Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?  (läst 14153 gånger)

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-18 kl 11:28 »
Hej

Räknade för många år sedan på en off-grid anäggning typ mindre stugby med dieselelverk för elen och samtidigt ta vara på kylvattnet för värme och varmvatten. Totalverkningsgraden vart mycket bra, kommer inte ihåg exakt men det var definitivt över 80% i nästan alla lastfall. Det skulle ta många år innan dieselkostnaden var uppe i skillnaden i investering, dra fram el till mitt i ingenstans mot kostnaden för elverket.
Det hela stöp på motorlivslängd. Ett år är ca 8760 h. räknar man med medefart 60 km/h motsvarar det ca 50 000 mil. Dessutom i ett jobbigt lastfall med långa perioder med hög belastning. Att byta motor 1 gång/år möjligen med lite tur1 gång/2 år knäckte ekonomin i kalkylen helt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-18 kl 11:47 »
Vad har man fått för livslängd på de containermonterade elverk med Scania DSI14 eller liknande motorer, som används för att strömförsörja svenska FN-camper i avkrokar utan fungerande elnät? Vad jag har förstått så går de som regel i ett "kluster" med ett halvdussin elverk och en central styrlogik som ser till att lagom många verk för aktuell belastning är igång, att drifttiden fördelas lika på respektive motor osv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #22 skrivet: 26 apr-18 kl 11:50 »
Är det inte bättre med en lastbilsmotor?
En del går ju nästan dygnet runt i många år utan renovering.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #23 skrivet: 26 apr-18 kl 12:09 »
När det gäller FN och andra som har pengar så spelar kostnaden mindre roll. Om de i slutändan betalar 1kr/kWh eller 10kr/KWh så kommer det ändå att finnas el.

Om man kör två relativt tåliga och lättreparerade motorer i sin uppställning, och reparerar själv så blir det inte så stor kostnad. Lite lager, ringar och packningar så tuffar en Mercedesmotor 50-100 000 mil till. Det är så jag skulle göra, och det passar förmodligen TS också.

Men jag tror att sol/ved/vindkombinationen är den bästa här där jag bor, så dieselgeneratorn kommer nog aldrig att köras så mycket här att det känns lönt att utnyttja värmen från den. Men att fundera på det är intressant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #24 skrivet: 26 apr-18 kl 12:15 »
Är det inte bättre med en lastbilsmotor?
En del går ju nästan dygnet runt i många år utan renovering.
Skall man upp i effektuttag så är det ju ett plus, men till en ensam kåk blir det kanske onödigt stor effekt. Sedan gäller det ju också att det inte skenar iväg när reparationerna kommer. Vet för lite om priser på lastbilsrenoveringssatser.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #25 skrivet: 26 apr-18 kl 12:34 »
Jag kan tycka att bara en sådan sak som extremt många oljebyten under ett år får kalkylen att rinna iväg?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #26 skrivet: 26 apr-18 kl 13:17 »
Då ska jag hjälpa herrn. En bra start kan väl vara wikipedia och läsa om dieselmotorn? https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine

Wikipedia bör man kanske hålla sig lite försiktigt med att ange son fakta med tanke på att vem som helst kan editera uppgifterna.
Där står  dock 30 % för bensin och 45% för diesel...
Men de siffrorna säger inget.
Är det vad motorn teoretiskt kan omvandla eller är det på utgående axel?
Där står ingen data alls till uppgifterna.

Och den andra motorn som skulle vara den effektivaste verkar väga 2300ton... och ha 53%
Dessutom köra på råolja....

Jag kan vara säga att om man räknar med dessa siffror så kommer man bli besviken.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #27 skrivet: 26 apr-18 kl 14:15 »
Jag kan tycka att bara en sådan sak som extremt många oljebyten under ett år får kalkylen att rinna iväg?

På den svenska FN-campen i Liberia för ca 12 år sedan, hade elverken tydligen normalt oljebytesintervall på 300 timmar men man blev tvungen att sänka till 100 timmar pga det tvivelaktiga bränslet "FN-diesel", upphandlat från mer eller mindre korrumperade oljenasare, med hög svavelhalt och ofta utblandat med emulgeringsmedel och vatten.  Det visade sig när Liberiaverksamheten avvecklades, att fordon som var tankade med FN-diesel inte gick att kallstarta i +10 grader när de hade transporterats hem till Sverige med båt!

300 timmar, det blir i princip 2 veckor mellan oljebytena vid kontinuerlig drift.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #28 skrivet: 26 apr-18 kl 15:57 »

Wikipedia bör man kanske hålla sig lite försiktigt med att ange son fakta med tanke på att vem som helst kan editera uppgifterna.
Där står  dock 30 % för bensin och 45% för diesel...
Men de siffrorna säger inget.
Är det vad motorn teoretiskt kan omvandla eller är det på utgående axel?
Där står ingen data alls till uppgifterna.

Och den andra motorn som skulle vara den effektivaste verkar väga 2300ton... och ha 53%
Dessutom köra på råolja....

Jag kan vara säga att om man räknar med dessa siffror så kommer man bli besviken.
30 respektive 45 ska man som sagt ta med en nypa salt. Det gäller de allra effektivaste motorerna under optimala förhållanden. Men du skrev att du inte kände till en förbränningsmotor med verkningsgrad över 30% vilket jag hävdar har funnits sen den direktinsprutade dieseln slog igenom. Under optimala förhållanden.

Det är på utgående axel ja, att räkna med transmissionsförluster o dyl på ett fordon säger ju inget om motorns effektivitet.

Anledningen till att jag länkade till en fartygsmotor var just mitt påstående att de har en verkningsgrad upp mot 50% vilket tom visade sig att de senaste överträffar. Till skillnad mot en personbilsmotor så klarar en fartygsmotor dessutom att köra på eller nära sin "sweet spot" större delen av sin resa. Kan vi inte imponeras av tekniken det istället för att tjafsa med varandra om småsaker?

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #29 skrivet: 26 apr-18 kl 16:19 »
Kan väl läga till att mitten på 80-talet såg jag några speciella Scania motorer. De hade sålt ett parti 14 L V-8 dieslar till engelska kustbevakningen. De krävde 2 års livslängd innan större renovering i dygnet runt drift. Man trimmade ner motorerna till 180 hk för denna applikation.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #30 skrivet: 27 apr-18 kl 00:02 »
Jag kontrar Skröpeltorparns berättelse med en egen jag fick från en tekniker hos svenska Fiat-importören för något kvarts sekel sedan:

På den tiden höll jag på med de minsta Fiat-bilarna. Den lilla stötstångsmotorn från 1950-talets Fiat 600 var långlivad och satt i en modifierad version i 1970-talets Fiat 127 och i Lancia/Autobinachi A112. Motorn var i slutet av sin tid på 903 respektive 965 cc och det fanns även en Abarth-version som "strokats" till 1050cc. Vad få bildiggare kände till var att motorn även fanns i ett industriutförande, där den kördes i princip utan stopp uppemot ett år i sträck! (jag vet inte om man stoppade motorerna för oljebyte, eller om det skedde succesivt under driften) Efter ett år revs motorerna isär och allt mättes upp. Ofta gick det att köra vidare utan större renoveringar.

Detta var alltså förhållandevis högvarviga bensinmotorer, och ändå blev det väldigt många drifttimmar jämfört med i en personbil. Sensmoralen i berättelsen är förmodligen det som taxiåkerier känner till sedan Hedenhös: En motor som slipper kallstarter och bara går och går håller MYCKET längre! Om motorn sedan körs med ganska konstant varvtal och belastning håller den förmodligen ännu längre. Sedan är förstås oljebyten oerhört viktigt, för oljan har sin definitiva livslängd.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #31 skrivet: 05 maj-18 kl 12:15 »
Ingen värmeväxlare på avgaserna?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #32 skrivet: 05 maj-18 kl 22:17 »
Ingen värmeväxlare på avgaserna?

Ingen större mening på en lågt belastad dieselmotor. En diesel går ju alltid med stort luftöverskott, det är mycket kalluft som bara pumpas rakt igenom motorn och spär ut avgaserna. Det gör att avgastemperaturen blir mycket låg jämfört med vad man kanske är van vid från ottomotorer, och därmed blir temperaturen ännu lägre på eventuell tillvaratagen värmeenergi.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #33 skrivet: 06 maj-18 kl 01:28 »
Ingen större mening på en lågt belastad dieselmotor. En diesel går ju alltid med stort luftöverskott, det är mycket kalluft som bara pumpas rakt igenom motorn och spär ut avgaserna. Det gör att avgastemperaturen blir mycket låg jämfört med vad man kanske är van vid från ottomotorer, och därmed blir temperaturen ännu lägre på eventuell tillvaratagen värmeenergi.

Det beror ju på vad man vill ha värmen till. Om avgaserna bara håller över 20 grader så är det värt att värma tilluften i hus eller verkstad med den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser