Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa drivmedel  (läst 8107 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #40 skrivet: 11 dec-17 kl 19:40 »
Antändningstemperatur och flampunkt är två helt olika saker.
Flampunkt är något som bara existerar hos vätskor (och möjligen vissa fasta ämnen men det är i så fall överkurs). Det är den temperatur där vätskan ger ifrån sig tillräckligt mycket brännbara ångor för att man ska kunna få dem att brinna utan veke. Om det rör sig om ett ämne som både kan existera som vätska och gas under normala förhållanden, så ligger flampunkten alltid lägre än kokpunkten.  Det finns flera olika metoder för att bestämma flampunkten, och beroende på vilken av dem som används så blir det olika värden. En vanlig metod är t ex Pensky-Martens.
Antändningstemperatur är den temperatur där en blandning av gas och ett oxidationsmedel (t ex luft) fattar eld av sig självt utan att behöva hjälp av t ex en gnista.  Enligt Wikipedia är metans antändningstemperatur för övrigt inte 300 °C utan 537 °C.

När det gäller hur blandningsförhållandet ska beräknas så kan man komma fram till helt olika procenttal beroende på om man tittar på volym, vikt eller molaritet. Om det rör sig om volym så får man också olika siffror beroende på temperatur och tryck hos de två gaser som ska blandas. Om det rör sig om en förbränningsmotor eller lite mer avancerad eldstad så låter man nog idag ett reglersystem mäta avgaserna med t ex en lambdasond, och reglera blandningen så att det går jämnt ut.

Ett gott råd är att läsa på litegrann - se till att man har hela högstadie- och gymnasiekursen i fysik och kemi helt klar för sig, och dessutom läst någon enklare högskolekurs i termodynamik, innan man börjar förvirra sig alltför mycket i energi- och förbränningssammanhang.

Håll god ton!
saken är den att metan är säkrare än pretolium så, frågan är om metanen är i gas eller vätska och om den är i naturlig eller renad form +
« Senast ändrad: 11 dec-17 kl 20:24 av christelle »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #41 skrivet: 11 dec-17 kl 20:00 »
Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

När det gäller tvättad gas ( fordonsgas ) så tror jag standarden man oftast håller sig till är minimum 96% metan.
Det finns flera olika sätt att rena gasen och vanligast tror jag är vattenskrubbern. i dom anläggningarna är det vattendimma och tryck justeringar som man använder sig av.
sen finns aminoskrubber , den har jag minst koll på men tycker den liknar vattenskrubbern men man använder sig av aminosar , ( ingen mer koll där )
en annan teknik som inte är så vanlig men som jag vet flera använder sig av är membranteknik, i princip blåser man gasen igenom en strumpa som fångar upp allt man inte vill ha.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser