Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drakar och ungar  (läst 1333 gånger)

Ankälskaren Olle

  • Inlägg: 1
    • -
Drakar och ungar
« skrivet: 14 dec-21 kl 20:10 »
Hej!
Jag ska starta med ankor men undrar om draken kan gå tillsammans med ungarna. Så att han inte dödar dem eller något sådant. En annan sak jag undrar är, hur ska man hålla deras vatten varmt på vintern. Ska ha minongankor och kanske myskankor.
Tacksam för svar :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Drakar och ungar
« Svar #1 skrivet: 15 dec-21 kl 09:53 »
Det har inte varit något problem med draken och ungarna hos våra myskankor. Den största oredan hos ankorna är om man har ett gäng ungdrakar eftersom de blir lite översexuella i när de blir könsmogna. Det ger sig när de blir lite äldre.

Att hålla vatten öppet kan bli följdproblem, typ att de simmar in under isen om det är ett större vatten. Ett mindre vatten är det risk att du får bottenfrysning om du luftomrör, och värme kostar enligt mig för mycket. Vi byter badvatten i mindre baljor istället. Myskankor behöver inte bada varje dag.

putteu

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Drakar och ungar
« Svar #2 skrivet: 05 okt-23 kl 02:32 »
Hej! Det är bäst att hålla draken åtskild från ankungarna eftersom drakar kan vara farliga för dem. När det gäller att hålla vattnet varmt på vintern kan du använda uppvärmda vattenskålar eller värmare som är speciellt utformade för utomhusbruk. Det är viktigt att se till att vattnet inte fryser eftersom ankorna behöver tillgång till friskt vatten. Ta gärna kontakt med en djuraffär eller en erfaren ankägare för mer specifika råd om att hålla ankornas vatten varmt under vintern. Lycka till med dina ankäventyr! 🦆❄️


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 7 användare (1 dolda)
Anders Flix, fjala, von tratt, EvaMärta Granqvist, Tli, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser