Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenskada i taket eller ej?  (läst 4521 gånger)

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
Vattenskada i taket eller ej?
« skrivet: 14 aug-21 kl 22:23 »
I våras vid snösmältningen började det en natt droppa längs väggen, ut på fönsterkanten och ner på golvet på bottenvåningen. Det blev någon dl under 1 dygn. Sen vart det aldrig något mer, trots sol och plusgrader, dropp från taket, mera snö och mera dropp från taket.
Naturligtvis tog jag ut hantverkare och väggen revs ut, å de misstänkte först att det kom utifrån- och då runnit längs väggen, men besiktningsman fuktmätte och timmerväggarna var torra, rakt uppepå i nästa rum - ingen fuktindikation på väggen, även på vinden såg det torrt ut. ( Dock krypvind så man kan bara kika in, inte se hur taket såg ut under det aktuella stället) och besiktningsmannen kliade sig i huvudet.
Det som syntes var att det varit en fuktskada på stället tidigare, men det var mörkt men kruttorrt. Och jag vet att det varit en vattenskada där för många år sedan, så kan varit det vi såg. Dock var isoleringen i väggen vid det aktuella stället väldigt blöt.
Nu gick det ett avlopp precis ovan den aktuella skadan- och det var ingen stor läcka. Men jag upptäckte att röret var blött vid skarven. Och att när jag spolade i avloppet att det blev fuktigt och blött i skarven och någon enstaka droppe föll ner. Så förklaringen blev att det droppat ett tag från röret och isoleringen blev för blöt och släppte igenom....
Röret byttes. Väggen sattes tillbaka. Allt verkar fit for fight.
Det har töat bort all snön, regnat massor i sommar, och inget tecken på att det regnat in. MEN... nu i sommar upptäckte jag några få fuktfläckar i taksprånget - nedersta delen av takets undersida, den som skjuter ut från själva huset. Fuktfläckarna i taksprånget är ett par meter upp ovanför fönstret som det rann in i.

Nu undrar jag- kan det vara så att det ändå är något läckage i huset. Men väldigt litet. Så att det händer inget direkt vid regn men vid mycket snö och sedan snötining så blir belastningen så stor att det läcker in i väggen.
Eller är det så att det bara är i plåten precis ovanför taksprången ( inte övriga taket) som kan vara dålig, skruv lös eller liknande.
Vad tror ni, och vad bör jag kolla upp, och hur ska jag kolla upp det hela?






Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-21 kl 22:50 »
Ibland när det är väldigt speciellt väder med lagom vind som blåser åt rätt håll kan regn hamna på ställen där men inte trodde det var möjligt. Kan även gälla snö som yr in och ligger någonstans och blir liggande till det töar. Det kan också vara så att när det töar så hindrar kvarvarande snö tövattnet från att rinna dit det skall, och så rinner det bakvägen istället.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #2 skrivet: 14 aug-21 kl 22:55 »
Ibland när det är väldigt speciellt väder med lagom vind som blåser åt rätt håll kan regn hamna på ställen där men inte trodde det var möjligt. Kan även gälla snö som yr in och ligger någonstans och blir liggande till det töar. Det kan också vara så att när det töar så hindrar kvarvarande snö tövattnet från att rinna dit det skall, och så rinner det bakvägen istället.

Det problemet hade vi efter att vi bytt tackpappen innan vi fick dit det nya plåttaket
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #3 skrivet: 14 aug-21 kl 23:11 »
Ibland när det är väldigt speciellt väder med lagom vind som blåser åt rätt håll kan regn hamna på ställen där men inte trodde det var möjligt. Kan även gälla snö som yr in och ligger någonstans och blir liggande till det töar. Det kan också vara så att när det töar så hindrar kvarvarande snö tövattnet från att rinna dit det skall, och så rinner det bakvägen istället.

Vad kan man göra åt det? Det blåste och yrde rätt mycket snö, under denna vinter. Och blev stora mängder snö. Det låg ett tjockt täcke is på taket under nysnön när det började töa.. Då värmen stiger upp. Men det lustiga som besiktningsmannen heller inte förstod var att 1) det var kruttort överallt. Och 2 det töa och droppade från taket massor vid besiktningsbesöken(ute alltså)  men inget som rann inne. Besiktningsmannen var ute flera omgångar. Bara den aktuella dagen som det droppade in- och det var det ju bara jag som såg- inga besiktningsmän eller hantverkare.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #4 skrivet: 14 aug-21 kl 23:13 »
Det problemet hade vi efter att vi bytt tackpappen innan vi fick dit det nya plåttaket

Ok, Jag har inte gjort något med taket. Vet inte hur gammalt det är. slutet på 70 talet var det tegel, så det är bytt till plåt efter det iallfall. Så det skulle kunna vara uppåt 40 år nu....

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-21 kl 23:14 »
Det problemet hade vi efter att vi bytt tackpappen innan vi fick dit det nya plåttaket
Hade ni problem med att det rann in vatten i huset? Eller att det var fuktmärken i takspången?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-21 kl 00:55 »
Hade ni problem med att det rann in vatten i huset? Eller att det var fuktmärken i takspången?

Det rann in.
Regnade det och blåste så trycktes vattnet längs pappen mot kupan och rann in längs den vägen och letade sig tillbaka mot mitten av takhalvan där det rann in och droppade i ansiktet på mig som sov.
Det hände ett par gånger under året det tog innan vi fick dit plåten.

Beroende på plåt och monteringssystem så kan man få problem med att spik och skruv släpper och under specifika förutsättningar så kan man få in vatten den vägen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-21 kl 21:27 »
Jag får ta mig upp och kika på skruvar, ser ut att vara någon skruv som är upphöjd över de andra, så den kanske är lösare. Ser inte, men är det vanlig verktyg för att skruva åt skruvarna, eller behövs det något särskilt? I natt var det skyfall ute, smattrade rejält på taket. Men inget som rinner in. Kanske blir annorlunda vid tex kraftig vind, och som någon skrev att snö kan åka in och ligga kvar tills det smälter.
Värt att säga är att det är snetak på övervåningen också och ( i rummet ovanför där det rann in) syns ingenting på taket. Jag tänker att om det rinner in uppe på taket och ner och sedan ner längs väggen så borde det synts på innertaket på övervåningen.
Är ju inte aktuellt att byta hela taket, det blir kostsamt. Men att skruva ner eventuellt uppåtskruvade skruvar kan ju kanske förbättra risken att det rinner in i vinter.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-21 kl 21:30 »
Om det är vanliga farmarskruv som det brukar vara på plåttak är det 8mm eller möjligen 10mm sexkantskalle.

 

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-21 kl 22:49 »
Om det är vanliga farmarskruv som det brukar vara på plåttak är det 8mm eller möjligen 10mm sexkantskalle.
Ursäkta frågan men ingen erfarenhet att skruva i tak- byter man skruv också eller räcker det att bara skruva i den igen? Vad gör man åt ev bucklig plåt? Slå tillbaka den?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #10 skrivet: 16 aug-21 kl 06:51 »
Skulle skruven vara lös får man dra åt dom, om det finns något ordentligt material under att skruva i. Är plåten bucklig får man buckla ut den antar jag, men det har jag aldrig varit med om. Man får nog försöka göra det bästa av situationen helt enkelt.

fri

  • Inlägg: 2545
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #11 skrivet: 16 aug-21 kl 09:23 »
Vid de tillfällena då vanlig farmarskruv 4,8x35 med 8mm skalle inte räcker är det gott att veta att det finns både längre och grövre skruv med packning även om de inte brukar gå att köpa i konsumenthandel typ biltema/byggmax.

Gamla spikade plåttak där spiken krupit ur kan ibland räddas med 70mm lång farmarskruv som jag tror är avsedd till fasadskivor, värt att prova med längre och ev grövre skruv om man kan slippa takbyte tycker jag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #12 skrivet: 16 aug-21 kl 14:42 »
En del farmarskruvar har gummipackning av dålig kvalitet under brickan. Kan vara lämpligt att avsyna skruvarna och se efter om gummit är sprucket och dåligt, innan man avgör om man ska återanvända dem eller byta mot nya.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #13 skrivet: 10 sep-21 kl 12:35 »
Vad har ni för erfarenhet av företag som besiktigar tak gratis och sedan lägger upp offert på ev åtgärder? Vågar man lita på dem eller kommer de Alltid hitta något de anser bör åtgärdas?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #14 skrivet: 10 sep-21 kl 13:45 »
Vad har ni för erfarenhet av företag som besiktigar tak gratis och sedan lägger upp offert på ev åtgärder? Vågar man lita på dem eller kommer de Alltid hitta något de anser bör åtgärdas?


Dom kommer i förhoppning om att det ska bli jobb.
Bättre att lägga pengar på en erkänt oberoende besiktningsman, eller vänta på att det visar sig att är dåligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #15 skrivet: 11 sep-21 kl 10:34 »
I våras vid snösmältningen började det en natt droppa längs väggen, ut på fönsterkanten och ner på golvet på bottenvåningen. Det blev någon dl under 1 dygn. Sen vart det aldrig något mer, trots sol och plusgrader, dropp från taket, mera snö och mera dropp från taket.
Naturligtvis tog jag ut hantverkare och väggen revs ut, å de misstänkte först att det kom utifrån- och då runnit längs väggen, men besiktningsman fuktmätte och timmerväggarna var torra, rakt uppepå i nästa rum - ingen fuktindikation på väggen, även på vinden såg det torrt ut. ( Dock krypvind så man kan bara kika in, inte se hur taket såg ut under det aktuella stället) och besiktningsmannen kliade sig i huvudet.
Det som syntes var att det varit en fuktskada på stället tidigare, men det var mörkt men kruttorrt. Och jag vet att det varit en vattenskada där för många år sedan, så kan varit det vi såg. Dock var isoleringen i väggen vid det aktuella stället väldigt blöt.
Nu gick det ett avlopp precis ovan den aktuella skadan- och det var ingen stor läcka. Men jag upptäckte att röret var blött vid skarven. Och att när jag spolade i avloppet att det blev fuktigt och blött i skarven och någon enstaka droppe föll ner. Så förklaringen blev att det droppat ett tag från röret och isoleringen blev för blöt och släppte igenom....
Röret byttes. Väggen sattes tillbaka. Allt verkar fit for fight.
Det har töat bort all snön, regnat massor i sommar, och inget tecken på att det regnat in. MEN... nu i sommar upptäckte jag några få fuktfläckar i taksprånget - nedersta delen av takets undersida, den som skjuter ut från själva huset. Fuktfläckarna i taksprånget är ett par meter upp ovanför fönstret som det rann in i.

Nu undrar jag- kan det vara så att det ändå är något läckage i huset. Men väldigt litet. Så att det händer inget direkt vid regn men vid mycket snö och sedan snötining så blir belastningen så stor att det läcker in i väggen.
Eller är det så att det bara är i plåten precis ovanför taksprången ( inte övriga taket) som kan vara dålig, skruv lös eller liknande.
Vad tror ni, och vad bör jag kolla upp, och hur ska jag kolla upp det hela?


Svaret är att du behöver inte göra något alls mer än att hålla normal koll på plåtar, och hålla rent på taket. Det är fullständigt normalt.

Det kan hända någon enstaka gång på de flesta fastigheter. Den tekniska förklaringen är lång men den beror kortfattat på att det är mycket dyrbart att se till så att det aldrig kan hända. Så man gör istället så att taket, undertaket, anslutningar, genomföringar, takfönster etc kan hantera alla normala situationer. Men det kan hända t ex som här, att yrsnö kommer in genom att vinden blåser in den uppåt in under takpannor och plåtar, sedan blir den liggande tills det blir töväder. Det är därför man har ventilation alltid också, i tex luftspalter. Den här kunskapen glömdes bort när man gjorde enstegstätningarna.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #16 skrivet: 01 okt-21 kl 16:11 »
Mitt tak är spikat med plåt. Inga skruvar. Hur länge håller ett tak enligt er?
Det blev som jag förutsatte att firman vil nog tjäna pengar. De beaiktade taket gratis, sa att de inte kunde se någon läckage och när jag berättade om vattenskadan i vårvintras sa de att det kan inte varit taket, för har du vattenläcka så skulle det droppa konstant under hela våren. Ändå tyckte de att det var dags att byta hela taket rubb och stubb hahaha. Få se vad prislappen blir...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #17 skrivet: 01 okt-21 kl 16:25 »
Mitt tak är spikat med plåt. Inga skruvar. Hur länge håller ett tak enligt er?
Det blev som jag förutsatte att firman vil nog tjäna pengar. De beaiktade taket gratis, sa att de inte kunde se någon läckage och när jag berättade om vattenskadan i vårvintras sa de att det kan inte varit taket, för har du vattenläcka så skulle det droppa konstant under hela våren. Ändå tyckte de att det var dags att byta hela taket rubb och stubb hahaha. Få se vad prislappen blir...

Mellan 50 och 100 år håller det.
Tom längre om man målat om det någon/några gånger innan det varit för sent.
I ditt fall misstänker jag att det dragit in vid tex en kupa eller under taket pga att vinden legat på från "fel" eller olycklig vinkel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 348
    • Lappland
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #18 skrivet: 01 okt-21 kl 17:55 »
Ja men det behöver inte ens varit läcka från taket :) för det konstaterades av försäkringabolagets besiktningafirna att det var ett avloppsrör som läckte. Bara jag som blev nojjig för att snickarna trodde det först. Och ville kolla för säkerhetsskull nu när det inte är snö på taket.
Jasså 100 år? Mitt är nog ca 30 år.
Jag har också hört att det kan hålla ca 70 år. Men takföretag säger 10- 30 år. Säkert för att man ska byta tak. Skyddar det bra att måla om taket? Vad kostar det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vattenskada i taket eller ej?
« Svar #19 skrivet: 01 okt-21 kl 21:09 »
Ja men det behöver inte ens varit läcka från taket :) för det konstaterades av försäkringabolagets besiktningafirna att det var ett avloppsrör som läckte. Bara jag som blev nojjig för att snickarna trodde det först. Och ville kolla för säkerhetsskull nu när det inte är snö på taket.
Jasså 100 år? Mitt är nog ca 30 år.
Jag har också hört att det kan hålla ca 70 år. Men takföretag säger 10- 30 år. Säkert för att man ska byta tak. Skyddar det bra att måla om taket? Vad kostar det?

Svårt att säga vad det drar iväg till. 
Om man tar in hantverkare eller gör det själv, vilken typ av färg spelar viss roll också.
Linoljefärg är helt klart ett bra alternativ kostnadsmässigt men kräver att man gör tre strykningar, men då får man något som lätt sitter i 30-40 år.

Är det bara frisk plåt som är torr när man målar så är det riktigt bra.
Jag fick ett plåttak som jag misstänker var lagt kring kriget. Galvat och sedan målat efter några år.
Såg ett program från Australien där dom plockade ner ett plåttak som vart bitvis slut efter +100 år.
Edit...
dom testade att tvätta taket med högtryckstvätten och då visade det sig att det var kasst.
« Senast ändrad: 01 okt-21 kl 21:19 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser