

Kryllagården: Nej, jag känner inte till någon svensk uppfödare av nigerianska dvärggetter.
Vad är det med deras mjölk som lockar dig? Och hur skiljer den mjölken sig från de svenska getrasernas mjölk? Vad är din erfarenhet av getter och lantbruk såhär långt?
De 4 svenska getraserna; göinge-, jämt, lapp- och den svenska lantrasgeten, har ju mjölkats sen urminnes tider. Deras mjölk är bra till många slags mejeriprodukter, ost, drickmjölk, youghurt med mera.
Nu under hösten finns gott om livdjur av de 4 raserna till salu, enkelt och obyråkratiskt!
Bara att importera livdjur från ett annat EU-land innebär oceaner av byråkrati, och att försöka köpa livdjur ifrån USA vill jag inte ens tänka på hur krångligt det lär vara.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser