Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bygga en cykeldriven mixer?  (läst 2472 gånger)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
Hur bygga en cykeldriven mixer?
« skrivet: 25 aug-17 kl 14:28 »
I det senaste avsnittet av "Kalles sex liv" mixar de smoothie med hjälp av en cykeldriven mixer. Häftigt, tycker jag! Jag har en gammal cykel i förrådet och det vore en rätt kul grej att bygga en sådan vid uteköket. Är den någon här som kan tänka sig hur den är byggd?

Om du inte har sett programmet kan du hitta det här:
https://www.svtplay.se/kalles-sex-liv
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur bygga en cykeldriven mixer?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-17 kl 14:41 »
Jag skulle nog skaffat en mixer som inte är bara plast och skit, utan en av bättre kvalitet och bytt ut motorn mot en utväxling, så den snurrar fort.
Och kopplat den till cykeln på nå vis.
Om man antar att ingående axel på utväxlingen blir lodrät så skulle jag använt en fläktrem istället för kedja, då det är enklare om man vill ha lodrät axel på mixern och vågrät axel som det är på cykelns drev för kedjan.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Hur bygga en cykeldriven mixer?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-17 kl 16:26 »
 Mixern i programmet drevs direkt mot bakhjulet med en litet hjul precis som en gammal cykelgenerator. Såg väldigt enkelt ut bort med elmotorn och förlänga axeln och ett litet gummihjul längst ut som pressas mot backdäcket. Kul projekt :)

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Hur bygga en cykeldriven mixer?
« Svar #3 skrivet: 11 jun-20 kl 13:54 »
En cykeldriven degblandare vore också bra att ha ! ;) Här behövs större effekt jämfört med mixern. Friktionskoppling till däcket fungerar inte.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur bygga en cykeldriven mixer?
« Svar #4 skrivet: 11 jun-20 kl 17:04 »
Inte ens för en mixer är friktionsdrift mot däcket någon bra lösning. Som var och en som har använt en cykel med gammaldags generatorbelysning vet, så går det ju mycket tungt när generatorn är infälld mot däcket. En uppskattning är att friktionsdriftens verkningsgrad är på sin höjd 10 %.

Överhuvudtaget känns det som ett ganska meningslöst bygge. Ska man röra om matvaror och få något mer effektivt än en sked eller handvisp, så är nog en handvevad gräddvisp med kugghjulsutväxling idealisk. Sådana har ju åtminstone förr i tiden massproducerats och sålts i stor skala, än idag finns många kvar bortglömda längst in i kökslådor, t ex i sommarstugor som har varit olektrifierade långt in i modern tid.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Hur bygga en cykeldriven mixer?
« Svar #5 skrivet: 11 jun-20 kl 17:08 »
precis,jag är förundrad över folk som vill uppfinna hjulet gång på gång. Handdriven visp hittas på närmsta loppis och priset är nästan gratis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser