Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel  (läst 2904 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« skrivet: 14 mar-22 kl 23:19 »
Jag skulle vilja göra pynt till påskriset av ullen från mina får. Har hittat information om hur jag ska färga ullen, men har några ytterligare frågor och hoppas att någon kan svara.
Jag har aldrig jobbat med ull och har verkligen ingen aning om nedanstående.
  • Bör ullen tvättas eller sköljas (vilket?) innan man börjar jobba med den?
  • Måste ull vara kardad för att kunna tovas, eller kan man tova ullen precis som det är?
  • Går all ull att tova, eller vilken typ av ull ska man välja? Jag har korsningsfår med lite olika ullvarianter...)
  • Om man inte gör bollar av ullen (med trådfästen eller nåt), hur fäster man ullen i riset?
Några fler tips inför detta pyssel?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #1 skrivet: 15 mar-22 kl 09:01 »
Jag skulle vilja göra pynt till påskriset av ullen från mina får. Har hittat information om hur jag ska färga ullen, men har några ytterligare frågor och hoppas att någon kan svara.
Jag har aldrig jobbat med ull och har verkligen ingen aning om nedanstående.
  • Bör ullen tvättas eller sköljas (vilket?) innan man börjar jobba med den?
  • Måste ull vara kardad för att kunna tovas, eller kan man tova ullen precis som det är?
  • Går all ull att tova, eller vilken typ av ull ska man välja? Jag har korsningsfår med lite olika ullvarianter...)
  • Om man inte gör bollar av ullen (med trådfästen eller nåt), hur fäster man ullen i riset?
Några fler tips inför detta pyssel?

Om du lägger din ull i kallt vatten så kommer den tvätta sig själv. Det bildas såpa av fettet. Försök att inte röra och krama ullen för mycket bara
Du bör nog använda kardad ull om du ska tova. Det finns flera  tovnings tekniker. Nålfiltstovning och vanlig tovning med händerna (du rullar korslagd ull mellan lakansväv).
Det var många år sedan jag tovade men det är ett fantastiskt material att arbeta med. Själv hade jag finullfår (men vet att Gutefår går bra). Gå till biblioteket och låna böcker.

Du kan ju växtfärga med löv, rödbetor, valnötshöljet (det gröna köttiga, ger brun färg) etc.
Påskpynt gjorde jag färgade ullbollar (kardad ull) det kan hängs upp i en tråd. Du kan forma med fingrarna med såpvatten. Börja mjukt och när du känner att det börjar ta form så tar du i lite mer. Grönsåpa och vatten. Gjorde små hattar och ägg etc med fingrarna. De håller än i dag, både färg och form trots att de tillverkades på 90-talet. :o herregud vad tiden går.

Man kan tova på siden sjalar också, det blir skitfräckt. lägg ullen ovanpå ett tunt sidentyg (sjal eller så) och tryck med händerna ovanpå ullen. Alltid med varmt såpvatten. Lägg ditt tyg med ullen mellan lakan eller plast och rulla ihop allt åt alla håll. Ullen kommer så småningom vandra ner i sidenet och det blir lite buckligt. Skitfräck effekt. Bara lek. Mjuk behandling när du startar tovningen, du kommer känna att ullen blir stadigare ju mer du arbetar. Glöm bara inte att du ska öppna upp dina "rullar" hela tiden och rulla från olika håll. Om du inte vill rulla utan bara knåda så går det också bra.
Lycka till och ha riktigt kul med ditt skapande.
Fan jag blir sugen........

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #2 skrivet: 15 mar-22 kl 22:12 »
TACK för ditt svar!

Jag har aldrig jobbat med ull, så jag är helt nollställd.
När jag hade birmakatter som jag kammade rullade jag ihop bollar med händerna av pälsen som blev. Hade någon fåfäng förhoppning att det skulle gå att göra så med fårens ull också. Kan det göra det?

Om jag måste karda, hur avancerat är det? Hur gör man? (finns säkert beskrivningar på nätet nånstans  :P ) Och var får man i så fall tag på kardor som inte kostar en förmögenhet?
Varför bör man ha kardat först? Vad gör det för skillnad?

//vetgirig och frågvis

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #3 skrivet: 16 mar-22 kl 12:32 »
Jag har köpt kardor på tradera och på Lindra. Loppisen var billigast (ca 100:-) och bäst.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #4 skrivet: 19 mar-22 kl 08:50 »
Du kardar för att få ett kardflor, fibrerna hamnar jämnt och fint, när du ska tova så lägger du fibrerna åt olika riktning så de binder ihop sig i varandra och blir starkt. Du kan pilla löst ulltovorna med fingrarna men det är svårare och slutresultatet kan bli att det bildas klumpar och inte blir slätt och fint. Allt beror ju på vad du ska ha det till. Här är det bara din fantasi som sätter gränser. Lek och skapa och ha kul. Kom ihåg att du behöver såpa och ljummet vatten för att fibrerna ska filta sig.
Gå till biblioteket där borde finnas mycket kul litteratur. Om du bara vill testa så hade Panduro färgade kardflor till salu, så kan du prova.
Lycka till.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #5 skrivet: 19 mar-22 kl 15:20 »
Om du hade små kardor till katten kan du prova att karda med dem. Blir ju inte så mycket åt gången men ska du bara ha till ett påskris kan det funka.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

tamburin

  • Inlägg: 8
  • Tidens tro drabbar människan.
    • Småland
SV: påskrispynt av ull - frågor om ull-pyssel
« Svar #6 skrivet: 14 apr-22 kl 17:34 »
Låna boken Tova på bibblan eller kanske den gamla boken Tovning, där står det mesta för en som vill prova på lite av varje.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser