Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ällingar  (läst 1931 gånger)

M

  • Gäst
ällingar
« skrivet: 14 jun-05 kl 19:10 »
hej!
mina myskankor har just ruvat fram 19 söta ällingar och jag undrar hur många veckor dom bör vara innan man säljer dom. jag har redan folk som vill köpa men har sagt att dom måste vänta lite, men jag vet ju som sagt inte hur länge.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ällingar
« Svar #1 skrivet: 14 jun-05 kl 21:31 »
Som absoluta minimiålder bör man låta dem bli fullt befjädrade innan de tas från ankmor. Och det är om man bara tänker rent fysiologiskt när de klarar av att hålla värmen själva och kan bada utan att vara beroende av en ankmamma. Men man kan gott vänta ytterligare ett par veckor ovanpå det.

Inom SLK finns en regel för genbanksanslutna att ällingar/kycklingar/gässlingar inte får säljas förrän de är minst 8 veckor gamla. En bra regel, för jag tycker inte att man ska släppa dem före det.  

Ps. Glömde säga grattis till dunisarna!  ;D Håll med om att ällingar är bland det sötaste som finns!

« Senast ändrad: 14 jun-05 kl 21:32 av Susanne »

M

  • Gäst
Re:ällingar
« Svar #2 skrivet: 15 jun-05 kl 21:51 »
tackar för råden, jag vill ju bara det bästa för mina sötisar  :)
idag badade dom i dammen för första gången å det var härligt att se.
Å visst håller jag med om att sötare finns nog inte.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:ällingar
« Svar #3 skrivet: 18 jun-05 kl 22:54 »
Ja, visst är det underbart att se de små dunisarna doppa sig.  :D

Mina får tyvärr dröja ett tag till, även om jag får dåligt samvete gentemot ankmor som står och kvackar "Ut, ut, ut - jag vill UT!!" Hade nämligen sådan otur förra sommaren att en parasit som knotten bär på dräpte alla mina ällingar och vågar därför inte släppa ut dem nu. Visserligen har knotten inte kommit än, men men... vågar inte riskera något...  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser