Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om transport  (läst 1096 gånger)

Fårmor

  • Inlägg: 3
Fråga om transport
« skrivet: 21 okt-22 kl 17:46 »
Hej!


Är ny på forumet och som snart fårägare! Har läst mycket men inte medverkat mer än så men nu är det dags att skriva också!

Tanken är att vi snart ska hämta hem tre gotlandsfår som just nu bor 3 mil från oss. Hittade lite gamla trådar med hyfsat samma frågeställning men de var flera år gamla så jag provar igen.

Kanske är en totalt korkad fråga men - är det lagligt att köra tre får i bagageutrymmet på en Volvo 740? Utrymmet håller sig inom rätt mått och en av oss kan sitta i baksätet och hålla dem lugna så då är tillsynen löst. Färden tar 35 minuter.

Det var någonstans jag läste att det skulle räknas som okej om man ser fåren och har möjlighet att nå dem under färden.. men man vill ju inte gärna vara olaglig det första man gör! Hyr ett hästsläp annars men vi har ju en fasligt stor bil och fåren är inte jättestora.


Tack på förhand för svar!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Fråga om transport
« Svar #1 skrivet: 21 okt-22 kl 22:00 »
Om färden tar bara 35 minuter hade jag hyrt ett släp per timme istället så sparar man kanske nån hundring men nån hundring dyrare än endast 740. Jag har haft en vet hur stora de är som en pansarvagn men grejen är att om du råkar eller nån annan råkar krocka med dig blir det hela en jäkla försäkring grej och en relativt unik sådan som inte gynnar dig på nåt sätt. 

Fårmor

  • Inlägg: 3
SV: Fråga om transport
« Svar #2 skrivet: 22 okt-22 kl 08:39 »
Om färden tar bara 35 minuter hade jag hyrt ett släp per timme istället så sparar man kanske nån hundring men nån hundring dyrare än endast 740. Jag har haft en vet hur stora de är som en pansarvagn men grejen är att om du råkar eller nån annan råkar krocka med dig blir det hela en jäkla försäkring grej och en relativt unik sådan som inte gynnar dig på nåt sätt.

Tack för ditt svar Vasa!
Jo, med största sannolikhet blir det hyra ett släp för säkerhets skull. Tänkte att jag ställer frågan ändå även inför framtiden - om man ska åka och hämta en, max två tackor till någonstans i närområdet så hade det varit skönt att veta ifall det är okej att ha dem i bagaget eller om man alltid måste hyra 😊

Får inte riktigt rätsida på det hela av jordbruksverkets text nämligen.

Tack!

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Fråga om transport
« Svar #3 skrivet: 22 okt-22 kl 09:11 »
När det gäller regler för vägtransporter är det inte Jordbruksverket utan Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet. Kolla på den websiten istället, eller fråga polisen.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Fråga om transport
« Svar #4 skrivet: 22 okt-22 kl 09:27 »
Vi blev stoppade av polisen med en tacka i en folkabuss. De ville bara kolla körkort och nykterhet. Tackan slapp blåsa...
En bagge fick åka i kåpan på pickupen. Den köptes av en av länsstyrelsens djurskyddsinspektörer (jo det finns såna som har egna djur) och det var bara att skriva i transportdokumentet och åka hem.
Problemet som jag ser är att de kommer att pinka och skita oräkneliga gånger innan ni är hemma. Glöm inte att ordna någon barriär så inte nån av dem kommer på att skutta fram för att hjälpa till att ratta kärran.
I Kairo såg jag exempel på kameltransport. Tre stycken på tvären eller två på längden med huvudena på taket lyckades egyptierna få plats med på en pickup.
Oscar Wilde sa en gång att lagar var till för idioter och övriga använder sunt förnuft.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Fråga om transport
« Svar #5 skrivet: 22 okt-22 kl 10:45 »
Off Topic: Om den där Wilde killen bodde i dagens Sverige (som är ett av världens mest avancerade länder med ett så pass solid system som inte går att rubba på någotvis även med hög intelligens sunt förnuft) skulle han förmodligen gått på bidrag som en halv alkoholiserd arbetslös poet.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Fråga om transport
« Svar #6 skrivet: 22 okt-22 kl 22:05 »
Varför skulle det inte vara lagligt? Om du bara har ett ordentligt lastgaller i bilen så fåren inte kommer farande fram i bilen när du bromsar måste volvon vara det snabbaste billigaste och enklaste.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fråga om transport
« Svar #7 skrivet: 22 okt-22 kl 22:46 »
Ja, och du behöver inte ens en skylt med "Djurtransport" när du kör djur i personbil. Är den lastbilsregistrerad (som de flesta pickuper är) så krävs en skylt bakpå.

En presenning och lite halm så löser det sig med inkontinenta passagerare ;D


Hyr du en busa så måste du ändå göra ren den, och en del som hyr ut hästbusor vill inte ha andra djurslag i dem.


Svärfar och jag hämtade en kalv i en SAAB 900 en gång. Gick fint.

Fårmor

  • Inlägg: 3
SV: Fråga om transport
« Svar #8 skrivet: 26 okt-22 kl 08:50 »
Tack för alla svar och kommentarer!

Det verkar ju som att om man bara har en ramp om det behövs, stort nog och strö i botten, tillsyn och lastgaller så ska det gå bra enligt myndigheterna i alla fall 😊 och självklart transportpapper då.

Vilket äventyr man startar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser