Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa drivmedel  (läst 8110 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #20 skrivet: 01 sep-17 kl 20:09 »
TS vill väl ha ut mesta möjliga mängd drivmedel per hektar? Eller kanske omräknat, flest antal mil per hektar.

Hur många kWh rörelseenergi får man ur skogstillväxten på ett hektar under ett år? Raps? Sockerbetor? Solceller?

Solceller  ca 150kwh per kvm och år

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #21 skrivet: 02 sep-17 kl 10:35 »
Och vad får man i olja på ett rapsfält? 4 ton kanske om man är duktig odlare? Och med dieselmotorns effektivitet på 40% så har man kanske 1,6 kWh per kvm och år. Så det räcker till en mils transport. Alexn72 kommer säkert 75 mil på en kvm och år.

Med en bonitet på 7,5 så kan man alltså ta ut 0,75 liter ved per kvm och år. Orkar inte räkna, men intuitivt så tror jag inte man kommer en mil på den veden om man stoppar den i en gengasbil...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #22 skrivet: 08 sep-17 kl 10:22 »
Ingen som har mer fakta på andra energislag?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #23 skrivet: 08 sep-17 kl 10:58 »
För en gengasbil kan man räkna med att vedförbrukningen (mätt i volym på färdig kubb) är högst 10 gånger samma bils bensinförbrukning. Många gånger högre vid kortkörningar med stilleståndsperioder, då det pyr vidare i gasgeneratorn utan att man får någon nytta av den ved som förbränns under den tiden, något lägre vid långa sammanhängande körningar med hård belastning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #24 skrivet: 10 sep-17 kl 00:05 »
Sockerbetor kan ge uppemot 60 ton per hektar, och med en sockerhalt på 17% skulle man väl kunna få ut en liter sprit per kvadratmeter. Fortfarande bara någon mils transport per kvm och år...

Hur man än vrider på det så tror jag inte man fixar mer än kanske fem mil per kvadratmeter och år ur växtriket om man inte går över till växthusodling. Och växthusodlade grödor är så bra betalda rakt av att det inte lönar sig att göra drivmedel av dem.

Solceller på impedimentet och potatis i jorden, det är nog det bästa :)


malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #25 skrivet: 10 sep-17 kl 09:11 »
biodrivmedel kommer i bästa fall endast att bli en övergångsfas,dvs äldre bilar kan använda dem när fossilbränslen förbjuds. I realiteten kommer nu elbilar på bred front och inom bara ett fåtal år kommer fordonsparken att förändras.
finns egentligen ingen anledning att puffa för biodrivmedel  särskilt inte om det skall odlas på åkrar.Med de klimatförändringar som påbörjats kommer istället behovet av matproduktion att öka även inom sverige.
nu meddelar även jaguar att man lägger ner förbränningsmotorerna,alla bilar skall drivas med el från 2020.mercedes presenterar sin version 2019 och de flesta biltillverkarna släpper sina modeller under 2018-2020. Det innebär att inom ett fåtal år kommer bensin/diesel att få problem med avsättning och förvandlas till en krisbransch.
även på tunga sidan kommer nu ellastbilar på bred front,Bussar finns redan på marknaden och nu presenteras även lastbilar tänkta till distribution i storstadsområden.
Det går fort när bollen väl är i rullning....

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #26 skrivet: 10 sep-17 kl 09:49 »
Malarmaster lever i en liten bubbla men har delvis rätt iallafall . Tänker inte argumentera mot saker i inlägget för jag vet att du inte kommer ur bubblan.
Såg dock en bil som jag gillar (bränslelösningen) Opel Ampera som man körde el och biogas en sådan lösning för fler personbilar tycker jag verkar vettig.
Skulle gärna se lite ändrade politiska delar så man även kunde gå runt på el tillverkning av biogas.
Att gnälla på biogas från grödor handlar mest om okunskap om hur det går till.
Blir ibland lite fel när folk som inte vet vad dom pratar om styr vad som gäller i landet.
Efter veckan som gick så vet jag att den tunga trafiken satsar lika mycket på lbg och sådana lösningar som el . Även personbilar satsas på dock inte på samma nivå.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #27 skrivet: 11 sep-17 kl 00:21 »
bubblor finns det många men fakta talar för sig själva.
Just precis meddelade den kinesiske teknikministern att Kina kommer att förbjuda fossilbränslen och satsa enbart på el.Han meddelade att det är hög tid för omställning och att turbulenta tider väntar bilbranschen.
Norge har redan  beslutat att förbjuda förbränningsmotorer i nya bilar från 2025,storbrittanien inför kraftiga restriktioner mot dieselbilar från 2020 samt förbjuder fossilbränslen från 2040.tyskland har sin tidsgräns 2030.  Holland och Frankrike har ännu inte meddelat sina tidsgränser men har lagförslag färdiga.
följande städer förbjuder dieselbilar från 2025,paris,aten,madrid,mexico city. Stuttgart kommer att förbjuda bilar som inte uppfyller Euro6.Många fler tyska städer ligger i process om att få införa förbud.
Stockholm väntar på besked från regeringen,vill förbjuda dieselbilar från 2020. Ser inga större protester mot detta i Riksdagen.Införs miljözoner kommer troligen alla större städer att haka på,inga dieselbilar i stadskärnorna.
på andra sidan med ellastbilar på gång är mercedes,scania. Tesla lanserar i höst,lastbilstillverkaren Man samarbetar med företaget E-moss och volvo söker just nu 500 ingenjörer till sin framtida fordonsutveckling där man främst går på el spåret.
Samtliga personbiltillverkare i Europa har nu antingen modeller till försäljning och prototyper och många tillverkare kommer att lägga ner förbränningsmotortillverkning inom några få år.mercedes och jaguar har redan satt sina tidsgränser.BMW snabbutvecklar just nu sina versioner.
Fossilbränslena är därmed snart döda på marknaden,de flesta länder kommer inte heller att satsa på biobränslen då det inte kommer att finnas förbränningsmotorer till dessa annat än äldre fordon som troligen snabbt skrotas ut pga kraftigt höjda skatter och bränslepriser.
Bollen ligger inte hos biltillverkarna idag utan hos politikerna som sätter miljömålen.Inom EU är redan besluten tagna om att fossilbränslena skall fasas ut,de biltillverkare som vill ha något att sälja bör snabbt byta teknik.
Biogas/fordonsgas  till bilar tror jag inte på,anledning är att även biogas m.fl biobränsle släpper ut CO2. skall du producera biogas är det bättre att använda den i fjärrvärmeverk istället för den sopförbränning som många kommuner idag ägnar sig åt.
Frankrike har t.ex förbjudit sopförbränning då allt skall återanvändas.Förslag finns även i Sverige på liknande lagstiftning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #28 skrivet: 11 sep-17 kl 10:57 »
Malarmaster lever i en liten bubbla men har delvis rätt iallafall ....

De härliga med bubblor är att när den spricker får man sig en helt ny värld.

Men kör man fossilt och lever i en bubbla så lär man dör av koldioxidförgiftning ;)

Kan inte bli mycket klarare
Och vad får man i olja på ett rapsfält? 4 ton kanske om man är duktig odlare? Och med dieselmotorns effektivitet på 40% så har man kanske 1,6 kWh per kvm och år. Så det räcker till en mils transport. Alexn72 kommer säkert 75 mil på en kvm och år.( med solceller och elbil på samma kvm yta)

Med en bonitet på 7,5 så kan man alltså ta ut 0,75 liter ved per kvm och år. Orkar inte räkna, men intuitivt så tror jag inte man kommer en mil på den veden om man stoppar den i en gengasbil...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #29 skrivet: 11 sep-17 kl 13:02 »
De härliga med bubblor är att när den spricker får man sig en helt ny värld.

Men kör man fossilt och lever i en bubbla så lär man dör av koldioxidförgiftning ;)

Kan inte bli mycket klarare
Gissar att du inte är så involverad i alternativbränslevärlden och alla politiska spel runt det?
Min del i detta handlar inte om att köra fossilt iallafall.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #30 skrivet: 11 sep-17 kl 14:51 »
Gissar att du inte är så involverad i alternativbränslevärlden och alla politiska spel runt det?
Min del i detta handlar inte om att köra fossilt iallafall.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

För insatt för att inse att folk inte är insatta ;)
Trodde dock att du va inne på att köra fossilt. Så det är ju bra.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #31 skrivet: 11 sep-17 kl 15:58 »
För insatt för att inse att folk inte är insatta ;)
Trodde dock att du va inne på att köra fossilt. Så det är ju bra.
Onej . Jag lever och jobbar för fosilfritt:)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #32 skrivet: 03 okt-17 kl 14:04 »
Det säljs redan mycket förnybart fordonsbränsle i Sverige, över 20% av energiinnehållet.
Många blir förvånade.
http://www.energinyheter.se/20170821/18191/svebio-mer-20-procent-biodrivmedel-forsta-halvaret

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #33 skrivet: 09 dec-17 kl 22:59 »
Hej jo mina tankar går lite kring alternativa drivmedel vilket anser ni vara den med mest energi innehåll men som samtidigt är den lättaste att framställa själv till lägsta använda hektar. Låt tankarna flöda så ska vi se om vi inte kan komma framtillnågot För egendel så lutar det mot något tillverkat på raps när det kommer till energi men hur man ska göra vid själva tillverkningen har jag inte kommit på än några förslag?

Tveklöst biogas, 60,000 BTU Råolja 18,000 BTU och vätgas 90,000 BTU BTU = Energiinnehåll . Ta ett oljefat, en vacumpump. Lägg ner allt organiskt (köksavfall, blommor avföring (om ni har en bondgård..perfekt) lägg i en solslinga i botten på tunnan koppla in den med vatten i med rötmatrialet, stäng tunnan sätt på vacumpumpen vänta i 10-12 dagar  ( vist ja anv hållet som finns för slangkoppling med en gastätt slang (måste klara av vätgas) ha en 600L farmartank med ena gavels avkapad. mura upp en ring som är ca 30-40 cm större än farmartanken , mura upp ca 1 M och gör den vattentätt . längst ner i ringen gör du ett hål för en PEM slang 25-32 MM led slangen från fatet och slanghållet till din fina nymurade bassäng. Ta dinomgjorda farmartank och ställ den med bort kapade änden neråt i bassängen. Förankra farmartanken väl i marken/muren med wire men låt det spela något. Fyll din bassäng med vatten till hälften och koppla i hop allt. I toppen på farmartanken ska det in en slang med ventil (för att du skall kunna reglera mängden gas). VIKTIGTDu kan ite sälja gasen då den är orenad (rågas) men om lagen inte förädrats sista året så hardu rätt att amv för eget behov

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #34 skrivet: 09 dec-17 kl 23:42 »
Varför använda konstiga gamla energienheter från brittiska imperiets dagar istället för SI-enheten joule, som har varit lagstadgad i de flesta civiliserade länder sedan 1974?
En siffra i BTU eller joule säger ingenting om man inte dessutom anger vilken vikt eller volym av bränslet som har detta energiinnehåll. T ex J/kg.
1 BTU är för övrigt den energi som går åt för att värma 1 ounce vatten 1 °F.

Småskalig biogasproduktion under primitiva förhållanden är helt förkastlig ur miljö- och klimatsynpunkt. Metan, som är huvudbeståndsdelen i biogas, är ju en synnerligen effektiv växthusgas som man inte gärna vill släppa ut oförbränd i atmosfären. Och i en primitiv anläggning kan man knappast undvika att en ganska stor del av produktionen läcker ut.
Helt orenad biogas innehåller stora mängder vattenånga och koldioxid, den brinner ganska dåligt men kan till nöds användas att elda i en värmepanna. Om man får bort det mesta av vattenångan så kan den duga för gasspisar och möjligen för mindre nogräknad motordrift.
Förbränningsmotorer bör dock helst inte köras på biogas med tanke på svårigheterna för en kolvmotor att förbränna metan fullständigt, och svårigheterna för en katalysator att sönderdela det oförbrända metanet i avgaserna. Det är bättre att använda gasen för uppvärmningsändamål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #35 skrivet: 10 dec-17 kl 00:58 »
Och då känns det enklare att torka skiten och elda den direkt i pannan.

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #36 skrivet: 10 dec-17 kl 14:30 »
Varför använda konstiga gamla energienheter från brittiska imperiets dagar istället för SI-enheten joule, som har varit lagstadgad i de flesta civiliserade länder sedan 1974?
En siffra i BTU eller joule säger ingenting om man inte dessutom anger vilken vikt eller volym av bränslet som har detta energiinnehåll. T ex J/kg.
1 BTU är för övrigt den energi som går åt för att värma 1 ounce vatten 1 °F.

Småskalig biogasproduktion under primitiva förhållanden är helt förkastlig ur miljö- och klimatsynpunkt. Metan, som är huvudbeståndsdelen i biogas, är ju en synnerligen effektiv växthusgas som man inte gärna vill släppa ut oförbränd i atmosfären. Och i en primitiv anläggning kan man knappast undvika att en ganska stor del av produktionen läcker ut.
Helt orenad biogas innehåller stora mängder vattenånga och koldioxid, den brinner ganska dåligt men kan till nöds användas att elda i en värmepanna. Om man får bort det mesta av vattenångan så kan den duga för gasspisar och möjligen för mindre nogräknad motordrift.
Förbränningsmotorer bör dock helst inte köras på biogas med tanke på svårigheterna för en kolvmotor att förbränna metan fullständigt, och svårigheterna för en katalysator att sönderdela det oförbrända metanet i avgaserna. Det är bättre att använda gasen för uppvärmningsändamål.

Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #37 skrivet: 10 dec-17 kl 16:31 »
Det beror på vad man skall tvätta bort.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #38 skrivet: 10 dec-17 kl 23:29 »
Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

Antändningstemperatur och flampunkt är två helt olika saker.
Flampunkt är något som bara existerar hos vätskor (och möjligen vissa fasta ämnen men det är i så fall överkurs). Det är den temperatur där vätskan ger ifrån sig tillräckligt mycket brännbara ångor för att man ska kunna få dem att brinna utan veke. Om det rör sig om ett ämne som både kan existera som vätska och gas under normala förhållanden, så ligger flampunkten alltid lägre än kokpunkten.  Det finns flera olika metoder för att bestämma flampunkten, och beroende på vilken av dem som används så blir det olika värden. En vanlig metod är t ex Pensky-Martens.
Antändningstemperatur är den temperatur där en blandning av gas och ett oxidationsmedel (t ex luft) fattar eld av sig självt utan att behöva hjälp av t ex en gnista.  Enligt Wikipedia är metans antändningstemperatur för övrigt inte 300 °C utan 537 °C.

När det gäller hur blandningsförhållandet ska beräknas så kan man komma fram till helt olika procenttal beroende på om man tittar på volym, vikt eller molaritet. Om det rör sig om volym så får man också olika siffror beroende på temperatur och tryck hos de två gaser som ska blandas. Om det rör sig om en förbränningsmotor eller lite mer avancerad eldstad så låter man nog idag ett reglersystem mäta avgaserna med t ex en lambdasond, och reglera blandningen så att det går jämnt ut.

Ett gott råd är att läsa på litegrann - se till att man har hela högstadie- och gymnasiekursen i fysik och kemi helt klar för sig, och dessutom läst någon enklare högskolekurs i termodynamik, innan man börjar förvirra sig alltför mycket i energi- och förbränningssammanhang.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #39 skrivet: 11 dec-17 kl 14:44 »
Bara en reflektion om eldrivna fordon. Jag tror visst att det finns en framtid i dem. Men jag tycker det är naivt att tro det kommer minska utsläpp från fossila källor mer än möjligen marginellt. Sen kan det visst vara vettigt att flytta utsläppen från fordonen till stora kraftverk. Speciellt med tanke på luftkvaliteten i större städer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 4 användare
xaelanar, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser