Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  230V kylskåp i 12V anläggning  (läst 12557 gånger)

Andreas.j

  • Inlägg: 4
    • Uppland
230V kylskåp i 12V anläggning
« skrivet: 02 feb-17 kl 08:44 »
Hej.

Nu måste jag be nån som vet förklara på ett enkelt och bra sätt för mig på min fråga, har sökt massor på detta ämne men ingen som beskriver på ett förståeligt sätt som jag förstår. (Jag har lite svårt att läsa och först invecklade beskrivningar)
Men så här ligger det till.

Jag har en sommarstuga med solcellsanläggning som fungerar hur bra som helst, har byggt ut och på det systemet med tiden som jag har haft råd.
Idag ser det ut som så här.
2x150w sollceller med 3 stycken litiumbatterier a 110A totalt ca 300Amp i bank.
Huset har jag moderniserat upp den senaste tiden med att bland annat byta ut all belysning till 12v Led.

Den stora energiboven jag har är ett gammalt 12v kompressorkylskåp som i drift drar 7Amp.
Jag skulle gärna behöva ett nytt och lite större kylskåp i stugan, jag är medveten om att nya modeller av 12v kylskåp drar betydligt mindre energi än det nuvarande, men där är problemet. Dom här så himla dyra, för dyrt för mig.

Så nu undrar jag om det ens är möjligt att köpa ett nytt energisnålt A+++ 230v kylskåp och koppla in med transformator då dessa är betydligt mycket billigare än 12v skåpen?

Låt säga att 230v kylskåpet drar 100w vid drift, vad motsvarar det i Amp i 12 v?

Det är min fråga, så snälla nån som kan förklara på vettigt sätt, är detta ett allternativ eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand
Andreas
 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #1 skrivet: 02 feb-17 kl 09:08 »
Hur mycket ett kylskåp drar vet jag inte, men jag har provat hur det fungerar.
Jag kör ett gammalt 180 cm högt kylskåp, lite belysning, 28 tums tjock tv, DVD och Canal digitals satelitmotagare via omformare på 1000 Watt från flera lastbilsbatterier.
Jag har en underhålls laddare på 7 A, som står på hela tiden.
Det har varit några strömavbrott, men strömmen räcker till.

100 Watt och 12 Volt blir ca 8,4 Ampere.

100/12=8,33333333

Andreas.j

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #2 skrivet: 02 feb-17 kl 09:14 »
Tack för svar.
Jo så långt är jag med hur man räknar ut Amperen i en och samma styrka.
Men hur räknar jag ut hur mycket 230volt skåpet som drar 100watt, vad motsvarar det i Ampere i 12 v.

Elektriska saker i 230volt anges oftast vad jag vet i watt, men när det kommer till 12 volt produkter så är det Ampere,varför då?

Ursäkta dumma frågor, men vill lära mig av er som kan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #3 skrivet: 02 feb-17 kl 09:32 »
Jag är inte så mycket för att räkna utan jag uppskattar och testar.
Om man kollar på saker teoretiskt och på riktigt så stämmer det sällan.
För att nämna nåt så har jag två Mercedes dieslar och den med svagare motor går bättre än den med mer hästar på pappret.

Om jag skulle uppskatta din fråga, så gissar jag på 5 Ampere via omformare.
Men skåpet drar ju inte ström hela tiden.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #4 skrivet: 02 feb-17 kl 09:48 »
Tack för svar.
Jo så långt är jag med hur man räknar ut Amperen i en och samma styrka.
Men hur räknar jag ut hur mycket 230volt skåpet som drar 100watt, vad motsvarar det i Ampere i 12 v.

Elektriska saker i 230volt anges oftast vad jag vet i watt, men när det kommer till 12 volt produkter så är det Ampere,varför då?

Ursäkta dumma frågor, men vill lära mig av er som kan.

Det här med hur effektförbrukningen anges för olika nätanslutna produkter, brukar bestämmas av de elsäkerhetsstandarder som gäller för respektive produktslag. Där brukar finnas angivet vilka texter som måste finnas på typskylten. Även om så gott som alla de här standarderna är framtagna av samma organisation, IEC, så är det ju olika arbetsgrupper som tar fram olika standarder, det är olika personer som har tyckt på olika sätt osv osv.

Damma av fysikboken från högstadiet, det är väl en bra början.
P=U*I är ju den grundläggande formeln. Och om du nu vill veta strömmen så får du stuva om den till t ex I=P/U.
Om du har 100 W och 12 V så blir strömmen alltså 100/12 = 8,33 A.

Men när det gäller kylskåp och liknande så säger ju inte effektsiffran på typskylten allt om dess förbrukning. Man bör tolka den som att skåpet drar max 100 W då kompressorn är igång. Medeleffekten under en längre tid blir dock lägre eftersom kompressorn inte går hela tiden utan stoppas av termostaten då den inte behövs.  Och just i startögonblicket då kompressorn ska varva upp, kan den dra uppåt 10 eller 20 gånger märkeffekten.

I växelströmssammanhang måste man också tänka på något som kallas effektfaktor. Om man har en rent resistiv last (t ex motstånd, värmeelement, glödlampa) så ligger strömmen alltid i fas med spänningen, och då blir effektfaktorn 1. Det innebär att den aktiva effekten, som mäts i W, är lika med den skenbara effekten (spänning * ström), som mäts i VA.
Men en elmotor såsom den som driver kompressorn i ett kylskåp, brukar vara mer eller mindre induktiv, dvs att strömmen så att säga släpar efter spänningen. Den effekt som det drar från elnätet kan delas upp i dels aktiv effekt som bestäms av den del av strömmen som ligger i fas med spänningen, och dels reaktiv effekt, som man kan tänka sig består av den del av strömmen som är fasförskjuten 90 grader. Den reaktiva effekten går så att säga bara fram och tillbaks mellan elnätet (eller annan energikälla, t ex en växelriktare) och förbrukaren, den bidrar inte till någon aktiv effektförbrukning. Däremot bidrar den till förluster och uppvärmning av kablar, och kan leda till att t ex växelriktare beter sig underligt.

Jag skulle föreslå att om du ska skaffa ett nytt kylskåp, så skaffa ett med inverterstyrd kompressor. De brukar ha bra effektfaktor, har inte samma tendens som skåp med direktstartad kompressor att dra hög startström, och inte minst är de oftast helt oberoende av "ful" kurvform hos växelspänningen som det kan bli från billiga växelriktare.
Tänk dock på att även växelriktaren har en viss tomgångsförbrukning.

Andreas.j

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #5 skrivet: 02 feb-17 kl 10:05 »
Oj tack för ditt inlägg, du verkar vara kunnig inom detta.
Lite av det du skriver är jag med på, men får erkänna att även här blev det lite för invecklat för mig att förstå.
Förlåt om det låter dumt, men har en viss nedsättning när det kommer till läsförståelse.

Men menar du att det inte går att översätta energiförbrukningen från 230volt till energiförbrukning i 12 volt?

100watt i 230 volt konverterar till Amp i 12 volt?
100 watt valde jag bara för att det skulle göra det lättare att räkna med ett jämt tal.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #6 skrivet: 02 feb-17 kl 14:53 »
100W delat på 12v =8,33a
100w delat på 230v =0,44a
Men som redan skrivits så får du minst ha en 1000w inverter

Andreas.j

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #7 skrivet: 03 feb-17 kl 05:07 »
Det är inga problem har både en på 1200w och en på 1800w.

Men har fortfarande inte vad jag förstår fått svar på hur mycket 100w i 230volt motsvarar i 12 v i amp?

Verkar som det inte finns nåt sätt att räkna ut det helt enkelt..

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #8 skrivet: 03 feb-17 kl 12:11 »
Jag föreslår att du läser på lite mer av högstadiekursen i fysik och ellära, och lär dig innebörden i och skillnaden mellan sådana begrepp som spänning, ström, effekt och energi. Samt vilka enheter som används för att mäta vilken storhet, och sambandet mellan dem. Det behövs inte mycket läsförståelse för detta utan snarare förmågan att begripa logiska samband. Men om man ska komma någon vart med att förstå hur en elanläggning beter sig, så finns det inga genvägar - man MÅSTE ha den grundläggande teorin absolut klar för sig, även om det tar emot att slå sig ner och plugga.

Som överkurs kan man fortsätta med gymnasiets ellära och bekanta sig med växelströmsteknikens begrepp - effektfaktor, fasförskjutningar, flerfassystem, icke sinusformad växelström mm

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #9 skrivet: 03 feb-17 kl 12:36 »
ELOGE.
Uppskattar alltid dina genomtänkta i min mening korrekta svar Torbjorn
Mvh Mr Teoretisk fysik 8) o:)


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #10 skrivet: 03 feb-17 kl 13:37 »
Det är inga problem har både en på 1200w och en på 1800w.

Men har fortfarande inte vad jag förstår fått svar på hur mycket 100w i 230volt motsvarar i 12 v i amp?

Verkar som det inte finns nåt sätt att räkna ut det helt enkelt..

Visst är det bra om alla lär sig grundskolans fysik, men vi har alla olika lätt/svårt att lära oss de olika ämnena.


100W är 100W oberoende om du har 230V eller 12V, så det är därför Alexn72 skriver som han gör.

Ditt tänkta 230V-kylskåp kommer att dra ungefär 120-130W när det går (bortsett från själva startögonblicket på några sekunder då det drar 1000-1500W) om du driver det med en omformare från 12V. Beroende på förluster i omformningen. 130W drar alltså 130/12=10,8A från ditt batteri.

Kronlyft

  • Inlägg: 3
    • Medelpad
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #11 skrivet: 06 feb-17 kl 14:48 »
Du har fått alla bra svar man kan få, jag ska delge dig min setup på kylskåp.
Frysbox 85 L 220 V toppmatad.
Omvandlare 24-220 500w
Solcell 200w 24v
Dubbla gel batteri 90 amp
Tempmätare på väggen
Elmätare

Det funkar ganska bra,brukar hjälpa till med ispetflaskor när tillfälle ges.
I starten tar boxen 625 w
I drift 70 w....Läs bak på boxen
Jag kör boxen ca 2 timmar varje dag
Kostnad ca 15 amp, solcellen ger ca 8 amp/timme högsommardag kl 11-13
Kör även en gubbturbo på samma koppling "snarkmaskin"
« Senast ändrad: 06 feb-17 kl 14:55 av Kronlyft »

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #12 skrivet: 08 feb-17 kl 14:06 »
Förstod du skillnaden i ampere nu? Annars beskriv vad det är som verkar klurigt

G-son

  • Inlägg: 50
    • -
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #13 skrivet: 14 feb-17 kl 18:04 »
Tänk på att omformaren inte arbetar "gratis". Dels drar den lite tomgångsström hela tiden den är på bara för att "vara redo", och så ger den vissa förluster vid omformningen också. Ett 230V 100W kylskåp kommer dra en bra bit över 100W från 12V-batteriet, så man behöver fundera på om förlusterna på vägen är små nog för att totalförbrukningen ska bli acceptabel - det ÄR fult möjligt att ett skåp som har dålig verkningsgrad men går direkt på 12V blir mer energieffektivt än ett teoretiskt bättre 230V skåp när man räknar in förluster i omformaren.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #14 skrivet: 01 apr-17 kl 23:13 »
För att veta lite mer exakt hur länge ett batteri räcker så måste man ju också veta hur mycket ett kylskåp går på ett dygn. Är det någon som har en uppfattning om det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #15 skrivet: 01 apr-17 kl 23:32 »
För att veta lite mer exakt hur länge ett batteri räcker så måste man ju också veta hur mycket ett kylskåp går på ett dygn. Är det någon som har en uppfattning om det?

Det beror på många faktorer.
Hur ofta man är i det, omgivningtempersturen, belysningen i det osv osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #16 skrivet: 02 apr-17 kl 00:45 »
När man planerar, eller spånar, så får man använda sig av siffror från tillverkarna. När man har ett kylskåp så kan man mäta.

Beställde precis ett litet kylskåp som skall dra 91 kWh per år. Det är säkert testat enligt någon metod som innebär att det står i rumstemperatur med en viss mängd varor i och att man öppnar dörren ett par gånger per dag. Hur länge det går per dag spelar då ingen roll eftersom förbrukningen är angiven. Men det går förstås att räkna baklänges om man vill veta det. Detta kylskåp har en 60W motor vilket betyder att kompressorn går i snitt 10 minuter per timme.

peterm

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #17 skrivet: 02 apr-17 kl 09:46 »
Jag köpte detta kylskåpet till husvagnen för ett tag sen då Elgiganten hade den på rea för 1000kr. Kör den via 12->220V ren sinus inverter på 500W(1000W peak) :

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kylskap/MUL48W16E/matsui-kyl-mul48w16e

Testade först med en 40A säkring mellan batteri och inverter, men den gick hela tiden när kylskåpet startar. Med större säkring fungerar det. Jag skulle tro att kylen drar ca 600W under start.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #18 skrivet: 02 apr-17 kl 10:14 »
Hur mycket ett kylskåp drar vet jag inte, men jag har provat hur det fungerar.
Jag kör ett gammalt 180 cm högt kylskåp, lite belysning, 28 tums tjock tv, DVD och Canal digitals satelitmotagare via omformare på 1000 Watt från flera lastbilsbatterier.
Jag har en underhålls laddare på 7 A, som står på hela tiden.
Det har varit några strömavbrott, men strömmen räcker till.

100 Watt och 12 Volt blir ca 8,4 Ampere.

100/12=8,33333333

Nu har jag testat under en längre tid och när kylskåpet är inkopplat hela tiden och resten några timmar varje dag, så sjunker spänningen från 12,53 till 11,54 V efter 3 veckor.
Tog bort allt utom kylskåpet och när jag kollade efter 2 veckor så var det 12,54 V

Jag har begagnade buss/lastbilsbatterier på totalt ca 1 600 Ah stående ute i kylan.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: 230V kylskåp i 12V anläggning
« Svar #19 skrivet: 02 apr-17 kl 11:00 »
För att veta lite mer exakt hur länge ett batteri räcker så måste man ju också veta hur mycket ett kylskåp går på ett dygn. Är det någon som har en uppfattning om det?

Jag har mätt medeleffekter under längre tid på en del olika kylskåp.  Det energinsnålaste var ett fullhögt Electrolux från 1963 med tjock wellpappisolering, där blev medeleffekten 26 W. Man kan anta att kompressorn var igång högst en fjärdedel av tiden.
Annars brukar de flesta 80- och 90-talsskåp (har inte mätt på några modernare som är enbart kyl) ligga runt 50-65 W i medeleffekt, ganska oberoende av om skåpet är fullhögt eller halvhögt.
Kompressorlösa s k absorptionsskåp ligger ofta uppåt 100 W i medeleffekt även om de är mycket små (typ Trinettkök eller husvagnskylskåp).
Det mest energislukande jag har mätt på är en fullhög drickakyl, jag vill minnas att den ligger på 150 W medeleffekt om belysningen är släckt. Men den har mycket tunn isolering i sidorna, överdimensionerat kylaggregat och glasdörr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser