Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allkorn  (läst 3278 gånger)

Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Allkorn
« skrivet: 19 feb-06 kl 19:09 »
Hejsan!

Jag är ny på forumet och har en fråga om Allkorn. Kan man beställa säd därifrån även om man inte är aktiv lantbrukare? Är det någon som har erfarenhet?

Hej då från Yvonne

Johan1

  • Inlägg: 94
Re:Allkorn
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 20:03 »
Hej
Det går bra att beställa fast du inte är "riktig" lantbrukare. Jag har i alla fall gjort det och är bara husbehovsodlare.
Johan  

Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Re:Allkorn
« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 22:04 »
Hej Johan!

Vad bra att du svarade så snabbt! Då tar jag kontakt med Allkorn direkt och beställer. Jag tänkte försöka med något "naket" sädesslag för att slippa tröska.

Hej då från Yvonne

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Allkorn
« Svar #3 skrivet: 20 sep-06 kl 20:51 »
Det lät intressant att inte behöva tröska, så jag måste ställa en fråga som kanske  är dum, men:
Vad är ett naket sädeslag  ???


Yvonnes Jordnära

  • Gäst
Re:Allkorn
« Svar #4 skrivet: 21 sep-06 kl 11:59 »
Hejsan!

Ett "naket" sädesslag är utan hårt skal, så det går att använda utan tröskning. Finns både som havre och korn som jag vet.

Är det någon som vet om det finns råg och vete som "naket"?

Hälsningar Yvonne

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:Allkorn
« Svar #5 skrivet: 25 sep-06 kl 15:48 »
Blir inte ett sådant ax lättare angripet av sjukdomar och insekter???
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Arne

  • Inlägg: 50
    • Skåne
Re:Allkorn
« Svar #6 skrivet: 15 jan-07 kl 22:12 »
Lite förtydliganden om naket korn.

De "nakna" sädeslagen måste också tröskas. Skillnaden är att de är sk fritröskande. Dvs de har inte kvar blomfjällen (skalet) efter tröskningen, precis som de flesta vete- och rågsorter. Vanligt korn och havre måste skalas/slipas för att kärnan skall bli fri från de fastsittande skalen, inför malning och matlagning. Problemet med skalningen är att när skalet tas bort mekaniskt så försvinner också en del av den yttre värdefulla delen av kärnan, som innehåll fibrer och vitaminer. Skalningen bör därför ske försiktigt i en för ändamålet anpassad maskin. Fördelen med täckt korn och tex speltvete (dinkel) är att kärnan skyddas mot diverse angrepp och skador.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jonsi, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser