Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?  (läst 14150 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« skrivet: 18 apr-18 kl 23:59 »
Vet att jag berört detta tidigare, i liknande eller rent av i exakt form, men lyckades inte hitta någon gammal tråd om ämnet.

Om man har ett behov av vattenburen värme baserad på eldning av diesel, men inte har lust eller plats för en vanlig oljepanna, hur skulle en begagnad dieselmotor på 1-3 liters cylindervolym fungera som alternativ? Vi bortser helt från att motorn för ett sabla liv, att elda diesel inte precis är det mest miljövänliga och att dieselmotorn kan vara svårare att starta upp automatiskt.

Hur mycket diesel gör en säg 1500cc personbilsmotor av med på tomgång? Jag har för mig (Torbjörn?) skrivit någonstans att en bensinmotor i den storleken dricker 1-2 liter per timme. Dieselmotorn borde gå snålare, må mindre dåligt, men naturligtvis ge mindre värme också.

För att öka avgiven värmeeffekt är det knappast en bra lösning att bara höja motorns varvtal, så jag tänker att man i stället ökar belastningen genom att använda tillkopplad generator, elektromagnetisk virvelströmsbroms eller rent hydraulisk friktion och sedan låta dieselmotorns egen varvtalsregulator hålla ett konstant varvtal lagom ovanför tomgångsvarvet för att oljetrycket ska vara tillräckligt. Om man dessutom tar vara på avgasernas värmeenergi genom att köra dem genom en värmeväxlare med returvattnet, samt att motorn inte står och strålar sin värme ute i smällkalla vinterkylan, ja då borde det energimässigt inte bli sämre än en vanlig oljepanna...?

Är värmebehoven måttliga och ljud/vibrationer inget problem borde dieselmotorn vara ett väldigt billigt och kompakt alternativ till en liten oljepanna. Anläggandet av "skorsten" blir enkel och brandrisken knappast större än med oljepannan. Med lite elektronik (Arduino t.ex.) borde även start/stopp vara en ganska enkel sak att fixa om motorn är hyfsat varmkörd.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-18 kl 01:18 »
Ju mer du tar ut som mekanisk energi dess mindre andel får du som användbar värme, i princip, väl. En bra diesel kan väl nå 40% verkningsgrad på mekanisk energi och du vill väl minimera det, ha en dålig diesel alltså. Eftersom diesel och bensin kostar ungefär lika mycket per liter och bensin, har jag för mig, har högre energiinnehåll borde du väl tvärt om ha en bensinmotor som står och puttrar eftersom du vill maximera förlusterna då du tar tillvara värmen. Men sen är väl dieseln stabilare förstås vilket vänder på resonemanget igen.


Personbilsdieslar går väl ca 30-50 tusen mil innan de är slut, snittfarten ligger ofta inte mycket högre än 60 km/h så max 10.000 h för en personbilsdiesel och 10.000 h är inte mycket mer än ett år som är ca 8766 h i snitt. Kan du hitta en gammal marindiesel eller en liten lastbilsdiesel så går den nog mkt längre. Sen förlängs förstås tiden om du kör den så försiktigt som du skriver om.



När du går i de tankarna skulle jag hellre lasta motorn med en generator och ta tillvara strömmen. Kunde man sen köra på rapsolja, hemkokt sprit eller gas från sin egen rötkammare så skulle det väl bli rent miljöok också?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-18 kl 04:14 »
Ja, bortsett från servicen som är större på en motor än en panna så är det ju en bra lösning. Fixar man sin egen el så bekostar det en hel del. Men som torbjörn brukar säga, man blir sin egen serviceavdelning, inget för gemene man. Men det är ju inte TS...

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-18 kl 07:15 »
hur kan man bortse från miljökonsekvenserna? det finns bättre teknologi idag.

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-18 kl 07:55 »
 Låter som en bra ide, värm upp en ackumulatortank med värmen från motorn så behöver den inte starta lika ofta för att värma huset. Låt motorn driva en generator och ha en värmepatron i acktanken så värms den snabbare och motorn får belastning.
 Ladda några batterier och ha omformare till 220 volt så kanske du kan koppla bort dig från elnätet.

Lycka till

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-18 kl 09:00 »
Ett problem med att ta vara på värmen ur en dieselmotor på tomgång (eller lätt belastning) är ju att den inte har något gasspjäll, det är alltså fullt flöde på kalluft genom cylindrarna även när den går på tomgång. Avgaserna får låg temperatur och är kraftigt utspädda med luft, och det blir knappt någon värme till kylvatten eller olja heller.

Ottomotorer är mycket mer tillltalande när det gäller att ta vara på spillvärme.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #6 skrivet: 19 apr-18 kl 09:20 »
"Om man har ett behov av vattenburen värme baserad på eldning av diesel, men inte har lust eller plats för en vanlig oljepanna, hur skulle en begagnad dieselmotor på 1-3 liters cylindervolym fungera som alternativ? Vi bortser helt från att motorn för ett sabla liv, att elda diesel inte precis är det mest miljövänliga och att dieselmotorn kan vara svårare att starta upp automatiskt. "

Vad är det för fel på en oljebrännare i detta fall? Tar mindre plats, bättre verkningsgrad, låter mindre/inget, ringa servicebehov, billigare i inköp, mer driftsäker.

Vad är fördelen med en motor? (mer än att du inte har lust). Om du måste ha en motor så ska du ha den som är mest olämpad att föra ett fordon framåt dvs sämst effekt i förhållande till förbrukning. Den borde ge mest spillvärme. Som liknelse har ju de flesta moderna dieselar tillsatsvärmare just för att de ger så lite spillvärme att värma upp sig själva och kylvattnet med.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 19 apr-18 kl 11:46 av Landet »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #7 skrivet: 19 apr-18 kl 10:08 »
Jag kan ha fel men jag har inte sett några fossilmotorer som har mer än 30% verkningsgrad. Iallafall inte i ett fordon som dessutom finns på skroten.
Kör man  motorn på tomgång så har man inte ut någon vidare verkningsgrad heller.
I detta fall är det dock ev inte en nackdel.

Jag gissar att det är rimligt att räkna 
Med 20-30% mekanisk energi
50-60% värme energi
Så om en motorn drar 1l (~10kwh)
Bör man kunna få ut nästan 2-3kWh mekanisk energi
Och 5-6kwh värme från 1 liter.

Så rimligtvis bör man då köpa en motor som ger den värmeeffekten man  önskar på den tid man vill ha den igång.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #8 skrivet: 19 apr-18 kl 11:45 »
Nja mycket av värmeenergin förloras i strålningsvärme. Så att man skulle kunna tillgodogöra sig 50-60% värmeenergi av instoppat bränsle finner jag otroligt.
Ok om man har en fossilmotor som man använder till något och vill ta tillvara värmen som blir men att ha en förbränningsmotor som uppvärmning måste vara en av de större resursslöserierna man kan komma på. Kan ju iofs köpa dagstidningar o elda med också, bara för att.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #9 skrivet: 19 apr-18 kl 14:14 »
Nja mycket av värmeenergin förloras i strålningsvärme. ....

I en bil har du helt rätt men om man ersätter en oljepanna så lär den stå i ett utrymme som drar nytta av strålningsvärmen.
eller så kan man isolera motorn så att strålningsvärmen går tillbaka till motorn som kyls av "kylarvattnet"

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #10 skrivet: 19 apr-18 kl 19:30 »
Jag kan ha fel men jag har inte sett några fossilmotorer som har mer än 30% verkningsgrad. Iallafall inte i ett fordon som dessutom finns på skroten.
Kör man  motorn på tomgång så har man inte ut någon vidare verkningsgrad heller.
I detta fall är det dock ev inte en nackdel.

Jag gissar att det är rimligt att räkna 
Med 20-30% mekanisk energi
50-60% värme energi
Så om en motorn drar 1l (~10kwh)
Bör man kunna få ut nästan 2-3kWh mekanisk energi
Och 5-6kwh värme från 1 liter.

Så rimligtvis bör man då köpa en motor som ger den värmeeffekten man  önskar på den tid man vill ha den igång.

En dieselmotor med 30% verkningsgrad är nog bara möjligt om den saknar turbo och är allmänt slut. I varje fall om den körs under relativt ”kontrollerade” former.

Nu är det väl långt ifrån TS mindre personbilsmotor men kollar du på moderna fartygsdieslar så har de verkningsgrader runt 50%.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #11 skrivet: 20 apr-18 kl 06:38 »
En dieselmotor med 30% verkningsgrad är nog bara möjligt om den saknar turbo och är allmänt slut. I varje fall om den körs under relativt ”kontrollerade” former. ...

Länka gärna någon fakta som stödjer de du påstår.
« Senast ändrad: 20 apr-18 kl 08:21 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #12 skrivet: 20 apr-18 kl 10:45 »
De här fina verkningsgradssiffrorna gäller bara när dieselmotorn går nära sin "sweet spot" i belastningsdiagrammet. Vid alla andra kombinationer av effektuttag och varvtal, blir verkningsgraden betydligt lägre.
En enda siffra räcker inte för att bedöma en motors verkningsgradsegenskaper, man måste få studera ett diagram med kurvskaror för olika belastningsfall för att kunna säga något bestämt.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #13 skrivet: 20 apr-18 kl 16:32 »
Detta har diskuterats ett flertal gonger po detta forum!
Hittade detta
Nu ber mig "Gröfre Slissing"  meddela att han "tappat minnesförlusten" och nu kan erinra sig namnet på den bok han nämner i ett tidigare inlägg! Staffan Andersson har skrivit boken "Med egen kraft", däri beskrivande elva olika energikällor i mindre format. En av dessa källor är den nämnda dieselmotorn som i Värmland höll en villa med värme till en kostnad av en tredjedel av vad konventionell oljeeldning kostade!  Läs gärna! Det är några år sedan boken skrevs; finns int på alla bibliotek, men möjlighete att fjärrlåna finns ju!  W.F

Helsningar! (forkyld i Canada) Motorn var forresten en Farymann bootmotor.Nyligen fanns boken till salu po Bokborsen.
G S
« Senast ändrad: 20 apr-18 kl 22:32 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #14 skrivet: 25 apr-18 kl 13:04 »
Länka gärna någon fakta som stödjer de du påstår.

Varför blir det alltid så tyst när man ställer denna frågan....

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #15 skrivet: 25 apr-18 kl 13:11 »
Googla verkningsgrad på en dieselmotor så får du se. Sen har givetvis Torbjörn rätt när han skriver att det är i en ”sweet spot”, därav mitt ”kontrollerade former”. Oftast handlar det alltså om där vridmomentet är som högst och på en relativt hög belastning. Vid normal körning, speciellt med en personbilsdiesel blir den ”effektiva” verkningsgraden sämre men inte alls på samma nivå som en bensinmotor.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #16 skrivet: 25 apr-18 kl 19:18 »
Om inte du hittar någon fakta så gör jag nog inte de heller.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #17 skrivet: 25 apr-18 kl 21:15 »
Då ska jag hjälpa herrn. En bra start kan väl vara wikipedia och läsa om dieselmotorn? https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_engine

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #18 skrivet: 25 apr-18 kl 23:16 »
Blev lite nyfiken och fortsatte googla vilken som är den effektivaste dieselmotorn i världen just nu. https://en.wikipedia.org/wiki/W%C3%A4rtsil%C3%A4-Sulzer_RTA96-C
Den gör vid 85% last av med 160g "diesel" per producerad kWh. Efter att återigen ha googlat så innehåller diesel ungefär 12kWh/kg vilket ger ett effektivt utnyttjande på ungefär 52%  :o

Men då har vi lämnat TS "domäner" ganska rejält. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Personbilsdieselmotor som alternativ till oljepanna?
« Svar #19 skrivet: 25 apr-18 kl 23:41 »
Ja, jag tror att man inte skall jaga procent utan försöka med en motor med långt serviceintervall och lång livslängd. Om den sedan vid normal last ger förhållandevis rena avgaser så känns det som en utav de viktigare punkterna på listan. En Mercedesdiesel för det större huset eller en Kubota för det mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser