Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solenergi -övertyga!  (läst 4494 gånger)

koko

  • Gäst
solenergi -övertyga!
« skrivet: 08 jun-04 kl 23:54 »
Har föreslagit solenergi till min sambo när vi planerar vårt boende, problemet är att vi faktiskt inte vet så mycket om det. Min sambo har fått för sig att det är mycket dyrt att fixa.
Är det nån som har några erfarenheter och argument för och emot detta så är jag mycket intresserad av att lära mig mer!
Vad är kostnaderna? Hur funkar det i praktiken? För och nackdelar?

Camilla

  • Gäst
Re:solenergi -övertyga!
« Svar #1 skrivet: 09 jun-04 kl 01:48 »
Det finns en ny bok i Åters bokklubb som nog svarar på det här (tänker köpa den själv, för jag är också nyfiken!).
Solvärmeboken heter den - titta här: http://www.alternativ.nu/bokklubben/index.shtml
« Senast ändrad: 09 jun-04 kl 01:48 av Camilla »

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:solenergi -övertyga!
« Svar #2 skrivet: 13 jun-04 kl 17:13 »
Det finns en otroligt fin solfångar/värmeanläggning i Rikarum sydöst om Vinslöv, öster om Kristianstad.
Har varit och tittat på den. Ett mycket välgjort bygge. Rekommenderar ett besök. Ställer gärna upp och visar vägen, vill gärna se det själv en gång till! :)

Svara gärna här eller via mitt ICQ.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

koko

  • Gäst
Re:solenergi -övertyga!
« Svar #3 skrivet: 16 jun-04 kl 01:47 »
Ok, kanske det, ska höra hemma och se om vi kommer loss, mycke nu med ny firma och allt man vill göra på sommaren! :)

Grodden

  • Inlägg: 6
Re:solenergi -övertyga!
« Svar #4 skrivet: 04 apr-05 kl 13:05 »
 :D
Hej på Er.
Har en SF som går på 3:dje året och har sparat hur mycket som helst på detta (Uddevalla ligger något högre än Malmö)Den är på 10m2 med 1m3 acc. vi är 5 st på denna och under halvåret behövs inget annat. På vintern har vi ved och det går åt runt 10m3 a 3000:-
hela anl. gick på 50000:- så det är snart inkänat. Sen kom det ett bidrag från staten osså.

Just Do It.

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:solenergi -övertyga!
« Svar #5 skrivet: 04 apr-05 kl 22:02 »
Se solenergin som ett kompliment. Dyrast och mest energikrävande (elräkningen alltså) är faktiskt att kyla luften (dvs ac...) därefter kommer att värma luften så solen är inte dum.   Obs solvärme/bergvärme etc alla kräver att ni har element som kan bära mediet, har ni bara elvärme måste ni dra rör etc i hela huset, det är dyrt.

Beroende på ert boende småhus/villa etc, kan ni börja med en bra luftpump (ca 15.000) den tjänar ni in på 3-4 år.


Hmmm såg just datumet på orginalinlägget   :P  Ni kanske kan berätta vad det blev istället  ;)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: solenergi -övertyga!
« Svar #6 skrivet: 13 jan-19 kl 12:03 »
Detta skulle egentligen skrivas på "värt att se, film tips etc " hittar inte dit så det kanske passar här med,
Gå in på SVT play och titta på filmen "Det våras för solen"
Helt klart sevärd!
Underbart att se alla framsteg och hur billigt solenergi har blivit / kWh!!!!

En plats har de startat med gemensam solcellsproduktion där även elbilar ingår i elförsörjningen.
Nissan Leaf har fantastiska grejer på gång (men antagen inte i Sverige än). De har ett system som heter V2G & V2H
det betyder att bilen kan ladda nätet resp. hemmet. En har bilbatteriet som mellanlagring och kan jämna ut elen över hela eller delar av nätet.
Att lagra överskottsel på ett stort bilbatteri 40-50 KWh skapar ju förutsättningar och bättre ekonomi i solcellssytem.
Det är ju priset som  stoppar (som vanligt) men att få fram el av solceller kostar idag under 6 cent/kWh!!!!!

I filmen visar de även från ön El Hierro som är helt självförsörjande på el. Skithäftigt.
Fler program tack!!!


Om en vecka ska  en dokumentär visas från ett ställe i öknen! där de avsaltar havsvatten med hjälp av solenergi. Om det är samma program som jag sett tidigare på You Tube, så använder de vattnet till att vattna tomater i växthuset (där avsaltningen sker).  Så är det ju den lilla detaljen att få tomaterna pollinerade,....i en öken utan insekter. Det löser de på ett brillliant sett.
Ska inte avslöja, ni måste se det själva!!!!!

För några år sedan gick det flera program på TV med häftiga solenergi lösningar på flera ställen i världen.
Skulle ge mycket för att få se dem igen! Det finns många öar som har brillilanta lösningar. Det borde ju komma fram till alla!!!

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: solenergi -övertyga!
« Svar #7 skrivet: 13 jan-19 kl 14:18 »
se bla Madeira som hade stora energiproblem och fick förlita sig till stor del på olja. nu är man självförsörjande på grön el. deras lösning funkar även på annat än öar. Enkel men brilliant lösning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

303 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser