Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foliepaper varmvattentank!  (läst 1104 gånger)

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
Foliepaper varmvattentank!
« skrivet: 28 mar-22 kl 14:01 »
Hej, Tanken är att "modifiera" spisen till en alternativ vattenmantlad spis. Då behöver jag göra en L formad vatten tank lika stor som halva spis ytan och spisgaveln där cisternen brukar vara. Tänkte då göra en L formad struktur med metallnät (som på cykelkorg) och sedan fästa sådana aluminium tapet https://www.coleter.se/hushall/sjalvhaftande-aluminiumtapet-i-aluminium-fri-frakt/ på strukturen både från insidan och utanpå, lager på lager.

Kan tanken hålla för konstant hetta på en spis? I så fall hur många lager ungefär?

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-22 kl 14:19 »
Skulle säga att det går inte alls.

Om du gör en tank i aluminium (alltså svetsar och använder helst saltvattenbeständig plåt), och ser till att brännjärn skyddar aluminiumet mot direkt eld, och ser till att tanken alltid är full när du eldar, så borde det gå.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #2 skrivet: 28 mar-22 kl 15:49 »
Tack för svar!

Det ska vara två tankar den ena tanken ska i första hand för att lagra värme och sedan för att leda värmen runt via två rör som går från vardera sida om tankens lägsta punkt med lättlutning och sedan gå runt totalt högst ca 30 meter för att möta varandra vid lägsta punkten, och så förbli en och samma glykol mängd i rören och tanken hela tiden (fylls på vid behov).

Och denna folietanken kommer kontakt med endast på spisjärnet, ingen direkt eld. Kan det gå nu eller fortfarande inte alls? ;D (Vill skippa svets och maskiner, vill endast använda lätta enkla verktyg).

Eller är det bättre att försöka med jeepdunkar eller mjölkkannor eller nåt sånt? 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #3 skrivet: 28 mar-22 kl 23:31 »
Om du absolut inte vill använda svets, så är ju en möjlighet att du gör tanken av lödbart material (t ex koppar, mässing eller vanligt kolstål), och mjuklöder fogarna medelst gasollampa eller stor lödkolv.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #4 skrivet: 29 mar-22 kl 11:10 »
Tack för svar Torbjörn!

Det känns som jag får fundera om och hela projektet ändå. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #5 skrivet: 29 mar-22 kl 11:29 »
Jag har gjort ett litet experiment den här vintern med tillvaratagande av värme från en kamin med hjälp av en kittel och lite kopparrör. Det fungerade bra, men det som slog mig (visste väl det innan, men ville känna på det praktiskt) var att värmeöverföringen från kamin till kittel var relativt svag. Även om den kitteln (25 liter) brukar koka när den står där normalt, så skulle jag uppskatta att den endast tog emot ca 5 kWh per dag. Överföringen av värmen från kitteln till kopparrörsslingan gick däremot över förväntan. Några varv 12mm rör höll vattentempen i kitteln marginellt över utgående i kopparröret.

Så vill du ha mycket av värmen från spisen över till vattnet, så tänk på att försöka innesluta elden så mycket det går i din vattentank. Systemet med öppen vattentank och överföring via kopparrör är säkert, eftersom det inte blir några farliga tryck.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #6 skrivet: 29 mar-22 kl 15:15 »
Har du något skorstensrör synligt vid eldstaden kanske det vore värt att vira ett mjukt kopparrör runt det istället och leda vatten genom kopparröret.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #7 skrivet: 29 mar-22 kl 18:13 »
Tack för svar!

Nej, det är en oval anslutning nedre back på spisen direkt in i tegel skorsten.

Så många liter rymmer inte i min kittel men däremot har en lite större gryta med krage på botten så den sjunker in i spisen och får direkt eld, kanske ska göra ett håll i den och sätta en ventil för att ansluta till ett rör och leda vattnet runt så..     

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #8 skrivet: 29 mar-22 kl 19:03 »
Ta hellre 5 meter prisolrör och linda kring något runt så du får en slinga du kan sänka ned i din kittel, då får du ett säkert system.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Foliepaper varmvattentank!
« Svar #9 skrivet: 31 mar-22 kl 14:54 »
Tack för svar!

Jag har en annan stor bykgryta med tappkran som normalt eldar ute på en annan eldstad, kanske ska kolla om den eventuellt passar bättre att att ha på spisen inne.. får fundera vidare..   


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser