Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir inte dräktig  (läst 3524 gånger)

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
Blir inte dräktig
« skrivet: 13 apr-18 kl 09:48 »
Har en god vän som har en liten fråga… han har två dvärggetter, en hane och en hona.
Nu har de gått ihop i sex månader men det ser ut som om hon fortfarande inte är betäckt. Han går och luktar henne i baken mest hela tiden. Hon har fött killingar förr men han vet inte om hanen är okej.
Kan det vara så att hon inte är betäckt och i så fall vad kan det bero på?
Finns det något särskilt man ska tänka på att ge dem i foderväg?   

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blir inte dräktig
« Svar #1 skrivet: 13 apr-18 kl 10:37 »
Välkommen hit, du och din kompis!  Infertilitet kan bero på många saker.  Med lite otur kan bocken vara kastrerad från tidigare ägare.  Ibland kan nära släktskap mellan föräldrarna ge fosterskador.

  Men detta är bara spekulationer.  Be din kompis om mera info, och gärna ett par foton som vi kan titta på.

  Dvärggetter är kända för att lätt bli för feta.  Fetma är farligt när det kommer till förlossning.  Så första följdfrågan blir vad din kompis ger dem?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Marmelad

  • Inlägg: 18
    • Blekinge
SV: Blir inte dräktig
« Svar #2 skrivet: 13 apr-18 kl 11:03 »
 Det är min jobbarkomis getter. Han sitter brevid mig :)


Jag frågade honom om han har kollat så baggen inte är kastrerad. det har han INTE gjort  :o så nu får han hem i helgen och kolla det och så ska han ta kort på dom, så lägger jag in bilderna här efter helgen.

Dom är inte nära släkt.
Han ger dom hö,morötter, äpplen, bröd och grönsaker varje dag ( frun jobbar på ICA) och pellets  ;D
Dom är inte speciellt tjocka.


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blir inte dräktig
« Svar #3 skrivet: 13 apr-18 kl 14:40 »
Om det verkligen är en bagge (=ett får) så är det ju inte så konstigt om geten inte blir dräktig.   ;D

  Men om det är två getter (en get och en bock) så tror jag nästan att de flesta här kan se på fotona om han är fertil eller kastrerad.  Särskilt om han har horn, brukar det synas skillnad.  Men förra ägaren borde veta.

  För getter som inte "gör något", varken producerar mjölk, växer eller går långa sträckor varje dag, låter det som lite för mycket näring.  Beror förstås på hur mycket de får av alla de där godsakerna.

  Ni som är duktiga på att hitta rätt bland alla våra tips, visst är det väl FiasCo Farm som har en tydlig teckning av hur man hullbedömer getter?  (De där länkarna borde ju finnas i Handboken, men jag hittar inte så bra där heller.  :-[ )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blir inte dräktig
« Svar #4 skrivet: 14 apr-18 kl 08:49 »
Det finns en liten brasklapp vad gäller bockar; har han inte pungkulorna kvar är han solklart kastrerad och det syns bl a på kroppsbyggnaden och hornen (iaf om han blivit kastrerad som liten, blev han kastrerad som fullvuxen ser han ut som en bock även om han inte luktar som en), men han kan också ha blivit steriliserad. Det är ett annat ingrepp, där sädesledarna i pungen skärs av eller krossas, och det syns som regel inte utåt. Han växer som en bock, luktar som en bock och beter sig på alla sätt som en bock - bara att han är steril.

Det bästa är förstås att fråga de tidigare ägarna, men det kan också vara så att detta par blivit vandringspokaler (alltför vanligt bland dvärggetter), och det är en tidigare tidigare ägare som låtit göra något ingrepp på bocken, och då vet kanske inte tidigare ägaren något om detta.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blir inte dräktig
« Svar #5 skrivet: 14 apr-18 kl 17:44 »
Du tänkte återigen längre än jag, skräptanten!  :)  Men att han skulle lukta som en bock om sädesledarna är avskurna eller krossade, det har då jag aldrig märkt!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blir inte dräktig
« Svar #6 skrivet: 15 apr-18 kl 08:47 »
Att en steriliserad bock skulle lukta bock är ett rent teoretiserande från min sida  :-[ . Av alla mina bockar är det enbart en som är kastrerad och övriga fertila, så steriliserad bock har jag ingen. Tydligen gör veterinärerna helst det på små bockar. Vuxna vill de skära bort kulorna på.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Blir inte dräktig
« Svar #7 skrivet: 15 apr-18 kl 19:22 »
Om din kastrerade bock går tillsammans med de fertila, så lär de dela med sig av sin goda "parfym".   ;D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser