Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?  (läst 2693 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Egentligen borde väl denna tråd placeras under Bygga & Bo -> Uppvärmning, men då det handlar om att ta tillvara på delar från skrotbilar tänker jag att denna del av Alternativ.nu kanske innehåller mer folk med teknisk koll på prylarna. Moderator får annars gärna flytta tråden.

Senaste funderingen i raden av massa billigt knas genom återanvändning av skrot är huruvida man kan bygga en luft-luftvärmepump med acceptabla prestanda av AC-systemet från en bil. Det är förstås inte mödan värt för de flesta som kan jobba övertid motsvarande antal timmar på jobbet och för de pengarna köpa en färdig luft-luftvärmepump, men alla har ju inte ett jobb att gå till, och så finns ju knasbollar som faktiskt tycker det är kul att skapa fungerande prylar på sin fritid.  :)

Om man skapar en komplett anläggning för enfas 230 Volt genom att driva AC-kompressorn med en asynkronmotor via kilrem har jag svårt att tro man skulle vinna något gentemot en direktdriven och hermetiskt sluten kompressor, men om kraftkällan i stället är mekanisk blir det förstås en helt annan situation. Det jag närmast har i åtanke är jämförelsen mellan en vanlig oljepanna som kanske ger 80-90% nyttig uppvärmningseffekt för dieseln man matar in, och att driva värmepumpen med en liten dieselmotor. Om man antar att dieselmotorn har en MEKANISK verkningsgrad på 30% och värmepumpen sedan ger COP 3:1 (är väl rimligt för en mindre optimal anläggning?) så hamnar vi i mycket grova slängar på ungefär samma effektivitet som den betydligt enklare och tystare oljepannan, men större delen av dieselmotorns värmeförluster går ju att ta vara på, d.v.s. kylvatten och avgasvärme. Bortsett från avgasernas frätande verkan, inte minst då de kondenseras, borde det gå utmärkt att kyla dessa med värmepumpen och få en totalt sett högre verkningsgrad ur AC-systemet än man kan få ur en vanlig oljepanna. Även en oljepanna kan fås att kondensera, men då krävs mycket stora värmeväxlarytor, sannolikt en rökgasfläkt och låg temperatur på radiatorkretsen (sannolikt golvvärme).

Om oljepannan och dieselmotorn med värmepumpen står i var sin identisk isolerad bod och dricker X antal liter per timme, måste rimligen båda ge exakt lika mycket värme om de har samma temperatur och flöde på avgaserna ut från boden. Om AC-anläggningen på dieselmotorn enbart används till att göra värme, och COP inte kan förväntas nå mycket högre än 3:1 finns väl inte mycket att vinna på att krångla till det så, men om dieselmotorn samtidigt driver en generator som ändå behövs då systemet är i drift (jag tänker boende off-grid och batteriladdning, vattenpumpning, körning av tvättmaskin, städning med dammsugare m.m.) borde det vara effektivare att belasta dieselmotorn hårdare genom att låta den göra värme också...?

Om dieselmotorn sedan ersätts av en gengasdriven ottomotor borde det bli än mer intressant. Till stor del hänger väl allt på vilket COP men kan väntas få ut ur en AC-kompressor använd som luftvärmepump? Och så har vi ju det där med bränslehanteringen förstås. -Att elda en vedpanna/kamin är trots allt mindre krångligt och ställer mindre krav på hur veden preparerats jämfört med om man ska göra gengas.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-19 kl 19:09 »
Undrar om inte det där har diskuterats någon gång på värmepumpsforumet. Det kanske kan vara värt att leta efter gamla trådar där.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #2 skrivet: 12 mar-19 kl 19:20 »
Jag fattar inte ett skit av vad yrar om, men jag tror det vore bättre med en ny AC- kompressor till en bil än gammalt skrot.
På Tradera finns det regelbundet nya från Volvo och SAAB ute och det var original delar.
Jag har köpt några till mina Rod projekt och gav bara några hundralappar styck och det är nog billigare än att renovera en gammal sliten.

  • Gäst
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-19 kl 20:18 »
 Apropå bil ac : i Usa så skall det ha förekommit på 1960talet och framåt att sk rednecks som levde avsides men ville ha ström ibland köpte bil ac på skroten och använde som ångmaskiner för att alstra ström och ladda fordonsbatterier. Dessa ac motorer höll väl inte hur länge som helst, men då köpte man en annan begagnad för en 50-lapp. Historierna berättar inte var de fick ångpannorna ifrån, kanske också från skrotarna. I värsta fall hemmabyggen ...  i så fall rejält farliga >:(

Krångligt att hitta något på internet om detta, men om man gogglar
steamautomobile.com air conditioner  så står det lite om det.

Enligt annan källa skall äldre amerikanska bil ac funka bättre som kraftkälla än nyare alla modeller. Varför minns jag inte längre.

Jag antar att dagens offgriddare eller redneckare i USA  gått över till.solceller.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 12 mar-19 kl 20:59 »
En kompressor, vare sig för AC eller för tryckluft, går inte att använda som ångmaskin utan stora ombyggnader. En ångmaskin kräver ju ett slidskåp eller någon annan anordning för styrda ventiler, en kompressor klarar sig med självverkande backventiler.

En annan sak som gör AC-kompressorn oanvändbar för sådana ändamål är att den är byggd för att smörjoljan ska kunna cirkulera tillsammans med kylmediet.

Äldre AC-kompressorer var som regel en- eller tvåcylindriga stående kolvkompressorer byggda på traditionellt sätt med vevaxel. Jag tror GM i USA var först med axialkolvkompressorer på 70-talet, de började snart tillverkas av japanska underleverantörer och de japanska kompressorerna slog på 80-talet igenom i hela världens bilindustri.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-19 kl 09:56 »
Jag mekade isär en AC-kompressor från en Volvo, och den hade tre axialkolvar med "vobbelplatta" och backventiler, så ingen ångmaskin där. En encylindrig tvåtaktare tycks däremot vara relativt enkel att konvertera till en primitiv enkelverkande och troligen inte särskilt hållbar ångmaskin genom att montera en inloppsventil i tändstiftshålet som öppnas när kolven går upp och vänder. ("uniflow" har jag för mig det kallas när ångan bara strömmar i en riktning) En encylindrig kompressor borde gå att göra på samma sätt med, med skillnaden att man måste borra motsvarande avgasport kring nedre dödläget. Kanske en dimsmörjare för tryckluftssystem kan göra ångmaskinen mer hållbar?

Åter ON topic:
Fabriksny eller BRA begagnad kompressor, t.ex. från krockad bil på skroten, känns vettigt. AC-anläggningar brukar enligt mina erfarenheter hålla något tiotal år innan de börjar läcka kylmedium.

När jag drömmer om boende off-grid tänker jag ofta att det inte finns EN optimal lösning på det där med el, vatten och värme, utan lösningen är flera helt olika system som vart och ett funkar bäst vid olika omständigheter. Vindkraft är precis som solenergi opålitliga saker, men en fantastisk resurs när man väl får den. Ett sätt att driva en AC-kompressor kanske kan vara en vertikalaxlad vindturbin! Dessa har dålig verkningsgrad, men lätta att bygga och placera, och när energin är gratis kanske det ändå är en försvarbar lösning jämfört med problemen att montera AC-kompressor med svivelkopplingar högt upp i ett torn. Fast när jag talar om att dålig verkningsgrad inte är ett problem för DIY vindkraft är det kanske smartare att gå omvägen via elektricitet från ett mer seriöst vindkraftverk, ladda batterier med detta och sedan driva en vanlig luft-luftvärmepump... Ett problem med en vinddriven värmepump är det mottryck kompressorn möter om vinden lugnar sig så pass att kompressorn stannar, och vinden sedan hinner blåsa upp igen innan trycket lättat.

Om en sådan vinddriven värmepumpsanläggning får dumpa värmen i en stor vattenvolym borde man under blåsiga dagar kunna få ett ganska bra värmetillskott i ett mindre boende.

På en kulle i Uppsala fanns för många år sedan en experimentanläggning med trebladig horisontell vindturbin i ett trebent torn, vertikal kolvkompressor med vevstaken direkt till vindturbinen (på så vis roterbart utan att kompressorn behövde vrida sig). På marken stod en vanlig frysbox och på tornets ben hängde kondensorerna. Projektet hade som mål att skapa en billig kylförvaring för färsk mat i U-länder utan el, främst för små kustbyar där fiske är viktigt.


Någon som kan svara på hur propangas fungerar som kylmedium jämfört med freon? Jag har fått för mig att många system idag använder propan, men att gaserna inte är så pass kompatibla att man kan fylla propan i ett system avsett för freon. För en glad DIY:are är naturligtvis propan klart fördelaktigt att experimentera med, även om det är brandfarligt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 13 mar-19 kl 19:47 »
Man ska inte längre tala om freon som kylmedium.  Freon är ett varumärke från ett amerikanskt kemiföretag, som de använder på ALLT som går att ha som kylmedium. Alltså såväl klorkolväten som fluorkolväten och helt harmlösa saker.

Isobutan, som ju har stora likheter med den propan/butanblandning som säljs som gasol, är ett gångbart kylmedium i moderna kylskåp och frysar, då kallas det R600a.
En bil-AC brukar fungera fullt tillfredställande med gasol istället för originalkylmediet (vanligtvis R134 eller, i bilar före 1992, R12). Dock kan det förekomma kvalitetsskillnader på gasol som inte spelar någon roll när gasen bara ska eldas, men som kan vara störande när den ska gå som kylmedium. T ex är gasolen inte alltid helt vattenfri, och det kan hända att det följer med en del tyngre kolväten i den ibland. Man ska dock komma ihåg att inte fylla mer än kanske 30 % av den mängd R134 som systemet är specat för.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #7 skrivet: 14 mar-19 kl 19:34 »
Oj, bara 30%, varför så lite om egenskaperna i övrigt är hyfsat lika?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #8 skrivet: 14 mar-19 kl 19:52 »
Tror det hänger ihop med att R134 och andra halogenkolväten har mycket högre densitet i flytande form än gasol. Och när man fyller AC och andra kylanläggningar, så går man alltid på kylmediets vikt.

Man kan ju se det på typskyltarna på kyl- och frysskåp också.  Som regel runt 100 g kylmedium om det är R12 eller R134 , snarare 30-40 g om det är R600a.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 14 jun-20 kl 20:41 »
Jag tror GM i USA var först med axialkolvkompressorer på 70-talet, de började snart tillverkas av japanska underleverantörer och de japanska kompressorerna slog på 80-talet igenom i hela världens bilindustri.

Jag får nog ändra mig när det gäller AC-kompressorernas historik och konstatera att mer efterforskningar krävs på det området.  Sedan jag skrev det ursprungliga inlägget, har jag haft tillfälle att studera en amerikansk Ford från mitten av 70-talet, där det sitter något som uppenbarligen är en axialkolvkompressor. Mycket stor och klumpig sak, diametern är väl ungefär som de japanska 80-talskompressorerna men den är minst dubbelt så lång. Svartmålad, ser ut ungefär som en större gammal likströmsgenerator. Den påminner inte alls om tidiga GM-kompressorer som är mer "korta och tjocka".
Enligt uppgift har Ford använt den typen av kompressor åtminstone sedan 1971, kanske redan på 60-talet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #10 skrivet: 15 jun-20 kl 08:27 »
Så här såg kompressorn ut 1958 på Cadillac., men de började tidigare
Redan i början av 40-talet hade Packard AC

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Använda AC-anläggning från bil som luft-luftvärmepump?
« Svar #11 skrivet: 24 jul-20 kl 07:40 »
Lite mer efterforskningar visar att de där avlånga svarta AC-kompressorerna som sitter i många gamla amerikanska bilar är tillverkade av Frigidaire. Även det är en axialkolvkompressor, men med 6 kolvar. De modernare japanska brukar ha 5 eller 7.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser