Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leicester + och -  (läst 3187 gånger)

Hanna H

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Leicester + och -
« skrivet: 01 apr-16 kl 10:05 »
Jag har tittat runt på olika fårraser och läst rasbeskrivningar och utlåtanden från folk och det får jag fastnat för är leicester. Vi söker nämligen får av köttras som inte får så många lamm (1-2) har lätta lamningar, lätta att stängsla in. Att de ger vackra skinn gråter inte jag över (sambon tycker det är extrajobb).
Ni som har erfarenhet av leicester dela med er av bra och dåligt.

OBS! För att få så mycket matnyttigt som möjligt så vill jag att ni tar med minst ett plus och ett minus i era inlägg. Vill inte bara ha plus eller bara minus utan både och i samtiga trådar!

Har ni andra förlag på ras som passar in på önskemålen så får ni gärna ha det som ett tillägg tillsammans med leicesters för och nackdelar.
 
(Kan kanske nämnas att min sambo är uppvuxen med får och svärföräldrarna har fortfarande får av en egenskapan korsning så vi är inte noviser när det kommer till skötsel och slakt av får och lamm.)

Tack på förhand till alla som svarar  :-*.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Leicester + och -
« Svar #1 skrivet: 01 apr-16 kl 10:32 »
Plus: Skinnen
Minus: De är jättestora ju: svåra/tunga att hantera, man orkar t.ex. inte sätta dem, om man inte både är stor OCH tekniskt skicklig.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Leicester + och -
« Svar #2 skrivet: 01 apr-16 kl 14:19 »
Det där med rasval. Det blir så svårt att svara på alls, om man inte har lite bakgrundsfakta.

Vissa fårraser fungerar som allra bäst på naturbete, andra raser behöver mer kultiverade beten (åkervall) för att fungera optimalt.

Ska ni starta något slags mer produktionsliknande (och lönsam) verksamhet med 30-40-50-60 eller fler tackor? Eller handlar det om mer småskalig hobby, som att hålla betesmarker öppna, växelbeta med hästar, intressse för skinn eller intresse av får/skinn/ull?

Tänker ni er sälja djur till slakteri eller återtagsslakt och egen försäljning?

Traditionell lamning på våren (som nu), eller en eller flera lamningar vid andra tidpunkter?

Vilken sorts (naturbete, åkervall eller?), och hur mycket bete finns det?

Finns det egenproducerat valllfoder? Kommer ni att producera eget kraftfoder (spannmål, åkerböna, foderärt)?

Byggnader att hålla fåren i? Finns dessa "färdiga" eller ska det byggas/byggas om?

Och alla får är lika lätta/svåra att stängsla! Om det finns tillräcklig yta, bra med mat och vatten, och tillgång till skugga/lä osv, så rymmer får, oavsett ras, endast mycket sällan, och då oftast för att de blir skrämda eller stressade av lösa hundar, okända människor i hagen eller andra störningar.

När maten tryter, så krävs superstängsel för att hålla kvar får.

Bra stängsel är ändå alltid att rekommendera, flertrådiga elstängsel med rejäl kräm, eller fårnät med fast knut. Kika på Viltskadecenters rekommendationer för rovdjursskyddande stängsel, och förenkla lite grann uns, så får man bra och hållbara stängsel.

Aayden

  • Gäst
SV: Leicester + och -
« Svar #3 skrivet: 26 aug-16 kl 21:43 »
Efter 5 år med den rasen har jag upptäckt.

+ Fina skinn som ger bra betalt
+ Hittar man rätt gener bra slaktkroppar
+ Lugna

- Stora och tunga att hantera
- får man fel gener dåliga slaktkroppar

pettson

  • Inlägg: 130
  • Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Leicester + och -
« Svar #4 skrivet: 15 sep-16 kl 09:13 »
Vi började med gutefår men lade ner dem. Ull & skinn inte särskilt attraktiva. Har nu gotlandsfår, leicester och korsningar. Jag hade helst bara haft leicester då de är lite större, håller bättre i längden, är bra mammor. Nackdel är att alla skinn inte är vita när du får dem tillbaka utan har bruna fläckar här och var.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Leicester + och -
« Svar #5 skrivet: 03 okt-16 kl 20:52 »
Vi har Leicester och gotlandsfår och jag tycker att Leicesterfåren är betydligt mer stirriga än gotlandsfåren....somliga är totalt sjövilda och så är dom sämre mödrar . 

froeken

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: Leicester + och -
« Svar #6 skrivet: 02 sep-20 kl 13:58 »
Vi har av flera klippare fått "beröm" för att våra Leicester är så lugna och lätthanterade. Så det handlar nog inte om rasen generellt utan om andra saker huruvida de är lugna eller inte. Jag är liten, 162 kort och jag sätter tackorna själv (läste inlägget om att man måste vara stor och stark för att sätta dem). Baggarna på 100+pannor sätter jag också om jag vill men dock med en del besvär.
Vi har haft Leicester i 9 år nu och har även testat några fler raser men nu är det bara Leicester kvar, därför att de är bäst helt enkelt  ;D Jag älskar dem. Lätta lamningar. får bara 2 lamm, lugna, lätthanterade, trevliga, lätta att flytta mellan beten utan hund, lätta att lasta i transport, liksom hänger med flocken. Skinnen är makalöst fina och användbara och lättsålda. Det blir lagom mycket kött vid slakt och de äter en inte ur huset.


det enda minus jag kan komma på är att det är lite letande för att hitta en obesläktad bagge vid byte. Men nu har vi fått in nya gener från Tasmanien så kanske blir det lite lättare framöver.

 

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Leicester + och -
« Svar #7 skrivet: 22 okt-21 kl 18:08 »
Jag köpte in 2 leicestertackor till min Gotlandsbesättning för 2 år sedan. Detta för att jag ville ha lite vita skinn att sälja. Betäckte dom med gotlandsbagge. Jag betäckte dom första året. Min erfarenhet av dom var att dom var "gapiga" - de skrek så fort jag klev ut på gårdsplanen. De fick de andra tackorna att oxå skrika. De funkade bra med vallhund.
De hade konstant diarré, med de långa svansarna var det en mardröm. Fick fånga in dom och klippa dom rent flera gånger under betessäsongen. Deras lamm sket också ständigt.
En av tackorna hade problem att föda naturligt, hon var för trång, men det kan man nog inte belasta rasen för.... Lammen satt som vinkorkar, även lamm nr 2 fick jag slita mycket för att få ut. Detta var både första och andral lammningen.
Dessutom upplevde jag dom som allmänt "jävliga" :o >:D När jag skulle hälla upp kraftfoder så rundade de mig på framsidan så att jag alltid snubblade på dom.
Så efter 2 år så fick de åka slaktbil, vita skinn, eller inte!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, surris91, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser