Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alkydoljefärg i Ankhuset?  (läst 1984 gånger)

Susanna Cederberg

  • Inlägg: 1
  • Den bästa trädgården är där en gör inget & allt.
    • Bohuslän
Alkydoljefärg i Ankhuset?
« skrivet: 21 mar-22 kl 13:20 »
Hej!
Jag bygger ankhus för Indiska löpankor.
Jag har vit färg över från fasaden https://www.byggmax.se/oljefärg-v.
Tror ni att den funkar att måla väggarna invändigt med?
(Golvet är plastmatta, skarvar, tröskel och väggarnas nedre del grundmålas med Bostic Aquablocker)
Allt gott
/Sanna
"Hur högt växer ett träd?"
- Så högt det förmår.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-22 kl 19:13 »
skulle inte rekommenderas. Färgen är för det första ingen ren oljefärg utan en modifierad plastfärg. Dvs man har hällt i en liten mängd alkydolja för att kunna kalla det oljefärg. Den vanliga bluffen idag.
Anledning till att du inte skall ha den inomhus är att den innehåller stora mängder med olika gifter. konserveringsmedel,gift mot alger och mögelpåväxt. Avger stora doser till luften och bör inte andas in. Ute ventileras det bort,inte inne. Säkert inte heller nyttigt att äta .
Välj istället en naturfärg typ vanlig vit linoljefärg. Ogiftig,miljövänlig. Tar lite längre tid på sig för att torka och är lite mer krånglig att måla med. (målas i flera tunna lager med något dygns tork mellan varje lager) men håller väl mot fukt och går lätt att hålla rent.
 Förr användes kalkfärg till djurstallar då den motverkar insekter och ohyra. Finns att köpa eller så köper du en säck kalk och gör själv. Billig och lätt att måla med. funkar på trä invändigt. Ogiftigt och miljövänligt.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-22 kl 10:51 »
skulle inte rekommenderas. Färgen är för det första ingen ren oljefärg utan en modifierad plastfärg. Dvs man har hällt i en liten mängd alkydolja för att kunna kalla det oljefärg. Den vanliga bluffen idag.
Anledning till att du inte skall ha den inomhus är att den innehåller stora mängder med olika gifter. konserveringsmedel,gift mot alger och mögelpåväxt. Avger stora doser till luften och bör inte andas in. Ute ventileras det bort,inte inne. Säkert inte heller nyttigt att äta .
Välj istället en naturfärg typ vanlig vit linoljefärg. Ogiftig,miljövänlig. Tar lite längre tid på sig för att torka och är lite mer krånglig att måla med. (målas i flera tunna lager med något dygns tork mellan varje lager) men håller väl mot fukt och går lätt att hålla rent.
 Förr användes kalkfärg till djurstallar då den motverkar insekter och ohyra. Finns att köpa eller så köper du en säck kalk och gör själv. Billig och lätt att måla med. funkar på trä invändigt. Ogiftigt och miljövänligt.

Släckt kalk kan du köpa exempelvis Granngården och som malarmaster skriver miljövänligt.
Linoljefärg är ett dyrt alternativ till släckt kalk = bränt kalk där man har tillsatt vatten resultatet är ett torrt fint vit pulver.
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-22 kl 14:53 »
Det är trams att linoljefärg skulle vara dyrt onödigt dyrt.

Den stora fördelen är att den är lätt att skölja av.
Och då den är svagt diffusionsöppen tillåter dem underlaget att andas.

Kalk är ett jättebra alternativ som kräver underhåll årligen för att fortsätta vara snygg och effektiv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-22 kl 18:51 »
Jag tror din överblivna alkydoljefärg duger för ändamålet, det är inte nödvändigt att köpa allt nytt utan kan vara klokt, ekonomiskt och förmodligen bra för miljön att använda det man har. 
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #5 skrivet: 22 mar-22 kl 21:11 »
Nu var det ju inte alkydoljefärg hon hade utan en modern plastfärg. Den är inte bra för någonting utan en riktig miljöbov. Linoljefärg är i sammanhanget inte dyrare än den moderna färgen. Det är kvadratmeterpris som gäller och där hävdar sig linoljefärgen väl. Dessutom som skogsvilde skriver lättskött.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #6 skrivet: 22 mar-22 kl 21:46 »
Nu var det ju inte alkydoljefärg hon hade utan en modern plastfärg. Den är inte bra för någonting utan en riktig miljöbov. Linoljefärg är i sammanhanget inte dyrare än den moderna färgen. Det är kvadratmeterpris som gäller och där hävdar sig linoljefärgen väl. Dessutom som skogsvilde skriver lättskött.
Då  rubriken är Alkydoljefärg i ankhuset? Utgår jag från att det är det TS har över från fasaden.

Miljöbov eller inte, att tillverka en vara är nästan alltid en belastning på miljö och att köpa varan på ens ekonomi och därför anser jag att det är klokt att använda det man har även om en linoljefärg säkert skulle funka fint och har ett lågt kvm pris.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-22 kl 23:43 »
Följer man TS länk så kommer man till en plastfärg. Det är detta som finns på fasaden. Problemet är att den är ytterst olämplig att ha i närheten av djur/människor i inomhusmiljö då den avger olika gifter. I dessa färgtyper finns upp till 1 liter olika gifter per 10 liters burk. Den ger upphov till en massa olika besvär för yrkesmålaren som handskas med den på regelbunden basis. Målarförbundet har slagit larm flera gånger. Och då används den utomhus,välventilerat....

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-23 kl 02:31 »
Hej Sanna! Det är bäst att använda färg som är speciellt utformad för inomhusbruk när du målar väggarna invändigt i ankhuset. Oljefärgen du har från fasaden kanske inte är lämplig för inomhusbruk och kan avge skadliga ångor för dina ankor. Det är bättre att använda en vattenbaserad färg som är säker för djur och ger en skyddande yta. Ta gärna kontakt med en färgexpert för att få rekommendationer om vilken typ av färg som är bäst för ditt ändamål. Lycka till med byggandet av ditt ankhus! 🏠🦆

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #9 skrivet: 05 okt-23 kl 09:02 »
Färgexperten är redan här och har sagt sitt.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #10 skrivet: 05 okt-23 kl 16:45 »
Hej!
Jag bygger ankhus för Indiska löpankor.
Jag har vit färg över från fasaden https://www.byggmax.se/oljefärg-v.
Tror ni att den funkar att måla väggarna invändigt med?
(Golvet är plastmatta, skarvar, tröskel och väggarnas nedre del grundmålas med Bostic Aquablocker)
Allt gott
/Sanna

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #11 skrivet: 05 okt-23 kl 16:57 »
Hej!
Jag bygger ankhus för Indiska löpankor.
Jag har vit färg över från fasaden https://www.byggmax.se/oljefärg-v.
Tror ni att den funkar att måla väggarna invändigt med?
(Golvet är plastmatta, skarvar, tröskel och väggarnas nedre del grundmålas med Bostic Aquablocker)
Allt gott
/Sanna
En vattennbaserad alkydfärg innehåller betydligt mer gifter än gammaldags alkydfärg för att förhindra att färgen möglar.
Oavsett om du använder gammaldags alkydfärg eller linoljefärg så tar det några dagar innan all lukt försvinner.
Självfallet går det även att blanda gammaldags alkydfärg med linoljefärg.
Det går också att göra den första strykningen med linoljefärg och den andra med (gammaldags)alkydfärg. Detta är bättre för träet, eftersom linolja verkar konserverande för träet.
-
Är ditt ankhus uppvärmt ? Trä får inte ha för hög fukthalt om målningen skall lyckas bra.


borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #12 skrivet: 05 okt-23 kl 16:59 »
Det är trams att linoljefärg skulle vara dyrt onödigt dyrt.
I en butik såg jag linoljefärg som kostade över 300:- per liter.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #13 skrivet: 05 okt-23 kl 17:48 »
Så är det men du kommer så mycket längre på 1 liter linoljefärg än 1 liter annan färgsort. Man måste räkna per m2 och då blir skillnaden ofta till fördel för linoljan. Sedan måste man ju ta i beaktande vilken yta som ska målas. vissa färgtyper skadar mer än de skyddar . linolja är alltid ett säkert kort när det kommer till träskydd.
För övrigt är detta en gammal tråd. Jag är övertygad om att TS redan målat sitt ankhus invändigt. Dock får TS gärna tala om hur det gick och vad valet blev.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #14 skrivet: 05 okt-23 kl 19:37 »
I en butik såg jag linoljefärg som kostade över 300:- per liter.
Föga förvånande.
Titanvitt pigment kostar ca 180 kr/kg
Okokt linolja kan man köpa från  50 kr litern.
Kokt linolja på biltema kostar 90 kr/ litern.

Sedan börjar man fundera på hur ofta man kommer behöva göra underhåll.
Min kåk är 100 år och orginalfasaden sitter kvar.
Det är inte ommålat på säkerligen 40 år.

En "plastfärg" man kan mycket väl behöva byta virke efter 10-20 år.

Men ska det bara leva ett par år blir plastfärgen billigast.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Alkydoljefärg i Ankhuset?
« Svar #15 skrivet: 05 okt-23 kl 20:19 »
bor i ett hus byggt 1878. Allt trävirke utvändigt är original. Finns ett tillbyggt växthus som byggdes 80-tal. I samma stil och med samma typ av material som huset. fasaden Falu rödfärg,Fönster,foder,vindskivor,dörr,knutbrädor målat med Linoljefärg varav en del gjord i egen verkstad. Sköts huset lika som jag gjort av min efterträdare kommer huset säkert stå med originalfasad även om 50-60 år. Alla hus jag målat med linoljefärg under min karriär har varit med oskadda originalfasader. Hus som oftast varit byggda i perioden 1880-1940. Därefter kom alkydoljefärgen i stor skala och hållbarheten blev markant sämre. Detta pga alkydoljefärgens snabba åldrande. Ger upphov till sprickor i färgen och avflagning vilket ofta leder till att fukt kommer in i fasaden. Och därmed risk för rötskador. En alkydoljefärg behöver ommålning efter 7-9 år för att garantera skydd. Linoljan klarar minst 10 år och sedan kan det räcka med en omstrykning med ren kokt linolja och lite smålagningar av färgskiktet.ommålning kan då skjutas upp till 15-20 år.  Dock bör fasaden renskrapas ungefär vart  femtionde år då första färglagret då börjar spricka pga oxidation. Så ur det perspektivet är linoljan oerhört mycket billigare och mer lättskött. Mina kunder återkommer gärna och jag har många hus jag tittar till då o då. Även hus jag målat för 30-40 år sedan ser bra ut även idag med det lilla årliga underhållet man bör göra,dvs se till så färglagret är helt och det inte rinner vatten o dyl. från rännor på fasaden. att fönster är kittade o hela gör ju även underhållet på dessa minimalt.
Moderna färger däremot i dess olika blandningar är oftast katastrof. fasadbyten är många och delreparationer av fasader legio idag. Vindskivor byts vid i stort varje gång det är ommålningsdags. just därför målar jag inte längre med vattenburna moderna färger då det är ett bedrägeri mot kunden. Jag vet ju att vad jag än gör kommer kunden i en alltför nära framtid behöva göra fasadreparationer. Jag ser inte heller att branschen tar något ansvar för skadorna utan det skylls på modernt virke,handhavandefel,målat på fukt ,blandat fabrikat o produkter. Färgbutikerna har sällan något alternativ till vattenburna system då det är få tillverkare av alkyd eller annan oljefärg i butik. Linoljefärgen finns idag på nätet och i specialbutiker. Målerifirmorna saknar kunskap om tekniken och målarfacket vill inte att dess medlemmar skall utsättas för oljefärgens fasor. Att vi idag har en annan lagstiftning och innehållet i burkarna är en annan än för 30 år sedan bryr man sig inte om. De vattenburna med dess kemikaliecocktail är däremot OK trots alltfler larm om ökande skador för yrkesmålaren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sjul, Lillskiten, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser