Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sly till jämtgetter  (läst 3207 gånger)

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
Sly till jämtgetter
« skrivet: 25 sep-16 kl 21:48 »
Har jämtgetter och funderar lite på det här med sly. Har massvis av sly efter skogsavverkning som ligger utanför hängnet till getterna. Min fråga är om hur mycket sly man ska ge dom? Ge dom alltihop och låta dom själva äta så mycket dom orkar eller ge dom i omgångar? Just nu har dom redan massor som ligger och äter inte nödvändigtvis av det hela tiden. /Skogslurven

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #1 skrivet: 26 sep-16 kl 04:01 »
Det är alltså inte med löv? Hur länge har det legat?

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #2 skrivet: 30 sep-16 kl 00:54 »
Knappt några löv alls på varken det som legat (bra länge) och det som ligger i drivor redo att ges til dom. Mest kvistar och grenar.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #3 skrivet: 30 sep-16 kl 08:45 »
låta dom själva äta så mycket dom orkar eller ge dom i omgångar?

Det spelar ingen roll. Godast är att barka tallar och sådant när det är helt färskt. Eftersom det inte är lövsly så är det inte mat för dem, utan bara sysselsättning. De barkar för de inte har annat att göra.
Det går lika bra att slänga in alla "stammar" på en gång.

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #4 skrivet: 04 okt-16 kl 20:58 »
Tack för ditt svar! Är det av stor vikt att ge dom lövsly för att dom ska vara friska och glada djur. Räcker hö (+ mineraler och salt) samt lövfritt sly under vintern?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #5 skrivet: 05 okt-16 kl 08:29 »
Räcker hö (+ mineraler och salt) samt lövfritt sly under vintern?

Ja det räcker. Jag tror det är få som sparar lövsly till vintern. Det jag kan tycka är tråkigt är alla getter som inte ens får lövsly på sommaren. De flesta verkar ju gå på en åker och en del i små rasthagar och utfodras med hö även på sommaren.
Om dina getter är dräktiga kan du börja ge dem lite kraftfoder ca 2 månader innan killning. Om de inte är dräktiga ska de inte ha kraftfoder. Fri tillgång på hö skall de ha om de är utegångsdjur då det är viktigt att de kan hålla värmen.

Skogslurven

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #6 skrivet: 08 okt-16 kl 22:48 »
Ok ja dom är inte dräktiga så inget behov av kraftfoder. Och vad jag förstått ska bockarna absolut inte ha kraftfoder pga risk för urinsten. Blir till att separera bocken från getterna när det är killning pågång men inte risk för de ännu då bocken jag har är kastrerad! Tack för svaren!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Sly till jämtgetter
« Svar #7 skrivet: 11 jan-17 kl 19:14 »
Kul att du hittat hit!  :)  Det är nog svårt att ge dem för mycket sly, men om det har legat länge, så är det inte lika mumsigt som färskt.  Dock klart bättre än inget sly alls.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 2 användare
javill, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser