Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora och kyla  (läst 1052 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Hedemora och kyla
« skrivet: 17 nov-22 kl 12:08 »
Mina hedemora går gladeligen ut i 12 minus. Det är första vintern jag har den. Men funderar hur länge kan jag låt dem vara ute när det är under 10 minus? De går på lösdrift så de rör på sig å söker och är aktiva och söker mat hela tiden.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hedemora och kyla
« Svar #1 skrivet: 17 nov-22 kl 17:44 »
Om du har hönslucka går de säkert in om de behöver det, har du ordnat nån liten avbalkad dragfri del högt i hönshuset där de kan tränga ihop sig på en pinne om och när de vill det?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hedemora och kyla
« Svar #2 skrivet: 17 nov-22 kl 20:05 »
Ja de kan gå fritt in i hönshuset om dom vill. Men jag har inte på någon värme i huset när luckan öppen. En annan fråga hur kallt klarar dom inomhus? Just nu har jag 5 grader plus inomhus och det 13 minus ute. Men orolig att det kan gå ner till 0 om det är 20 minus ut. Jag har värme men eldar nog tyvärr en del för kråkorna börjar jag tro. För ger ingen skillnad om jag sätter elementet på effekt 1 eller 3

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hedemora och kyla
« Svar #3 skrivet: 17 nov-22 kl 22:09 »
Om de har en högt placerad, dragfri, lagom trång pinne/gren högt i hönshuset värmer de varandra, att värma ett helt stort hönshus är inte alls nödvändigt.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Hedemora och kyla
« Svar #4 skrivet: 18 nov-22 kl 16:58 »
Hedemora höns är tåliga höns. De klarar sig bra trots minusgrader. Det är det bästa med hedemora höns. Sen får man vara rädd om deras kammar, som kan bli förfrysta om det blir allt för kallt under längre perioder.
« Senast ändrad: 18 nov-22 kl 17:11 av mulen »

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hedemora och kyla
« Svar #5 skrivet: 19 nov-22 kl 01:49 »
Precis som de andra säger så tål dom kyla bra. Alla høns är däremot känsliga før drag underifrån, det kan føra med sig att de får problem med  äggledarna och till o med dør av äggledarinflammation. Det går åt energi før att hålla värmen så lite feta frøn extra då det är kallt skadar inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser