Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlorad drottning eller svärm  (läst 505 gånger)

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
Förlorad drottning eller svärm
« skrivet: 30 maj-21 kl 09:31 »
Det är så märkligt. Förra helgen hade jag en drottning från förra sommaren. Jag tog upp och märkte henne men nu hittar jag henne inte. Det finns väldigt lite öppet yngel, inget späda yngel och ägg. Men fem drottningceller. Tänkte att de var på väg att svärma då de har lite trångt men då jag inte hittar drottningen så får cellerna vara kvar förutom två som jag gjort en liten avläggare på för att ha en drottning i reserv. Bistyrkan är fortfarande stor så jag tvivlar på att se har svärmar redan.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Förlorad drottning eller svärm
« Svar #1 skrivet: 30 maj-21 kl 12:52 »
Det är så märkligt. Förra helgen hade jag en drottning från förra sommaren. Jag tog upp och märkte henne men nu hittar jag henne inte. Det finns väldigt lite öppet yngel, inget späda yngel och ägg. Men fem drottningceller. Tänkte att de var på väg att svärma då de har lite trångt men då jag inte hittar drottningen så får cellerna vara kvar förutom två som jag gjort en liten avläggare på för att ha en drottning i reserv. Bistyrkan är fortfarande stor så jag tvivlar på att se har svärmar redan.

Du har inte märkt henne lite för bra och råkat sätta färg, lite för långt fram, vid påföljd att de dömer ut henne och drar igång ett stilla byte?

Pimpsten

  • Inlägg: 51
    • Västergötland
SV: Förlorad drottning eller svärm
« Svar #2 skrivet: 30 maj-21 kl 18:32 »
Trist, men låter som en rimlig förklaring.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser