Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solfångar mortor som följer solen?!  (läst 2695 gånger)

xlab

  • Gäst
solfångar mortor som följer solen?!
« skrivet: 25 mar-16 kl 12:05 »
Hej.
Jag vill bygga en solfångare av en paraboltallrik som jag vill styra så att den följer solen,  jag vet att man kan bygga en sådan ganska billigt men kommer inte  håg hur. Nu hoppas jag på att någon här kan hjälpa mig:)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: solfångar mortor som följer solen?!
« Svar #1 skrivet: 25 mar-16 kl 12:36 »
Rent spontant så borde man kunna bygga en lösning med fem rör i pyramidform.
I botten av dessa har man en enkel solcell som ger impuls till styrningen att nu lyse den i denna och då är det bäst att flytta solfångaren i riktning mot den optimala punkten.
När den lyser i det optimalaste läget så stannar den av.

Samt en tidsstyrning som söker upp morgonläget under natten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: solfångar mortor som följer solen?!
« Svar #2 skrivet: 25 mar-16 kl 19:04 »
Annars är det ju ganska lätt att räkna ut var solen rimligtvis bör befinna sig på himlen om man vet klockslag, datum och var på jorden solfångaren befinner sig.

Polarfästen för gamla TV-paraboler brukar bara ha motorstyrning i sidled, och en fast inställning för höjdkurva (azimut). Ska man använda fästet för solfångare så måste man ställa om höjdkurvan beroende på årstid, har man tur är fästet gjort så att man lätt kan få dit ett likadant ställdon som används för sidriktningen. Annars kan man ju tänka sig att ställa om höjdkurvan manuellt med några veckors mellanrum.

xlab

  • Gäst
SV: solfångar mortor som följer solen?!
« Svar #3 skrivet: 25 mar-16 kl 19:53 »
känns lite som att det va överkurs för in hjärna, har ni någon ritning eller liknande som jjag kan titta på?

tommiem

  • Inlägg: 3
    • Västergötland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser