Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?  (läst 7730 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #20 skrivet: 16 mar-18 kl 18:00 »
Om man sätter solceller på taket på sin elbil och bara kör på belysta gator behöver man aldrig stanna och ladda  :D
Det tar sig ;D Om man sätter en generator på den nu döde fysikläraren så kan man alstra mycket ström, för han roterar i sin grav ;D

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #21 skrivet: 16 mar-18 kl 19:27 »
Jo, fast då tar du ju från din egen ström. Alltså efter mätaren. Inte solceller då förstås eftersom de inte ökar förbrukningen på skrivbordslampan, men väl tandborsten eller mobiltelefonen eftersom de går på induktiv ström.
jo,fast belysningen går ju ändå så det blir ju ingen kostnad,snarare besparing då batterier eller nätdrift behövs.

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #22 skrivet: 16 mar-18 kl 20:20 »
Ja är tveksam för jag tror inte att elbolagen märker om ett vanlit litet hushåll tar lite extra ström.
Jag hade en go vän som nu är död sen ett par år. Elmätarn hans fanns inne i huset å när han reste bort en ett tag visde han mej några kablar som han ville jag skulle koppla på annat sätt om han inte kom igen. Kors å tvär mellan når säkringar. Men han kom igen å jag tänkte inte närmre på de, men såg att kablarna fanns kvar. Men så dog han och jag nämnde om kablarna för hans dotter och sa att jag vill titta för det kunde bli problem on hon sålde men då var det redan ordnat.Han var sjuk ett bra tag innan han gick bort och hade väl ordnat de själv eller med hjälp för ja tvivlar att han orkat det, så dåli som han var i slutet. Men jag tror inte han tog så mycket för han hade vedvärme, eller om han gjorde de för att slippa säkra upp.

Harry
Drick träsprit!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #23 skrivet: 16 mar-18 kl 22:27 »
Hej
Elbolagen mäter mycket exakt hur mycket el de stoppar in och tar ut ur alla ledningar, de märker förluster fort.
Jag kommer ihåg flera rättsfall där folk som använt detta för värmepatroner och liknande mindre spänningskänslig utrustning blivit fällda för stöld. Nu orkar jag inte googla fram fallen men det borde gå enkelt att hitta om man vill.
Att göra så är olagligt och betraktas som stöld.

Nja, jag vågar nog påstå att de har mycket god koll på högre nivåer i näten (regionledningar på 30-40 kV och uppåt), industrikunder som abonnerar på flera MW etc. Men i distributionsnäten på 10 kV och lågspänning är det i stort sett bara mätning där 10 kV-ledningarna går ut ur fördelningsstationer och sedan elmätare ute hos abonnenterna. Bolagen gör säkert summeringar och jämförelser, men de blir rätt osäkra i och med att åtskilliga procent av den energi som tillförs till nätet på den nivån går åt till att täcka förluster i ledningar och transformatorer. Däremot lär de nog upptäcka ganska snart om "förlusterna" ändras markant i en viss del av nätet utan att nätet har byggts om. Sen är det en helt annan sak hur stora resurser ett nätbolag vill lägga ner på att avslöja en kund som har fifflat med elmätaren eller installationen. Nätbolaget är ju kommersiellt och inriktat på att tjäna pengar, det lönar sig inte att lägga ner 100000 kr på att avslöja en som stjäl el för 5000 kr per år. Då är det förmodligen en bättre affär att lägga de pengarna på att minska förlusterna i nätet - byta ut en eller annan gammal transformator med hög tomgångsström i förtid, kosta på lite större area när man byter ut friledningar mot jordkabel osv.

Triger

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #24 skrivet: 09 okt-18 kl 19:33 »
Nja, jag vågar nog påstå att de har mycket god koll på högre nivåer i näten (regionledningar på 30-40 kV och uppåt), industrikunder som abonnerar på flera MW etc. Men i distributionsnäten på 10 kV och lågspänning är det i stort sett bara mätning där 10 kV-ledningarna går ut ur fördelningsstationer och sedan elmätare ute hos abonnenterna. Bolagen gör säkert summeringar och jämförelser, men de blir rätt osäkra i och med att åtskilliga procent av den energi som tillförs till nätet på den nivån går åt till att täcka förluster i ledningar och transformatorer. Däremot lär de nog upptäcka ganska snart om "förlusterna" ändras markant i en viss del av nätet utan att nätet har byggts om. Sen är det en helt annan sak hur stora resurser ett nätbolag vill lägga ner på att avslöja en kund som har fifflat med elmätaren eller installationen. Nätbolaget är ju kommersiellt och inriktat på att tjäna pengar, det lönar sig inte att lägga ner 100000 kr på att avslöja en som stjäl el för 5000 kr per år. Då är det förmodligen en bättre affär att lägga de pengarna på att minska förlusterna i nätet - byta ut en eller annan gammal transformator med hög tomgångsström i förtid, kosta på lite större area när man byter ut friledningar mot jordkabel osv.

Vet att de har ganska dålig koll på låg-spänningsdelning, summa-mätning. Stjäl någon så kryper det fram förr eller senare och då ligger man ganska brunt till, skadeståndslagstiftningen är inte särskilt barmhärtig på den fronten.

Att försöka stjäla högspänning som konsument? Då tror jag att gud själv kommer att straffa dig före elbolaget.

Vet att Mythbuster testade det här med att bygga en spole under en högspänningslina. Roligt experiment. Sök på: "Mythbuster Flawed Free Energy from power lines experiment"

xlab

  • Gäst
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #25 skrivet: 14 okt-18 kl 13:40 »
bu ska ni få något att skratta till :) jag /vi får betalt av elleverantören för den enrgi som vi förbrukar, i skrivande stund har vi 115 Kr i mån utan att vi har varesig sol/vind el:) har ringt och frågat om varför men deras svar är...ni får betalt för det ni lev...hmm vi leverera inte en endast mw. Men men jag är tacksam för det:))

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #26 skrivet: 14 nov-18 kl 14:17 »
bu ska ni få något att skratta till :) jag /vi får betalt av elleverantören för den enrgi som vi förbrukar, i skrivande stund har vi 115 Kr i mån utan att vi har varesig sol/vind el:) har ringt och frågat om varför men deras svar är...ni får betalt för det ni lev...hmm vi leverera inte en endast mw. Men men jag är tacksam för det:))
Det är din energi som genom induktion matas ut på nätet. ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


xlab

  • Gäst
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #27 skrivet: 13 dec-18 kl 11:40 »
Det är din energi som genom induktion matas ut på nätet. ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


om det vore så skulle ju då åxå ha det eller hur ? och vad ligger din lev energi på ?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Anv magnet felt, laglikt/oetiskt eller bra reserv energi?
« Svar #28 skrivet: 13 dec-18 kl 12:03 »
bu ska ni få något att skratta till :) jag /vi får betalt av elleverantören för den enrgi som vi förbrukar, i skrivande stund har vi 115 Kr i mån utan att vi har varesig sol/vind el:) har ringt och frågat om varför men deras svar är...ni får betalt för det ni lev...hmm vi leverera inte en endast mw. Men men jag är tacksam för det:))

Det finns avtal som ger betalt för en fiktiv produktion. Tror att gamla vattenhjulkraftverk fick sånt när de togs bort.
Eller något liknande.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser