Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?  (läst 33192 gånger)

Ranni

  • Inlägg: 145
    • Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« skrivet: 12 dec-10 kl 16:54 »
Hjälp mig med att berätta hur länge griskött måste hänga? Hur gör ni?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 17:03 »
40dygnsgrader funkar på det mesta köttet... 5dagar gånger 8grader eller 4dagar gånger 10grader..

annars finns det mörningstimers att köpa har jag sett..aldrig provat sån så jag kan inte svara på om de funkar,..

 vildsvin brukar hängas kortare tid än tamgrisar pga den tjocka isolerande pälsen.. 

allt kött mår bra av att möras..det skall helst inte bli kallare än 0grader snabbare än 10timmar för då försämras köttkvaliten..nåt att tänka på vid slakt utomhus vintertid och vid jakt..
Fjäderfän och kaniner

louise

  • Gäst
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 17:24 »
Jag har fått rekommendationen att linderödsgris blir lagom med ca 5 dagar. Ju fetare desto längre tid. Utan fett så torkar den snabbare ut.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-10 kl 17:49 »
Vi hängde vår i sju dagar vid nollgradigt. Den blev god, men om det var optimalt vet jag inte.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Existens?

  • Gäst
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 07:18 »
Vi hade en Linderöd som råkade bli hängande ca 8 dagar i 4 grader. Den blev inte god.

Vanliga grisar behöver inte hänga nåt alls, nåt dygn blir det ju alltid ändå av sig självt.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #5 skrivet: 31 dec-10 kl 16:07 »
En gris bör inte hängas för mörning, vare sig vildsvin eller tamsvin (inkl. linderödssvin). Jag har aldrig gjort det och jag vet heller ingen som gör det. Så här står det tex på Svenska Jägareförbundets hemsida:

"Liksom tamsvin bör inte vildsvin hänga mer än ett eller högst två dygn. Tack vara sitt normalt sett tjocka späcklager är det viktigt att vildsvin hänger relativt kallt. På grund av den korta hängningstiden tvingas man normalt sett stycka grisen innan resultatet från trikintesten är klart. Köttet från vildsvin som hänger längre än två dygn tappar vätska och blir därmed torrt och tråkigt. För slaktkroppar av äldre feta grisar med muskelpartierna inbäddade i fett som minskar risken för vätskeförlust anses dock en tids hängning ge ett bättre kött."

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

louise

  • Gäst
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #6 skrivet: 01 jan-11 kl 17:44 »
jag har fått lära mig att linderöd ska hänga längre för att det är ett hårt kött. Å jag trooor samma person anser att vildsvin ska hänga längre än tamsvin också.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #7 skrivet: 02 jan-11 kl 09:15 »
Jag hänger köttet MINST 40 dygnsgrader,Häng med skinnet på om det är kallt ute,Köttet ska inte kylas ner under 12 grader första dygnet mvh.
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #8 skrivet: 02 jan-11 kl 10:42 »
Jag hänger köttet MINST 40 dygnsgrader,Häng med skinnet på om det är kallt ute,Köttet ska inte kylas ner under 12 grader första dygnet mvh.
Hänger du gris i 40 dygnsgrader?
Börjar inte fettet att härskna då?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #9 skrivet: 02 jan-11 kl 21:47 »
Nej men man får lukta när det är dax att skära ner den,Har fått skära bort fett någon gång på vildsvin som börjat lukta lite men köttet har varit jätte mört och gott,mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #10 skrivet: 03 jan-11 kl 08:35 »
Jag har slaktat med 3 olika grisbönder/slaktare och alla sa att en gris är färdig till styckning efter den har stelnat.
Mina (4 grisar) hänger ofta en par dygn innan jag hinner stycka klar dem, men de hänger vid 0-2 grader inomhus och tappar bara lite vätska.

Förutom gris och kyckling hänger allt annat kött minst 40 dygnsgrader.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #11 skrivet: 20 okt-21 kl 08:21 »
Jag tänkte slakta våra två linderödare i slutet av november och därefter hänga dem i ladan. Bonden jag köpte av föreslog att hänga dem i 40 dygnsgrader, vilket jag tänkte följa. Är det några som har erfarenhet av att hänga gris så sent på året? Kroppen får väl inte bli kallare än 12 grader första dygnet, krävs det att man ställer in ett värmeelement om det är 0-gradigt ute eller håller kroppen värmen så pass bra att den inte blir kallare? Jag tar gärna emot alla råd och tips ni har.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #12 skrivet: 20 okt-21 kl 09:39 »
Läser man tipsen i jakttidningar så är det 40-60 dygnsgrader och inte över 10 grader de första 10 timmarna för att undvika kylsammandragning.

Jag tror att det där med graderna är tilltaget lite i överkant, för där har jag slarvat och inte märkt någon skillnad. Men jag har nog inte hängt kropparna kallare än 7-8 grader och det är ju lite värme kvar i dem. Det skall ju bara räcka till att få likstelheten att släppa. Tänk också på att köttet inte mognar så lätt nere vid nollan (vilket dygnsgraderna i och för sig tar hänsyn till, 40 dygn vid 1 grad). Men jag har inte märkt någon nytta med att hänga gris länge.

Hänger du i ladan kan du ju dra en viltpåse över kropparna så behåller du lite värme och slipper bös på köttet. Lögar du grisarna så har du ju mer värmeisolering kvar också.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #13 skrivet: 21 okt-21 kl 09:03 »
Läser man tipsen i jakttidningar så är det 40-60 dygnsgrader och inte över 10 grader de första 10 timmarna för att undvika kylsammandragning.

Jag tror att det där med graderna är tilltaget lite i överkant, för där har jag slarvat och inte märkt någon skillnad. Men jag har nog inte hängt kropparna kallare än 7-8 grader och det är ju lite värme kvar i dem. Det skall ju bara räcka till att få likstelheten att släppa. Tänk också på att köttet inte mognar så lätt nere vid nollan (vilket dygnsgraderna i och för sig tar hänsyn till, 40 dygn vid 1 grad). Men jag har inte märkt någon nytta med att hänga gris länge.

Hänger du i ladan kan du ju dra en viltpåse över kropparna så behåller du lite värme och slipper bös på köttet. Lögar du grisarna så har du ju mer värmeisolering kvar också.

Jag misstänker att du menar inte under 10 grader de 10 första timmarna?

Om jag förstår det rätt har hängningen två syften; släppa likstelheten (vilket släpper efter 10-24 timmar, beroende på vem man frågar) och få köttet mört (vilket sker efter 40 dygnsgrader)? Jag tänkte mäta fukthalten i jordkällaren för att se om jag kan hänga dem där, men då är frågan om det är tillräckligt högt i tak för att det ska gå. Man vill väl gärna ha åtminstone 2,5 meter takhöjd för att medelstora grisar ska få plats?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur länge ska/måste en gris hänga för mörning?
« Svar #14 skrivet: 21 okt-21 kl 09:43 »
Ja, under skall det stå. Ibland kopplar det konstigt mellan hjärna och fingrar ???

Hur hårt likstelheten sitter beror på bland annat hur aktivt djuret var precis innan avlivningen. Sedan underlättar värme den kemiska processen.

De där 40 dygnsgraderna är inget heligt, och olika djur mognar olika. Och 4 dagar x 10 grader ger inte samma smak som 10 dagar x 4 grader. När det gäller själva mörningen så behöver unga djur inte hänga lika länge som gamla djur, och som nämnts är halvåriga tamgrisar inte i behov av mörning för att bli bra i köttet. Jag har inte slaktat så många svin, men när jag testat på får så kan lamm bli för möra i min smak, vet ej om det händer om man hänger unggris för länge.

Se upp med jordkällaren! Den är jättebra, men du måste sätta in en avfuktare om du skall hänga kött där. En billig kompressoravfuktare fungerar fint, men ta en med automatisk fuktstyrning. Och starta den en vecka innan du skall hänga kött, för källaren tar ett bra tag att torka ur när den stått utan avfuktare. Första lammet jag hängde i min jordkällare surnade fort. Sedan satte jag in en avfuktare och har den står på 45-50% relativ luftfuktighet och har nu en jättebra lokal. Lite lågt i tak, 190cm, men det fungerar. 80-90 dygnsgrader på gamla tackor och köttet blir kanon.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser