Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa drivmedel  (läst 8112 gånger)

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
Alternativa drivmedel
« skrivet: 30 aug-17 kl 08:43 »
Hej jo mina tankar går lite kring alternativa drivmedel vilket anser ni vara den med mest energi innehåll men som samtidigt är den lättaste att framställa själv till lägsta använda hektar. Låt tankarna flöda så ska vi se om vi inte kan komma framtillnågot För egendel så lutar det mot något tillverkat på raps när det kommer till energi men hur man ska göra vid själva tillverkningen har jag inte kommit på än några förslag?
tänkare och älskare

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #1 skrivet: 30 aug-17 kl 09:10 »
Min ide har varit att framställa biogas. Iden som jag har är att lägga ut dräneringsrör sen att slå av gräs och lägga det i stora limpor ovanpå. Iden kom när kommunen lade ut gasdränering på soptippen här. Deras gas eldade dom i fjärrvärmeverket. Min gas  tänker jag mej ska eldas i gasbrännare i vattenburet system. Där man också kan få ut elproduktion. Gasen ska också användas för gasdrivna kylar och frysar och för gasspis i för matlagning. Jag tänkte mej också det skulle vara tillskottsvärme i växthus på vår och höst. Den här produktionen ger också en bra luktfri gödsel för lantbruk och trädgård.
kretslopp

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #2 skrivet: 30 aug-17 kl 12:00 »
kretslopp oh! låter som en intresant ide ^^ lägg gärna upp en skiss på de hela när du fått systemet att fungera :3
tänkare och älskare

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #3 skrivet: 30 aug-17 kl 19:49 »
Det blir inte mer än ide här tyvärr. Gubben är en sjuk pensionär, full med idéer. Men jag har Presis klart för mej hur det ska göras. Först ska en lämplig  plats letas upp, en åkerhörna eller annat lämpligt område, en bit ifrån husen. din första provlimpa behöver inte vara så stor en fyra fem meter lång, någon meter bred Det kommer nämligen att lukta ensilage om dina limpor. Dra ut dräneringsslang i sicksack över din limpbotten , den ska inte komma närmare kanten än en meter. I änden längst från utaget ska du ha en plugg. i den andra änden ska du ansluta din uttagsslang. Lägg på gräs, Så du får ett jämt lager över slangen, ungefär en halvmeter. Fortsätt lägga på nytt gräs varge eller varannan dag så luktar det inte så mycket. Införskaffa en utagsfläkt och en avbränningsfackla. Som du kommer att använda innan du kommer igång och när du får överskott eller stänger av dina förbrukare. Gör ett studiebesök hos en gastillverkare, dom vet också vilka grejer som behövs.
kretslopp

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #4 skrivet: 30 aug-17 kl 20:49 »
Gillar tanken. Borde kanske tätas väl uppifrån dock?

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #5 skrivet: 31 aug-17 kl 07:10 »
Om det kontinuerligt läggs på nytt gräs får du tätningseffekt till en del.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #6 skrivet: 31 aug-17 kl 07:46 »
Lättaste utan ansträngning är garanterat solceller och elbil.
När du satt upp solcellerna kan du luta dig tillbaka och njuta av avkastningen i minst 10år.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #7 skrivet: 31 aug-17 kl 08:06 »
Jag undrar om det där kommer att fungera i praktiken? En soptipp är fylld över många årtionden och gasen kommer från djupare lager och stiger uppåt. Tror inte det går att locka gasen ur limpan att sjunka ner till rören. Limpan är bara ett lock för det som försigår i de undre liggande lagren.
Det måste också vara enormt stort. Små högar producerar ingen eller mycket små mängder gas under kort tid.

Tror mer på biogas som hemmaproducerat. Går att dra en ledning till en stationär motor som ger både el och värme, gasen som drivmedel.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #8 skrivet: 31 aug-17 kl 08:48 »
Ska man röta saker för att göra biogas gäller det att se till att inget av gasen läcker ut på sidan om, metan som är huvudbeståndsdelen i biogas är ju en mycket effektivt "växthusgas", många gånger mer klimatpåverkande än CO2.
Biogasens dagar som fordonsdrivmedel har jag en känsla av håller på att vara färdigräknade vid det här laget, man börjar mer och mer få upp ögonen för problem med åldrade biogasbilar - explosioner i bränsletankar som har passerat bästföredatum mm.

Raps kan man ju alltid odla, men avkastningen blir inte så stor, speciellt inte i norra Sverige. Och numera verkar det som om man får bättre betalt för rapsoljan som livsmedel eller smörjolja än som drivmedel.

Ska man driva fordon på egen biomassa så är det nog bäst att sikta på ved och gengasdrift.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #9 skrivet: 31 aug-17 kl 11:20 »
Det finns en sugfläkt som ger undertryck i dräneringsslangen. Dessutom är metangasen tung så den sjunker själv ned till slangen. Det blir ganska stora kvantiteter snabbt så det är en fördel att ha anslutning till en brännare till gasbrännare i pannan. Jo det är sant att metan är en växthusgas. Just därför är det bättre att elda upp den.
kretslopp

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #10 skrivet: 31 aug-17 kl 11:37 »
Metangas är lätt och stiger. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #11 skrivet: 31 aug-17 kl 16:00 »
Va bra att du rättar mej, jag har fel! Metan är lättare än luft. Men biogas innehåller också koloxid, så om jag läst rätt så är den tyngre än luft.
kretslopp

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #12 skrivet: 31 aug-17 kl 17:20 »
Metangas är värre än CO2, men metangasen försvinner på mycket kort tid. Så dess skadliga verkan är ändå mycket mycket mindre än vad CO2n är som ligger kvar längre uppe i atmosfären.
Det släpps ju ut mängder av metan från ryska mosshedar när permafrosten smälter, även andra delar av världen har stora naturliga utsläpp. Men den metanen omsätts snabbt och dess verkan är kortsiktig.
https://www.theguardian.com/environment/2012/jan/16/greenhouse-gases-remain-air

Raps har för lång utvecklingstid för att ge moget oljerikt frö i hela norrland och även delar av svealand. Har gjorts tester och det är inte lönsamt att ens försöka. Visst odlas det raps i hela sverige men inte som oljegröda utan som omoget till djurfoder.
Oljedådra vet jag inte hur långt den klarar sig i sverige men rovfrö har ju odlats. Rovolja drev ju fyrarna förr i tiden då de lystes upp av olja.

Hur långt kommer vi som bilister på svenskt trä? Mesta skogen är privatägd också. Om alla svenska hushåll ska ha en egen gengasbil?
Och lastbilstransporter och bussar på det. Hur mycket ved per dag?per fordon?per år? Räcker skogskubiken i tillväxt?

Elfordon som laddas från en batteribank hemma som laddas av egenproducerad biogas?

För att tillverka egen biodisel från rapsolja så krävs det metanol och det är inte så enkelt att tillverka det hemma.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #13 skrivet: 31 aug-17 kl 19:46 »
Den egenproducerade biogasen år inte tillräckligt ren för motordrift, men fungerar utmärkt att elda som vid matlagning, kylskåpsdrift och uppvärmning. eftersom det är lätt att få relativt stora mängder behövs en konsumtion som motsvarar produktionen. Annas får man ordna lager och då blir det dyrt. Det är också en produktion för sommarhalvåret.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #14 skrivet: 31 aug-17 kl 21:22 »
Det är inte lämpligt att ersätta all bensin- och dieseldrift med gengas. Gengasen passar bäst för långa sammanhängande körningar, i synnerhet med tyngre fordon, småkörningar i stadstrafik kan gott få tas över av elbilar.
Om man inte nödvändigtvis ska producera ett förnybart bränsle själv utan kan tänka sig att vara beroende av storskalig infrastruktur inom Sveriges gränser, så passar etanol bra in som bensinersättning och olika slags hydrerade bränslen ( t ex HVO) istället för diesel.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #15 skrivet: 01 sep-17 kl 07:06 »
Att rena biogas för fordonsdrift är inte så svårt, kräver bara möjligheten att tvätta den ett par gånger efter tillverkningsprocessen.

Vätgas har vi som biprodukt till en hel del industriprocesser här inom landet. Borde gå att bygga ut det lite mer också. Hemmaproducerat inte så lätt, men som ett alternativ till fossila bränslen idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #16 skrivet: 01 sep-17 kl 07:40 »
Kanske skulle odla alger för oljeproduktion?

Men jag tror det är smartast att använda solceller och antingen ingå i nätet och på så sätt slippa lagra, eller att hålla sig utanför och lagra själv med flow-teknik.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #17 skrivet: 01 sep-17 kl 15:06 »
Vedvärme och ett termoelement som ger ström när det blir varmt. Det finns redan nu ett kampingkök som när dt eldas ger ström.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #18 skrivet: 01 sep-17 kl 15:24 »
Problemet med termoelement (peltierelement) är dock att de har mycket dålig verkningsgrad, det är inte ens en procent av värmen från en eldstad som det med rimliga medel går att göra el av med ett termoelement. Vill man kunna få ut större effekt än några enstaka watt så börjar kostnaden dra iväg otrevligt mycket också.

Förutom de här små moderna kaminfläktarna är en annan klassisk tillämpning av termoelement de ryska fotogenlampgeneratorerna som tillverkades på 60-talet, man bytte ut lampglaset på en fotogenlampa mot ett termoelement med stora kylflänsar på utsidan och fick i bästa fall ut tillräckligt med ström för att nödtorftigt kunna driva en liten radio.

Större gasoldrivna termoelementgeneratorer har använts, och kanske används fortfarande, av svenska Trafikverket för att försörja en del vädermätstationer längs större vägar. I första hand används vindkraftverk eller solceller på ställen där det inte går att få fram ström från elnät, men på ställen där man har haft ständiga problem med att sådana anordningar "får fötter" har man ställt dit ett tungt grått skåp med en termoelementgenerator istället. Besväret och kostnaden för att byta gasoltuber är väl mindre än besväret att ersätta stulna solceller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #19 skrivet: 01 sep-17 kl 17:04 »
TS vill väl ha ut mesta möjliga mängd drivmedel per hektar? Eller kanske omräknat, flest antal mil per hektar.

Hur många kWh rörelseenergi får man ur skogstillväxten på ett hektar under ett år? Raps? Sockerbetor? Solceller?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser