Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat hälften av kraften  (läst 1213 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
Tappat hälften av kraften
« skrivet: 12 dec-21 kl 20:10 »
Hej.
Jag behöver lite tips
Jag har en 4hjuling. Can am commander. 5 år gammal går inte mycket .
Har haft samma problem en gång innan. Då blev det bättre med en flaska red Line som rensar kanalerna.
Nu har problemet återkommit och idag även ett nytt problem eller kanske det hör ihop .
Fläkten startar direkt vid kall start.Den går bra och rent men är rätt orkeslös .
Förra gången det hände så kunde den ibland  vid fullgas rycka till och få fart men nu är det helt "tätt" och den är slå och orkar bara upp till halvfart .
Vad kan man göra för att rensa kanalen ,kan någon fläktsensor tro att den är varm direkt pga denna tätning eller är det helt enkelt någon sensor som pajat 
Maskinen har bara gått 90 Tim .
Jag är tyvärr ingen motorexpert så jag vore tacksam för tips .
Mvh Lars i Halland
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tappat hälften av kraften
« Svar #1 skrivet: 12 dec-21 kl 23:39 »
Vad är det för kanaler du har rensat? Rör det sig om bränslesystem eller kylsystem?

Har motorn förgasare eller insprutning? Om förgasare: är den försedd med någon slags elektronisk styrning (typ elektrisk automatchoke, lambdareglering, tomgångsstabilisering etc)?

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Tappat hälften av kraften
« Svar #2 skrivet: 13 dec-21 kl 05:11 »
Den har insprutning.Jag hällde i en flaska förra gången som rensar insprutningS kanaler och då blev det lite bättre ett tag .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tappat hälften av kraften
« Svar #3 skrivet: 13 dec-21 kl 07:54 »
Det är knappast troligt att något skulle hinna bli igensatt i ett insprutningssystem som bara är 5 år gammalt. Åtminstone inte så länge man kör på någorlunda fräscht bränsle. Min erfarenhet är att om en spridare trots allt blir igensatt, så krävs det ultraljudstvättning samtidigt som man suger tvättvätska bakvägen genom den, för att den ska bli permanent bra.

Jag gissar att det är en 2-cylindrig motor? Går den på båda cylindrarna nu eller bara på en?  Det är ju lätt gjort att kolla genom att t ex kasta snö på avgasgrenröret och bedöma om båda avgasportarna verkar bli lika varma.   Ta en titt på tändstiften också, hur de ser ut kan avslöja en hel del.

Det kan också säga en hel del att koppla in en OBD-kabel och läsa av felkoder, kolla att mätvärden från givare verkar rimliga mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser